Min kalksten är inte vit längre?.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    En fluga gör ingen sommar - dvs en sten (om den inte är mycket stor) påverkar minimalt.
    Dessutom (som Mr B skriver) så blir det så småningom en "skyddande" hinna på stenen som gör att den inte släpper ut kalk alls om man inte rengör den ofta.

    För övrigt så kan pH aldrig stiga över 7,6 oavsett hur mycket kalk man än lägger i
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Rainbowalker
      • November 2005
      • 367

      #17
      Jag har också kalksten i mitt kar.

      Om du vill hålla dessa fina så får du ta upp och skrubba dom med jämna mellanrum.

      Om du har sand så kan du även vända på stenarna.
      Den del som har blivit missfärgad och ful kommer att bli vit och fin igen om den ligger med den ytan nere i sanden under en tid. (om detta fungerar med grus vet jag ej) men då det är mörkt under sanden så dör allt och stenen blir vit. Så då vändar man bara på den och voila..
      Rainbowalker
      "It is nice to be important but it's more important to be nice"

      Kommentar

      • Tege
        • October 2006
        • 70

        #18
        Skaffa nån fisk som tycker om alger, en faxesten som betas av tropheus kan bli hur vacker som helst. mörk i groparna och skimrande vit på topparna.

        Kommentar

        • dorothea
          • October 2006
          • 9

          #19
          Så här mycket var det länge sen jag lärde mig på så kort tid jag lägger i stenarna upp och ner. Har provat att göra dem rena med diskborste men det var jätte svårt och tidsödande. Kan prova med väteperoxid oxå men det känns som om de inte är så naturligt...

          Kommentar

          Arbetssätt...