Sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils-G
    • June 2006
    • 18

    Sand

    Undrar om det är lämpligt att ha i ny sand i mitt inkörda akvarium?att lägga
    åvanpå den gamla menar jag?
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Amatörsvar...

    Ja, jag är inget proffs men som jag har hört så är det bara att fylla på... Men man har ju lärt sig att inte lita på allt man hör på Zooaffärerna...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #3
      Jag bytte ut ca 1/3 av min sand mot ny, och det gick fint. Blev lite dimmigt ett par dagar, dock.

      Kommentar

      • Manne_74
        • July 2003
        • 533

        #4
        jag fyller på sand i mina kar i takten som jag köper hem sanden.. inte varit några problem alls..
        MVH Magnus

        600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
        Red Sea Max Salt med slimline

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Tvätta ordentligt och låt de allra minsta kornen åka ur spannen så blir det ingen dimma.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • johan 400
            • January 2007
            • 174

            #6
            hur tvättar man smidigast finkornig sand?

            Kommentar

            • morphriz
              • October 2005
              • 875

              #7
              Hej
              Om du har en vanlig diskbänk(med två delar). Tvätta ren bägge noga med bara vatten. Sätt i proppen i diskhon och häll i sand upp till c:a 1/3. Ta bara kallt vatten och spruta ner i sanden. När vattnet börjar rinna över anpassa farten så du inte får en översvärmning men samtidigt så att så mycket vatten som möjligt rinner över i slasken(den andra delen av diskbänken, är osäker på diskbänksnomenklaturen ). Rör runt i sanden med passande verktyg eller med handen. Efter en stund slutar sanden att "dimma". Det syns rätt bra och är då färdig. Jag brukar göra detta två ggr med ny sand. En gång före och en efter att jag kokar sanden.
              Lycka till!
              mvh Mattias

              edit: Om du har väldigt finkorning sand kan du behöva ha ganska låg fart i spolningen om du vill ha nånn sand kvar.
              --
              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
              - Shakespeare.

              Kommentar

              Arbetssätt...