Rött på stenarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miina
    • April 2005
    • 215

    Rött på stenarna

    Har försökt läsa mig till vad det kan vara, men vet inte riktigt vad jag ska hitta på för sökord för att finna det jag söker.

    Min fråga är vad det är som färgar mina stenar röda! Det har kommit idag under dagen.

    Puttade igår ner mina 3 malawi golden och 2 nya kalkstenar (tror åtminstone det är kalk, vita är de åtminstone). Nu har de en mörkröd ton över sig och jag kan även se skymten av det på en rot.

    Nån som vet vad det kan vara och vad jag bör göra?
    Kram Miina
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Ursprungligen postat av Miina
    Har försökt läsa mig till vad det kan vara, men vet inte riktigt vad jag ska hitta på för sökord för att finna det jag söker.

    Min fråga är vad det är som färgar mina stenar röda! Det har kommit idag under dagen.

    Puttade igår ner mina 3 malawi golden och 2 nya kalkstenar (tror åtminstone det är kalk, vita är de åtminstone). Nu har de en mörkröd ton över sig och jag kan även se skymten av det på en rot.

    Nån som vet vad det kan vara och vad jag bör göra?
    Hmm... Det har jag inet varit med om... Röda alger. Hmm... De är inte bruna?
    Sitter de hårt fast? Har du möjlighet att fota dem?
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • Miina
      • April 2005
      • 215

      #3
      Med mörkröd ton menar jag inte att de är knallröda, utan att tonen är mer mörkröd än rosa. Stenen på bilden var alltså offwhite idag på morgonen.

      Kram Miina

      Kommentar

      • Malinitzi
        • December 2006
        • 2088

        #4
        En mineral...

        Ursprungligen postat av Miina
        Med mörkröd ton menar jag inte att de är knallröda, utan att tonen är mer mörkröd än rosa. Stenen på bilden var alltså offwhite idag på morgonen.

        http://www.rosenserien.ax/sten.JPG
        Kan det vara en mineralutfällning som blir rödtonad?

        Kommentar

        • Miina
          • April 2005
          • 215

          #5
          Bra fråga! Därför frågade jag er. Tror inte det är något farligt, men tänkte att ni säkert vet. Ni brukar ju ha svar på det mesta!
          Kram Miina

          Kommentar

          • Malinitzi
            • December 2006
            • 2088

            #6
            Rengjord sten?

            Ursprungligen postat av Miina
            Bra fråga! Därför frågade jag er. Tror inte det är något farligt, men tänkte att ni säkert vet. Ni brukar ju ha svar på det mesta!
            Har du haft stenen i blöt, skrubbat den innan du la i den! Är det en köpsten?
            Kan tyvärr ingenting om stenmineraler /skulle vilja kunna/ med tydligen fäller den i alla fall. Jag skulle nog lägga den i en hink ett par dar, om du nu inte gjort det innan.

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #7
              Denna stenan kan inte ge röda mineraliseringar eller vad det nu heter.

              Du ska inte ens behöva skölja den efter du köpt den. Den kan ge en viss kalkfällning i vattnet. Men då blir det vitt... Och det är inte stenen som släpper ifrån sig det, utan smuts som följer med

              Dock så är dessa stenar mottagliga för alger. Det mesta verkar fästa sig på dem
              Test att vända på en sten, så att den rena sidan kommer uppåt. Hur snart kommer algerna tillbaka?
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • Miina
                • April 2005
                • 215

                #8
                Ursprungligen postat av Malinitzi
                Har du haft stenen i blöt, skrubbat den innan du la i den! Är det en köpsten?
                Kan tyvärr ingenting om stenmineraler /skulle vilja kunna/ med tydligen fäller den i alla fall. Jag skulle nog lägga den i en hink ett par dar, om du nu inte gjort det innan.
                Ja, jag skrubbade den tills min äldsta dotter upplyste mig om att jag skrubbat sönder skinnet på ena tummen. Den låg i blöt 5 timmar utan att fälla så mycket som en liten strimma färg, så jag slängde i den. Borde kanske ha väntat och sett ett dygn istället. Ja, det är en köpsten. Här har vi bara röd granit under snön.
                Kram Miina

                Kommentar

                • Miina
                  • April 2005
                  • 215

                  #9
                  Ursprungligen postat av Stew
                  Denna stenan kan inte ge röda mineraliseringar eller vad det nu heter.

                  Du ska inte ens behöva skölja den efter du köpt den. Den kan ge en viss kalkfällning i vattnet. Men då blir det vitt... Och det är inte stenen som släpper ifrån sig det, utan smuts som följer med

                  Dock så är dessa stenar mottagliga för alger. Det mesta verkar fästa sig på dem
                  Test att vända på en sten, så att den rena sidan kommer uppåt. Hur snart kommer algerna tillbaka?
                  Tack! Då ska jag genast testa det! Kan det vara samma sak med roten? Borde jag vända den med?
                  Kram Miina

                  Kommentar

                  • Stew
                    • July 2004
                    • 1736

                    #10
                    Ursprungligen postat av Miina
                    Tack! Då ska jag genast testa det! Kan det vara samma sak med roten? Borde jag vända den med?
                    Tja. Det tycker jag. Du skrev att även roten börjar bil "angripen". ANnar så hade det inte varit helt otroligt att det hade varit roten som färgat av sig. Men det är ju uteslutet nu
                    540l Malawi
                    180l Växt / sällskapskar
                    90l odlingskar
                    50l odlingskar / karantänskar

                    Kommentar

                    • Miina
                      • April 2005
                      • 215

                      #11
                      Inget mer rött idag, men lite gammalt rött under en sten.

                      En sak som jag kom på mitt i natten när jag låg vaken var att det kanske kan vara av det lilla Mysis jag gav dem igår! Kan det stämma?
                      Kram Miina

                      Kommentar

                      Arbetssätt...