Ej accepterade dekorationer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    • February 2002
    • 2119

    #31
    Ursprungligen postat av Stew
    Jojo.
    Är det naturligt att fiskar instängda i en fönsterlåda med metallkanter? Som drivs av elektriska pumpar och el-ljus? Framför denna fönsterlåda sitter nyfikna homo sapiens och stirrar på fiskarna...!
    Nej, och det är dit jag försöker komma.
    Jag vet en kille som slängde i ett STORT delat skeppsvrak i sitt stora Tropheusakvarium, riktigt coolt blev det och dessutom ett samtalsämne som heter duga.
    Jag har beställt ett 50 cm skeppsvrak som jag skall ha i min sons guppykar på 125 liter. Guppyna (och de andra fiskarna) bryr sig inte, min son blir glad och jag blir glad, vem har då rätt att "dissa" en sådan prydnad.
    // Magnus
    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #32
      Ursprungligen postat av Bilbo
      Nej, och det är dit jag försöker komma.
      Jag vet en kille som slängde i ett STORT delat skeppsvrak i sitt stora Tropheusakvarium, riktigt coolt blev det och dessutom ett samtalsämne som heter duga.
      Jag har beställt ett 50 cm skeppsvrak som jag skall ha i min sons guppykar på 125 liter. Guppyna (och de andra fiskarna) bryr sig inte, min son blir glad och jag blir glad, vem har då rätt att "dissa" en sådan prydnad.
      Allt är vad man gör det till...
      Jag tror att många har fått sin skräck till plast"leksaker" i karet från att karen ofta ägs av folk som inte kan sköta sina kar... (Har ingen statistik på detta, så det kan vara fel) Alla välskötta kar är fina tycker jag... Oavsett inredning... Mår fiskar och växter bra så kan jag sitta där i flera timmar och filisofera
      Men det är ju en stor skillnad mellan "Det ser ok ut" till "så skulle jag vilja ha det själv".
      Kommer nog bli jättebra med skeppet!
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #33
        Ursprungligen postat av Bilbo
        Om man skall efterlikna naturen borde man väl slänga i lite rostiga oljefat, en cykel och några kundvagnar
        Men ni "renrasiga" malawiakvarister (generalisering jag vet men det är just malawifolket som brukar låta mest när någon gör något icke biotopriktigt)
        Jag såg faktikst inte ett enda oljefat, någon cykel eller någon kundvagn när jag dök i Malawisjön, däremot en helsikes massa stenar. Så jag vill nog påstå att det är betydligt mer "biotoriktigt" med en massa stenar i ett malawikar än de saker du räknar upp
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • jolon
          • December 2002
          • 1075

          #34
          Polarns ide med att ha ett skala 1:1 skelett är klart intressant, och jag tror att en del ligger just i skalan, jag har gärna en skattkista i karet men då ska den vara i riktig storlek,(Och inte rapa bubblor)
          My internet should be readonly.

          Kommentar

          • magnus_pilla
            • February 2007
            • 3

            #35
            Våra barn älskar vårt akvarie, där ena halvan har flickan fått bestämma hur det ska se ut och den andra halvan har vi vuxna bestämt. I barnens halva finns ett dödskalle huvud och fyrtorn och en konstgjord mur. Och barnen är hur lyckliga som helst och tycker att det är jätte fint. Och fiskarna har inte heller klagat precis.. Dom verkar lyckliga..
            Pilla

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #36
              Ursprungligen postat av *Ulrica*
              ÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHH! Så fint det lät!
              Allvarligt. Faktiskt. Ibland blir jag lite trött på att allt ska se naturligt ut, det lyckas så otroligt sällan ändå (ditt var faktiskt ovanligt fint). Tänk att ha som du skrev ovan. Eller LEGO-akvarium. Eller dinosaurier. Eller en riddarborg med riddare och hästar. Eller något sorts Atlantis. Eller...

              Jag har en massa knasinredningar till akvarium i huvudet! När jag har 10 kar ska jag ha ett som har en rosa borg....

