bygga bakgrund !

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

joo MrFisk, dina bakgrunder var verkligen jävligt snygga, speciellt den "nya" tror jag det var med roten

//kim
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

Kommentar

• freakazoid
      • June 2006
      • 241

Jag köpte också lite prylar till bakgrunden idag. Blev så sugen att prova på detta. Enligt expediten hade Nordsjös Epolan-lack bytt namn och förpackning till denna: http://www.varldensfarger.com/colour...nfo.asp?id=312 Tror ni att det fungerar eller ska jag lämna tillbaks den?

Kommentar

• rindberg
        • March 2004
        • 196

Längre erfarenhet av Epolan V?

Håller som bäst på att göra min första frigolitbakgrund och velar om jag ska köpa riktig akvarielack (Epotex) eller om jag ska köpa golvlack (Nordsjö Epolan V). Som jag fattar det så blir det bra mycket billigare med golvlack...

Är det någon som har en bakgrund med Epolan och som haft det en längre tid i akvariet? Undrar för jag har för mig att jag läst att lacken kan vitna efter ett tag i vattnet, stämmer det?

Hur länge ska man låta lacken härda innan man vågar hälla på med vatten?
        Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
        Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

Kommentar

• tulle89
          • March 2006
          • 1183

Jo Epolan blir mkt billigare än Epotex, men är samtidigt inte heller framtaget för akvariebruk. Men Epolan funkar för mig och har funkat för andra och kommer säkert funka för dig med om du använder det.(inget jag lovar nu men.. )

Har haft min i vatten nu i 2 veckor o den har inte vitnat. Varför den vitnar är för att man lägger på ett för tjockt lager, men vitnar gör nästan all lack när man lägger på för tjockt lager. Så det gäller och vara lätt på handen och inte hålla på och vara alltför petig.

Har för mig att jag lät min torka ett dygn, men sen silikona jag ju fast den då också och då fick silikonen torka en 3 dagar, och även då torka ju lacken. Så någon xakt tid kan jag dessvärre inte ge dig

Lycka till med bygget!

// MVH Tulle
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

Kommentar

• rindberg
            • March 2004
            • 196

Ok, lacken vitnar om man lägger på ett för tjokt lager på engång. Hur många lager lack bör man lägga? ett, två, sjutifemton? Inte vitnar väll lacken om man lägger flera (många) tunna lager?

tulle89, lät du vattnet vara i utan fiskarna ett tag eller kastade du i dom direkt efter du fyllt på med vatten?

Nu är bygget nästan färdigt, bara lite färg och lack som saknas

Kommentar

• tulle89
              • March 2006
              • 1183

Mm om du lägger på för tjock lager på en gång så kan det bli vitt.
              Jag la bara på ett lager för jag ska ha malawiciklider i och då gör det inget om det läcker ut lite husfix för de höjjer bara pH:t, vilket malawi gillar.
              Men en 2 tunna lager kan nog vara lagom. Lägger du ett tunt lager först, låter det torka och sedan lägger på ett lager till så tror jag inte lacken ska vitna, men är inte säker på detta för jag har ju inte gjort så själv.

Sedan när du har målat det och ska lacka så kommer det bli vitt till en början men det är inget och oraoa sig för. Mitt blev skitvitt och jag trodde att jag misslyckats totalt, men dan efter hade allt det vita försvunnit och den bakgrundenvar svart och fin

Mitt har stått igång i nästan 10 dagar nu UTAN fisk i. Ska åka och köpa imorrn . Men ett bra sätt och kolla om det är giftit eller inte är att stoppa ner växterna direkt, vilkat jag har gjort, för är vattnet giftigt så klarar inte heller växterna sig. Sen kan du ju stoppa i en fisk till att börja med och se om den överlever eller inte. Klarar den sig så är det ju ingen fara.

