kokning utav sten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hugosan
    • January 2006
    • 57

    kokning utav sten

    hallo.

    vet någ om hur länge man skall behöva koka sten som man skall ha till dekoration i karet.

    vad skall man limma i hopa dom med ..

    ( grävande fiskar )

    ha det

    hugosan
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Jag har kokat sten en gång i mitt liv annars har jag aldrig gjort det och mina firrar mår alldeles prima ändå.Det är alla parasiter som dör vid kokningen,själv har jag skrubbat dem nogrant innan i läggning jag tycker det är alldeles för mycker klydd var gång det är därför jag struntar i det.Du behöver inte limma i hop det om det inte behöver det,det välter inte precis om du ska ha det som grotter eller dylikt men om du måste limma ihop det så kanske man kan använda silikon som används till akvarie om det håller vet faktiskt inte har aldrig testat.
    Senast redigerad av Patrik Steen; 12 November 2006, 19:26.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      har heller aldrig kokat min inrening innan .. brukar bara borsta av dom under varmvatten lite. och parasiterna som har levt på stenarna har väl troligtvis dött om stenarna har legat hos en akvariehandlare utan vatten i flera år kanske
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av andreassofus
        har heller aldrig kokat min inrening innan .. brukar bara borsta av dom under varmvatten lite. och parasiterna som har levt på stenarna har väl troligtvis dött om stenarna har legat hos en akvariehandlare utan vatten i flera år kanske
        Nu pratar jag om att ta stenar ifrån naturen som jag gör eller rätta sagt ta ifrån min tomt men det är igentligen ingen skillnad förutom att handlaren tar pengar för dem
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Plockar man stenar i naturen skadar det väl inte direkt att koka dem, men det räcker fint att koka upp dem, de flesta parasiter och bakterier dör direkt vi så höga temperaturer.
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av Nils Holmström
            Plockar man stenar i naturen skadar det väl inte direkt att koka dem, men det räcker fint att koka upp dem, de flesta parasiter och bakterier dör direkt vi så höga temperaturer.
            Jag kanske har haft tur var gång att jag inta har haft några sjukdomar till följd av det..Man ska nog koka var gång som du säger men det kräver en stor gryta som jag har men den andra hälft tycker att sen att koka andra saker i den är äckligt då
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              Ursprungligen postat av stene
              Nu pratar jag om att ta stenar ifrån naturen som jag gör eller rätta sagt ta ifrån min tomt men det är igentligen ingen skillnad förutom att handlaren tar pengar för dem
              va bra att du bara plockar stenar från din egen tomt.. annars hade det ju inte varit så bra
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av andreassofus
                va bra att du bara plockar stenar från din egen tomt.. annars hade det ju inte varit så bra
                Dryga böter kan det bli om man inte gör det.Om det nu finns en så konstig människa i landet som anmäler en om det skulle hända men det finns det väl inte..Och skönt var väl det
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  hehe skulle inte tro att nån bryr sig.. har väl själv hämtat nån liten sten här och var ute i de fria
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av andreassofus
                    hehe skulle inte tro att nån bryr sig.. har väl själv hämtat nån liten sten här och var ute i de fria
                    Den finaste jag någonsin plockat var vättern sten helt underbar form det har jag i många av mina kar
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #11
                      de kan ja tänka mig.. har du någon bild på de?
                      det man plockar ute i naturen blir nästan alltid finare. sen är det billigt oxå.. men själv köpte jag 30kg lavasten i affären.. det va inte de billigaste ska ja lova
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Här är några bilder med Vätternsten
                        Bifogade filer
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          #13
                          kanonsnyggt.. ser mycket trevligare ut med sådan sten man plockar själv.
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • BMoor
                            • November 2006
                            • 12

                            #14
                            Oj, kan man ta egna stenar fr. naturen och använda (koka dem först). Fått höra att man inte kan göra det...Måste ha släta stenar, då jag har slöjstjärtar som kan göra illa sig...tagit ur alla andra stenar som jag haft, de var inköpta på zooaffär och kostar ju skjortan!). Bra att ni finns, ni som vet och som kan råda en nybörjare i akvarievärlden som mig:o) Tusen tack!

                            Kommentar

                            • edge
                              • October 2006
                              • 3

                              #15
                              jag plockade med mig 15 kilo skitsnygg sten från från Santorini i somras, svart, kompakt och helt mjuka i formerna - hur snygg som helst. Flygbolaget tyckte inte att mitt bagage var lika kul.. var ett helvete att släpa på den väskan.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...