              Precis sådär känner jag också! Skulle faktist vara ganska roligt att ha ett extremt akvarium med typ rosa sand, lego, borgar mm. Sedan ha någon schysst fisk i detta
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • *Ulrica*
                • June 2006
                • 682

                #37
                Ett 50 cm stort vrakskepp!!! Vart hittar man det?

                Det skulle vara sååååå coolt att ha det i min 50-litare!

                Oj, så sugen jag blir att göra om i det karet nu.... övertala min son att jag ska få hans jättefina riddarborg (inte rosa) med vindbrygga...

                hm... eller star trek-tema kanske....

                Kommentar

                • Richard.R
                  • December 2006
                  • 1872

                  #38
                  Ursprungligen postat av Stew
                  Tack

                  Har försökt efterlikna ett ställe som vi kallade för hmm... djävulsstupet i lyse. (Innanför kornöarna, mellan lysekil och smögen.)
                  Snorklade jättemycket där när jag var liten... Vit sand (massa snäckskal), berg som skjuter ut, röd granit och lite tång. Vet att det är helt fel biotop. Men... Det har satt sig fast i mitt minne... Idag när jag dyker där så är det egenvuxet av kinesiska mördaralger eller något Och det är bara musslor där... Usch. skit. Blir så arg

                  Fast knopps akvarier är ju mycket snyggare...!
                  Haha "knopps" Ditt är det finaste malawi jag sett, men tycker mera om amazonas kar
                  396L SA biotop
                  128L SA biotop
                  54L SA biotop
                  54L SA biotop

                  Kommentar

                  • jolon
                    • December 2002
                    • 1075

                    #39
                    Ursprungligen postat av *Ulrica*
                    Ett 50 cm stort vrakskepp!!! Vart hittar man det?

                    Det skulle vara sååååå coolt att ha det i min 50-litare!

                    Oj, så sugen jag blir att göra om i det karet nu.... övertala min son att jag ska få hans jättefina riddarborg (inte rosa) med vindbrygga...

                    hm... eller star trek-tema kanske....
                    Klart intressant att ha enterprise hängande i mitten av karet med ett away team på botten.
                    My internet should be readonly.

                    Kommentar

                    • MattiasL
                      • September 2006
                      • 1479

                      #40
                      Smakfullt?

                      Vem vill inte ha en sådan här i sitt biotop kar?



                      Qui audet adipiscitur!

                      Kommentar

                      • miluhe
                        • June 2006
                        • 2090

                        #41
                        I mitt Axolotlkar har jag en rostig bil. Passar jättebra med dessa festliga djur. Kul med fantasi i akvarium. Hur man än gör tycker några det är fult o några att det är fräckt. Viktigast vad man själv tycker.

                        Kommentar

                        • peter_m_jonsson
                          • April 2006
                          • 451

                          #42
                          Jag måste erkänna att jag gillade budda karet. Å andra sidan tycker jag att kar med bara stenar i känns deprimerande (typ malawi). Min dotter hade nog valt rosa grus och Ariel som inredning om hon fått välja.
                          Tur att det finns så mycket valmöjligheter när smaken är olika.

                          Kommentar

                          • Stew
                            • July 2004
                            • 1736

                            #43
                            Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                            Jag måste erkänna att jag gillade budda karet. Å andra sidan tycker jag att kar med bara stenar i känns deprimerande (typ malawi). Min dotter hade nog valt rosa grus och Ariel som inredning om hon fått välja.
                            Tur att det finns så mycket valmöjligheter när smaken är olika.
                            Ariel? Är inte det tvättmedel?
                            540l Malawi
                            180l Växt / sällskapskar
                            90l odlingskar
                            50l odlingskar / karantänskar

                            Kommentar

                            • K-Rad
                              • August 2006
                              • 7

                              #44
                              Tror nog att hon syftade på Ariel "den lilla sjöjungfrun" Disney figur.

                              Kommentar

                              • Stew
                                • July 2004
                                • 1736

                                #45
                                Ursprungligen postat av K-Rad
                                Tror nog att hon syftade på Ariel "den lilla sjöjungfrun" Disney figur.
                                Aaah Tänkte nästan det...!
                                540l Malawi
                                180l Växt / sällskapskar
                                90l odlingskar
                                50l odlingskar / karantänskar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...