Kapa BTN eller ta loss mittstag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • S_sund
    • July 2004
    • 1904

    Kapa BTN eller ta loss mittstag?

    En delikat fråga...

    Skall köpa en ny bakgrund (Rocky 160x60kanske) till mitt nya Juwel Vision 450,tänkte beställa bakgrunden imorgon eventuellt (1 veckas lev.tid hos Herkules, Gbg)

    Läser man på BTN hemsida så rekommenderar de att man skär loss mittstagen på karet, monterar bakgrunden och sätter tillbaka mittstagen.

    Frågar man Juwel, eller Herkules, såsäger de att man absolut inte skall röra mittstagen utan såga isär bakgrunden

    ...Sedan rekommenderar ju ingen någon annan bakgrund än Slimline just nu men det är en annan fråga.
    (Monterat en Slimline i vårt Rio400 kar för någon vecka sedan men i Vision-karet skall jag ta ner Juwels filter och montera ett filterbakom hela bakgrunden istället...därför att jag vill det och därför att jag vill ha ett extra stort filter då jag skall ha stora nedskräpande Malawiciklider där.)

    Någon som har monterat stor bakgrund i kar med mittstag? Hur gjorde ni? Blev resultatet bra?

    Tacksam för alla tips o erfarenheter, tänkte som sagt ev. beställa bakgrunden imorgon, fredag.
    450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
    Min Blogg
    För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    Jag personligen skulle aldrig ha sågat isär bakgrunden. Tror inte det blir snyggt när man skall silikona fast den igen. Tycker du ska ta bort mittstaget. Är det i plast eller glas?
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • S_sund
      • July 2004
      • 1904

      #3
      Plast. Men vill ju samtidigt inte riskera över 400 liter vatten på vardagsrums golvet...

      Bekanta hade ett kar där staget brast. Karet höll men glaset buktade ut rejält innan de hann tömma det.

      Fick fina skarvar när jag monterade Slimline bakgrunden, byggde ett filterhörn och i silikonskravarna tryckte jag in sand i samma färg som bakgrunden.

      Svårt val...
      450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
      Min Blogg
      För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #4
        Men plast känns ju inte så säker ändå. Går det inte att byta ut mot glas på något sätt då?
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • S_sund
          • July 2004
          • 1904

          #5
          Jag tänker inte lägga mig i Juwels konstruktion och bygga om hela karet. Har som sagt ytterligare två Juwel-kar och de fungerar alldelles utmärkt.

          På vilket sätt skulle glas vara bättre tänkte du? Starkare? ...måhända men samtidigt alltför vridstyvt vilket gör att kraften överförs i silikonskarven och dessutom mindre flexibelt samt känsligare för stötar och slag. Plast är ett utmärkt material (ja egentligen flera hundra utmärkta material eftersom det finns så otroligt många olika sorters plast).
          450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
          Min Blogg
          För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

          Kommentar

          • Manne_74
            • July 2003
            • 533

            #6


            vänta tills denna model kommer till 450'it.. den är delad på mitten

            är nog bästa lösningen istället för att såga isönder en hel.. och kapa plaststagen på juwelet är ju inget kul alls..
            MVH Magnus

            600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
            Red Sea Max Salt med slimline

            Kommentar

            • S_sund
              • July 2004
              • 1904

              #7
              Jo det är ju en tanke men jag har ingen lust att vänta flera år!
              Har en sådan bakgrund, BTN Rocky Juwel, i mitt Juwel Rio240.

              Känns lite som om man får välja mellan pest eller kolera?
              450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
              Min Blogg
              För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av S_sund
                Frågar man Juwel, eller Herkules, såsäger de att man absolut inte skall röra mittstagen utan såga isär bakgrunden
                Det är naturligt att akvarietillverkarna tycker man skall låta bli att modda deras akvarier, eftersom de är rädda för att få kritik för att någon klåpare misslyckats med moddningen. Jag skulle inte såga i någon dyrt inköpt BTN-bakgrund, eftersom man för alltid kommer att reta sig på eventuella skarvar i bakgrunden.

