Low Teck akvarium problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helena_o_Mattias
    • November 2004
    • 378

    Low Teck akvarium problem

    Varje gång jag ska fylla akvariet så har det en förmåga att virvla upp en massa jord. Kan man lägga planteringsduk eller täckduk mellan jorden o gruset? Så kan man ju samtidigt enkelt plantera om växter utan att det skitar när man rör i karet.
    Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    #2
    Om du använder planteringsduk blir det nog för tätt. Tänk på att matrester och annat ska kunna komma ned till jorden för att omnvandlas till växtnäring.
    Växterna behöver också få ned sina rötter i jorden. En del använder myggnät mellan jord och grus, men då får man problem med att rötterna växer fast.
    Har du testat att fylla på vatten via en tallrik på botten ? Det gjorde jag när jag gjorde om mitt kar till lowtech, och det funkade kanon.

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #3
      I ett low tech byter man väl inte vatten?
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      • bena
        • April 2006
        • 1245

        #4
        Ursprungligen postat av Piscator
        I ett low tech byter man väl inte vatten?
        nja... njo... ska ha ha det HELT low-tech, så ska man inte ens ha lyse till tanken.
        ett mål med low-tech är att dra ner på antalet vattenbyte per år, och slutmålet är att det ska vara helt självskötande.

        Kommentar

        • Helena_o_Mattias
          • November 2004
          • 378

          #5
          jo det är klart men problemet med att flytta växter säler ju som sakt en del ur mitt kar det svåra är att få ur växterna utan att jorden blandas.... sen jorden färgar vattnet med men det får man tåla???
          Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

          Kommentar

          • Helena_o_Mattias
            • November 2004
            • 378

            #6
            Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
            Om du använder planteringsduk blir det nog för tätt. Tänk på att matrester och annat ska kunna komma ned till jorden för att omnvandlas till växtnäring.
            Växterna behöver också få ned sina rötter i jorden. En del använder myggnät mellan jord och grus, men då får man problem med att rötterna växer fast.
            Har du testat att fylla på vatten via en tallrik på botten ? Det gjorde jag när jag gjorde om mitt kar till lowtech, och det funkade kanon.
            jo det har jag gjort men lämnade över slangen till frugan men hon missar ju alltid med en bråkdel att träffa tallriken
            Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

            Kommentar

            • peter_m_jonsson
              • April 2006
              • 451

              #7
              Ett planteringstips jag såg var att lyfta växten så att ett par centimeter av rötterna syntes och sedan klippa av rötterna. Då slipper du dra upp allt för mycket jord.
              Har ej provat detta själv, så jag vet inte hur snabbt växterna kommer igång igen.

              Kommentar

              • Piscator
                • August 2006
                • 735

                #8
                Tropica rekommenderar på sin site att man klipper av långa rötter innan plantering på de växter man köper av dem. Så Peters tips verkar smart!
                Hälsningar, Tomas!
                "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                Kommentar

                • bena
                  • April 2006
                  • 1245

                  #9
                  Ursprungligen postat av Piscator
                  Tropica rekommenderar på sin site att man klipper av långa rötter innan plantering på de växter man köper av dem. Så Peters tips verkar smart!
                  jag håller delvis med. det är lättare att klippa av rötter innan plantering, men OM man kan plantera plantan och rötterna ordentligt (sprida ut dem) så är det bra. om man inte klipper och bara trycker ner så ligger rötterna som en klupm och kan då börja ruttna.

                  Kommentar

                  • Promod
                    • December 2006
                    • 33

                    #10
                    Jag har testat att lägga ett lager torv ovan på jorden, det jag använt är torv från torvblock som inte är så nedbruten och hanska grov struktur. Ovanpå detta lägger jag ett tunnt lager lite grövre grus 3-5 mm och avslutar sedan med finare sand/grus 1-2 mm.

                    Detta har fungerat hyfsat bra och jorden tar sig inte lika lätt upp.

                    Kommentar

                    • Helena_o_Mattias
                      • November 2004
                      • 378

                      #11
                      Ursprungligen postat av Promod
                      Jag har testat att lägga ett lager torv ovan på jorden, det jag använt är torv från torvblock som inte är så nedbruten och hanska grov struktur. Ovanpå detta lägger jag ett tunnt lager lite grövre grus 3-5 mm och avslutar sedan med finare sand/grus 1-2 mm.

                      Detta har fungerat hyfsat bra och jorden tar sig inte lika lätt upp.
                      de lät som en ide ivrig på att försöka
                      Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

                      Kommentar

                      • peter_m_jonsson
                        • April 2006
                        • 451

                        #12
                        En varning bara när det gäller att blanda jord och torv. Torven kan sänka pH:t i jorden så att metaller frigörs i alltför stora mängder.

                        Kommentar

                        • Promod
                          • December 2006
                          • 33

                          #13
                          Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                          En varning bara när det gäller att blanda jord och torv. Torven kan sänka pH:t i jorden så att metaller frigörs i alltför stora mängder.
                          Skulle vara intressant om du kunde utveckla detta, torven jag använder är inte speciellt nedbruten (låg humufieringsgrad) och därför inte optimal för att sänka pH. Gissar att den jord jag använder som precis som de flesta jorda innehåller mestadels torv påverkar pH i större utsträckning negativt men detta är bara en gissning.

                          Jag har provat enbart en matta med torv (3-4 cm) under gruset och fått marginell påverkan av vattnet, trots lågt KH (3-4). Växter som Cryptocoryne och Svärdsplantor har utvecklar rikligt med rötter i en sådan botten.

                          Kommentar

                          • peter_m_jonsson
                            • April 2006
                            • 451

                            #14
                            Ok, jag ska försöka så gott jag kommer ihåg.
                            Ju lägre pH jorden har desto lättare löses metaller ut. Om den jord man har är torvbaserad så händer nog inte så mycket om man blandar i mer torv.
                            Om man däremot har en järnrik jord typ lerjord och blandar med torv (pH sänkning) så löses mycket järn ut på en gång vilket kan förgifta växterna om man har otur.
                            Det fanns en mer detaljerad beskrivningar i Diana W:s "Echolgy of the planted aquarium", men jag har den inte tillgänglig just nu.

                            Det bästa är att provköra kombinationen i en burk innan man gör om sin tank, så är man på säkra sidan.
                            Senast redigerad av peter_m_jonsson; 29 January 2007, 09:17.

                            Kommentar

                            • Helena_o_Mattias
                              • November 2004
                              • 378

                              #15
                              De med torv är en ganska så bra ide. Funderade på en annan sak med att man lägger ett lager grövre grus ovanpå jorden o sen finare ovanpå det de torde ge lättare plantering o rötterna tar sig ner lättare till jorden..
                              Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...