BTN och magneter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qumarr
    • July 2006
    • 66

    BTN och magneter?

    Funderat lite kring ifall det inte går att fästa rostfrittstål på t.ex moduler och slimline och sedan sätta fast med hyffsat starka magneter.

    Tänker jag helt fel eller finns det en anledning till ingen har gjort detta tidigare?

    Man slipper t.ex tömma karet för att installera en modul (för man kommer ju alltid på efter man startat upp ett kar att det hade vart treligt med lite moduler...)

    tankar och funderingar kring detta?
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Är rostfritt magnetiskt????
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • qumarr
      • July 2006
      • 66

      #3
      var tvungen att testa algskrapan mot lite bestick nu när du sa det, verkar funka lysande.

      Kommentar

      • Magnus2000
        • July 2005
        • 20

        #4
        Rostfritt är väl inte magnetiskt, men förnilcklat eller överdraget med rostfritt är väl magnetiskt.
        Annars kan man ju måla stålet innan monterar det på btn:en, eller så får du limma på skedarna på baksidan av bakgrunden ;-)

        Kommentar

        • qumarr
          • July 2006
          • 66

          #5
          då så

          borde väl annars gå att omsluta något som är magnetiskt med ett lager med silicon så att man slipper att metallen fäller i vattnet.

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #6
            Bestick är inte "riktigt" rostfritt stål, det är mer det är mer rostmotständigt, allt som oftast ser man rostfläckar på bestick.
            Normalt rostfritt av bra kvalitet är inte magnetiskt (prova med en magnet på diskhon, det brukar vara hygglig kvalitet) men det finns riktigt magnetiskt aktivt rostfritt stål.
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Som sagt så är "normalt" rostfritt inte magnetiskt, men som NE säger finns det även magnetiskt rostfritt men det är aldrig lika magnetiskt som vanligt stål.

              Hur som helst tror jag inte att magneter fungerar, inte ens med tex Neodymium magneter som är redigt kraftiga. Dels är flytkraften stor hos en BTN bakgrund dels blir friktionen för liten mellan glas och magnet så bakgrunden kommer vilja glida/flyta upp ändå.

              Om någon ändå vill prova kan jag skaka fram magneter.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • HazelCR

                #8
                Med borrade vattenfyllda BTN och neodym-magneter så borde det gå att få till. Neodym-magneterna är ju mycket starka. Friktionen mellan magnet och glas kanske kan ändras med en tygbit emellan eller annat friktionshöjarknep. Ett tunt lager torkat silikon på magneten kanske fungerar.
                Hursomhelst en kul ide. Flyttbara moduler ger ju ny skaparglädje eller?

                Det här är ett snyggt kar, tycker jag. Ingen anledning att flytta modulerna, men kul om det var lätt att göra.

                Kommentar

                • NE
                  • January 2004
                  • 1549

                  #9
                  Det blir ju nästa problem neodymium-materialet är extremt korrosivt, därför är de alltid täckta med annan metall, jag vet inte hur detta fungerar i vatten men jag tror att det kan bli problem.
                  /Niklas

                  Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Du kan skaffa en plexiglasskiva som är en bit större än bottenytan på modulen. Du fyller sedan modulen med riktiga stenar och limmar och skruvar sedan fast plexiglaset på moulens undersida - borrar rikligt med hål i plexiglaset och i modulen. Sedan lägger du ner den på botten och lägger sedan runtom.

                    Idén med magneter tror jag inte riktigt på fast prova gärna och tala om hur det går
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • mazzej
                      • November 2005
                      • 63

                      #11
                      Jag ska bygga en bakrund av skiffer om det inte är för vasst. Funderar på om man ska prova med magneter.. Det hade ju varit rugggit smidigt iaf!! Men vart köper man sådana magneter??

                      MVH Henke
                      Ha Det Gött!!

                      MvH MaZzej

                      "250 liters Sällskapskar"

                      "73 liters Yngelkar"

                      "63 liters Reservkar Om Något Skulle Hända"

                      Kommentar

                      Arbetssätt...