                Ursprungligen postat av S_sund
                ...Sedan rekommenderar ju ingen någon annan bakgrund än Slimline just nu men det är en annan fråga.
                Varför kan man fråga sig? De klassiska BTN-bakgrunderna är ju i division för sig (ihop med BTN-modulerna), och Rocky-bakgrunden är den snyggaste av dem alla, om du frågar mig...
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • S_sund
                  • July 2004
                  • 1904

                  #9
                  Ursprungligen postat av petnym
                  Det är naturligt att akvarietillverkarna tycker man skall låta bli att modda deras akvarier, eftersom de är rädda för att få kritik för att någon klåpare misslyckats med moddningen. Jag skulle inte såga i någon dyrt inköpt BTN-bakgrund, eftersom man för alltid kommer att reta sig på eventuella skarvar i bakgrunden.
                  Du rekommenderar alltså att man kapar ner mittstagen? Känns ju lite läskigt... Men jag inser ju att du har rätt, jag komemr alltid att reta mig på skarven.

                  Ursprungligen postat av petnym
                  De klassiska BTN-bakgrunderna är ju i division för sig (ihop med BTN-modulerna), och Rocky-bakgrunden är den snyggaste av dem alla, om du frågar mig...
                  Det är klart att jag frågar dig Petnym!
                  450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                  Min Blogg
                  För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                  Kommentar

                  • Robin_Hedstrom
                    • January 2005
                    • 1818

                    #10
                    Ursprungligen postat av S_sund
                    Du rekommenderar alltså att man kapar ner mittstagen? Känns ju lite läskigt... Men jag inser ju att du har rätt, jag komemr alltid att reta mig på skarven.

                    Nja, du kapar inte ner det. Du skär loss det och sätter tillbaka det igen sen. (Alt beställer ett nytt mittstag, om det inte går att få loss utan våld.)
                    /Robin Hedström
                    http://www.robinhedstrom.se/

                    Kommentar

                    • Bilbo
                      • February 2002
                      • 2119

                      #11
                      Jag har iofs ett alukar med popnitade mittstag, men att såga i en BTN för flera tusen skulle jag inte göra i vilket fall som helst. Min BTN-Amazonas hade jag aldrig sågat i. Om det som Robin skriver går att köpa nya mittstag till Juwel är det ju bara att plocka bort det.
                      // Magnus
                      Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                      Kommentar

                      • cobra
                        • December 2004
                        • 1743

                        #12
                        Har ett Juwel Vision 450 men skulle aldrig mixtra med mittstagen som är två till antal, bättre å såga ett rakt snyggt snitt i bakgrunden tror jag...
                        Fotosidan.se

                        Kommentar

                        • S_sund
                          • July 2004
                          • 1904

                          #13
                          Förstår känslan Cobra, det känns ju så där att mixtra med stagen, ok att BTN kostar mycket pengar men ett Vison-kar är inte gratis heller och en vattenläcka kostar ännu mer så... Bakgrunden är ju trots allt bara en utseende fråga det andra har ju ett, egentligen, viktigare syfte. Åhh svårt, handlar väl egentligen bara om att bestämma mig och stå för sitt beslut.

                          Tror nog jag sågar isär bakgrunden...men kanske inte rakt utan man kanske kan följa en "spricka" i mönstret på klippformationen och sedan pressa in biltemas blästersand i den klibbiga silikonfogen, sanden har nästan samma färg som bakgrunden.
                          450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                          Min Blogg
                          För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                          Kommentar

                          • Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

                            #14
                            Mittstagen på ett Vision är ju gjutna i plastramen som täcker övre delen av akvariet så att såga isär dessa är inte snack om!! De får man aldrig till bra igen!! Istället för en hel bakgrund finns finns ju modulerna som inte är helt fel. Woodrock t ex, köper man inte den i de sektioner man behöver/tycker om?
                            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                            Kommentar

                            • S_sund
                              • July 2004
                              • 1904

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lenmar
                              Mittstagen på ett Vision är ju gjutna i plastramen som täcker övre delen av akvariet så att såga isär dessa är inte snack om!!
                              Tack Lenmar, jag fick reda på det ikväll
                              Jag beställde en BTN Rocky på Herkules, kommer inom en vecka!

                              Kommer att kapa isär bakgrunden längs med en "spricka" i mönstret och limma ihop den igen. Allt kommer givetvis att dokumenteras om någon är nyfiken

                              Tack för visat intresse!
                              450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                              Min Blogg
                              För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...