Ha det så roligt när du målar

// MVH Tulle

Kommentar

• neon_kimpan
                • August 2005
                • 1733

jag har nu ochså börjat med min bakgrund, fast inte kommit så låmgt har nu limmat ihop frigoliten så den ska sticka ut lite mer på vissa ställen o så. men jag undrar hur länge jag ska vänta innan jag kan börja forma frigoliten o så ?? har gått ett dygn nu, men ska man vänta 2-3 som det står på tuben eler ?

//kim

Kommentar

• tulle89
                  • March 2006
                  • 1183

Gäller det bara o forma kan du nog börja med det, såvida inte silikonen fortfarnade är klibbig osv. Silikonen torkar ju 2mm per dygn så har du inte lagt på ett jättetjock lager så är det nog ingen fara. Dessutom så fortsätter ju silikonen att torka under tiden du karvar, så det är nog ingen fara.

// MVH Tulle

Kommentar

• neon_kimpan
                    • August 2005
                    • 1733

mm ok.. men igår började jag på en annan bakgrund till ett litet akvarium bara för att testa. och nu har jag format färdigt, och tänkte fråga vad jag ska lägga på nu. ska det vara finbetong eller husfix t.ex. ?? verkar som man använder lite olika ?? och som ni kanske ser på bilden så ska det vara en rot med och den vill jag ju ska vara typ brun och resten ggrått runt om på stenarna o de..men ska jag måla med typ vattenfärg när jag lagt på betongen och sedan lacka efter ist för att blanda iu färg i betongen ??
                    Här är en bild, vet inte om jag är riktigt klar, men aja http://i35.photobucket.com/albums/d1...akvarietmt.jpg

//kim

Kommentar

• tulle89
                      • March 2006
                      • 1183

Jag använde husfix och blandade ner pigmentfärgen där i direkt.

Du kan ju blanda den gråa i husfixen o måla där du ska ha grått och ta ofärgad husfix som du sedan målar över med vanlig vattenfärg, men ska du ha vattenfärg måste du lacka, men det ska du väll göra ändå så.

Måla försiktigt

// MVH Tulle

Kommentar

• neon_kimpan
                        • August 2005
                        • 1733

snabba svar ..men vad är det för pigment man ska använda då ?? vart köpa ?

//kim

Kommentar

• tulle89
                          • March 2006
                          • 1183

Dem jag använde heter "Alfort & Cronholm" och dem köpte jag på Bauhaus o de kosta ungefär 50 kr st. Jag använde mig av en burk vit o en burk svart o blanda till olika gråa nyanser. Första lagret var helt svart och sedan tog jag ljusare och ljusare på "stenarna" så det blev lite mer djup

// MVH Tulle

Kommentar

• MrFisk
                            • June 2004
                            • 250

Ursprungligen postat av freakazoid
                            Gryyyyymt snygga bakgrunder! Har du en liten "snabb-guide", om hur man skall gå tillväga? Det skulle verkligen uppskattas.
                            Tackar tackar!
                            Jag ska försöka få mig tid att skriva lite mer i detalj hur jag har gjort.
                            Experience is the thing that you get just after you needed it.
                            Zoonen

Kommentar

• Pannecke
                              • January 2005
                              • 1325

/Martin, Susanne, Sebastian och Thea

Gå gärna in och titta på vår hemsida.

Kommentar

• rindberg
                                • March 2004
                                • 196

Så nu är jag färdig med målandet... tror jag, har gjort om det ett antal gånger.

Nu har jag bara en liten fråga angående Epolan V (golvlacken). Hittar det inte nu men har för mig att jag läst att man inte får måla på frigoliten med den, för att den skulle smälta frigoliten då? Hur känsligt är det? Smälter det frigolit som aceton gör? Hur mycket "skydd" måste det var, räcker det med ett lager vatten färg?

Hoppas någon kan svar fort på frågorna så kanske jag kan hinna iväg och handla i dag

Kommentar

Arbetssätt...