Rengöra Back to Nature bakgrund?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moriarty
    • May 2004
    • 48

Rengöra Back to Nature bakgrund?

Jag har precis flyttat och med mig flyttade akvariet. I flytten tvingades jag ta ur min Back to nature Rocky Juwel och skall jag sätta i den igen måste det till en rejäl restaurering...

Tyvärr har jag varit tvungen att ha akvariet på en väldigt solig plats och även om jag försökt begränsa med rullgardin är bakgrunden sorgligt ansatt av alger.

Jämför orginalet med vad man kan antyda på bilden från mitt akvarie...

Nu undrar jag, hur rengör man en sådan här bakgrund? Går det ens att göra nåt? Jag har inte hittat några (användbara) tips varken här eller på tillverkarens hemsida.
    Senast redigerad av Moriarty; 04 July 2007, 12:55.

Why don't you knock it off with them Negative Waves!
    Why don't you dig... how beautiful it is out here?
    Why don't you say say something righteous...
    ... and hopeful for a change?

Crap.

• Azur
    • March 2003
    • 12946

Högtryckstvätt.
    Jag skämtar inte. Det tar bort algerna hur bra som helst, och bakgrunden tål det. Den blir som ny efteråt.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Moriarty
      • May 2004
      • 48

Ursprungligen postat av Azur
      Högtryckstvätt.
      Jag skämtar inte. Det tar bort algerna hur bra som helst, och bakgrunden tål det. Den blir som ny efteråt.
      Ja tål den det så är det ju guld! Jag hade nog aldrig vågat prova... tusen tack för tipset!

Nu skall jag bara skaffa fram högtryckstvätt...

Crap.

Kommentar

• Fiddan
        • June 2006
        • 885

Om man har en skit högtrycks tvätt som Azur har så kan man ju använda den men har man en bättre så kommer den blåsa sönder den ganska lätt.

Min gick sönder fast jag vart extremt försiktig.
        skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Jag har själv kört med högtryckstvätt några gånger utan problem - fast självklart får man ta det lite lugnt.
          Fast det har varit en vanlig Kärchertvätt och den kanske betraktas som en skittvätt.

Annars går det fakstiskt att göra rent den med en diskborste också - fast det tar tid
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Ursprungligen postat av Fiddan
            Min gick sönder fast jag vart extremt försiktig.
            Bullshit.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Jens A.
              • March 2007
              • 5026

Men jisses, folk. Börja att spruta långt ifrån och gå sedan närmre och närmre, så att trycket ökar. När algerna börjar försvinna, så gå inte närmre! Då kan man ha en megahögtryckstvätt eller en "skittvätt", spelar ingen roll.

Det är semester och sommar, relaxa lite, vetja.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Fiddan
                • June 2006
                • 885

jo, jag starta långt ifrån, men när jag kom till det avståndet då algerna började försvinna så sprack det ett hålrum i bakrunden, precis på roten.

det är väl inte tvätten eller mitt fel utan att det var ett måndagsexemplar utav btn.. men jag tvättar aldrig mer med högtryck. chansen finns och man blir x000 kr fattigare.

Kommentar

• Moriarty
                  • May 2004
                  • 48

Det återstår att se... jag tänker inte stå och gnugga sönder bakgrunden för hand - då gör jag det hellre med högtryck

Är värt ett försök. Den åker inte tillbaka in i akvariet i nuvarande skick hur som helst.

Men men, vi får se hur det går.I morgon skall jag låna högtryckstvätt - ingen aning om vad det är för maskin.

Crap.

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

Det kommer att gå bara bra. Rapportera resultatet här på zoopet; det är säkert andra som vill höra att det funkar.

Kommentar

• Fiddan
                      • June 2006
                      • 885

Jag vet inte egentligen men borde inte sanna experter som Azur inte behöva använda högtrycken på sin bakgrund? en riktig akvarist får ju inte alger.

Azur kanske tvättade sin mormors, grannes, förra sambos bakgrund iof, att jag inte tänkte på de.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Alger hör till ett akvarium och alger skall finnas på en bakgrund för att den skall se naturlig ut.
                        Så en riktig akvarist har alger
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

Ursprungligen postat av Fiddan
                          Jag vet inte egentligen men borde inte sanna experter som Azur inte behöva använda högtrycken på sin bakgrund? en riktig akvarist får ju inte alger.

Azur kanske tvättade sin mormors, grannes, förra sambos bakgrund iof, att jag inte tänkte på de.
                          Sådan här cynism passar definitivt inte in här, lägg av. Inte ens roligt eller fyndigt.

MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• Azur
                            • March 2003
                            • 12946

@Fiddan: Jag har redan sagt vad jag anser om ditt bidrag till den här tråden.

Kommentar

• Moriarty
                              • May 2004
                              • 48

Kjell: efter att ha provat att ta bort med högtryck är jag benägen att gå på din linje =)

Det är så passmycket bara, därav tanken med rengöring. Skall visa några bilder så fort jag orkar laddaupp dem!

Crap.

Kommentar

Arbetssätt...