BTN moduler på botten?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pirajamaja
    • May 2007
    • 74

BTN moduler på botten?

Jag är på gång och planerar och funderar hur jag ska inreda mitt 460l Malawi, som jag ska köra i gång i höst.
    Att sätta BTN bakgrund verkar alldeles för svårt för mig och jag tror inte att jag kommer att klara att bygga in pumpen. Den finns ju inbyggd redan på juwel som jag ska skaffa. Så nu har jag en tanke på att bara ställa en stor grotta framför reningsverket. Jag har även funderat om man kan använda BTN moduler på botten? Har en tanke att det skulle se ut som en klippa som sticker upp ur sanden. Ni som har sett dessa i verkligheten och inte bara på bild, tror ni att det skulle bli bra? Måste man i så fall silikona fast den i frigoliten, som jag tänker ha under gruset/sanden?
    Som bakgrund tänkte jag istället sätta BTN slimline, men bara fram till reningsverket.
    Tacksam för många förslag.
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

det finns moduler som är "till" för att sitta på botten, "bottenmoduler?" tror ja väl dom heter på pwss.se.
    Om du sätter en på botten tycker jag du ska silikonera dit modulen först (på glaset) och sen frigolit runt om.
    Om du ska gömma "reningsverket = pumphuset ), så tycker jag att du antingen gömmer in det med slimline bakgrund, (vilket är väldigt lätt och simpelt),eller att du tar bort pumphuset helt och hållet och sätter en modul på sidoglaset med filtermatta och en pump i. Båda sätten är väldigt lätta, jag har testat båda och för en nybörjare går det lätt.
    Här är en artikel hur man använder slimlinen på -bästa- sätt:

Om du är orolig, så finns ju detta superbra forum där man kan ställa frågor och få hjälp på vägen.
    www.frfoto.tk

Kommentar

• Lasse
      • October 2002
      • 1965

Ett tips bara om man sätter moduler på botten. Borra ett litet hål längs ner och ett på högsta punkten. (gäller även om man sätter slutna moduler på sidoglasen). Orsak - om det är luft i dem så kan lyftkraften göra att de släpper med ett ordentligt brak. (Det finns de som tränat raketuppskjutning i sitt kar på detta sätt )

MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• fredd
        • February 2007
        • 3360

jag har borrat en 10-15 små hål i dom modulerna som inte innehåller filtermassa och som har speciella vatteningångar. Better safe then sorry
        www.frfoto.tk

Kommentar

• Pirajamaja
          • May 2007
          • 74

Tack för alla bra tips hörrni, ja jag lär säkert höra av många fler gånger innan jag har det här akvariet igång.
          Pumphus heter det ju...pumphus,pumphus

Kommentar

• Pirajamaja
            • May 2007
            • 74

Ursprungligen postat av fredd
            det finns moduler som är "till" för att sitta på botten, "bottenmoduler?" tror ja väl dom heter på pwss.se.
            Om du sätter en på botten tycker jag du ska silikonera dit modulen först (på glaset) och sen frigolit runt om.
            Om du ska gömma "reningsverket = pumphuset ), så tycker jag att du antingen gömmer in det med slimline bakgrund, (vilket är väldigt lätt och simpelt),eller att du tar bort pumphuset helt och hållet och sätter en modul på sidoglaset med filtermatta och en pump i. Båda sätten är väldigt lätta, jag har testat båda och för en nybörjare går det lätt.
            Här är en artikel hur man använder slimlinen på -bästa- sätt:

Om du är orolig, så finns ju detta superbra forum där man kan ställa frågor och få hjälp på vägen.
            Ja, nu måste jag få fråga igen. Det är så svårt att se på bilderna och jag har varit inne på pwss och tittat på modulerna där. Är det, det som dom kallar för fristående moduler (tex modul L,M,N) som du menar att man kan ha på botten? Det är nämligen dom som jag tittat på förut, på en annan sida, men varit osäker på om det är meningen att man ska sätta fast dom mitt på bakrutan och inte mot någon kant. Tror du att dom funkar att sätta på botten alltså?

Kommentar

• fredd
              • February 2007
              • 3360

aa exakt, L M N är fristående, dvs att dom är öppna på bara en sida. Men man kan även ha några av dom andra modulerna på botten, men då får man nog silikonera fast dem i en sido ruta också. Bilderna på modulerna på både pwss och back to nature är värdelösa och ger ingen rättvisa, det bästa är om du kan besöka någon butik som har moduler inne så du får -känna- på dem i verkligheten.
              på min sida har jag bilder på dom moduler jag har köpt:

om den länken inte funkar så får du leta dig fram på www.fredd.tk :P.
              Jag har fristående modul M i mitt 240 kar, men har då kapat den nästan på mitten och har ena halvan med filtermatta och pump i 240karet, och sen har jag den andra delen i ett av mina 63liters kar.
              Nu vet jag inte vart du bor, men om du bor i närheten av Herkules så brukar dom ha en hel del moduler i butiken som man kan kika på, Åleds Akvarium i Halmstad har även en hel del moduler i butiken, om man frågar efter det.
              www.frfoto.tk

Kommentar

Arbetssätt...