Vet inte riktigt hur jag ska göra med den tredje Nyckelhålscikliden som inte verkar gå ihop med paret nu. De har jagat den och bitit i fenorna på den så att halva bröstfenan var borta på ena sidan nu. Såg att Skalarerna jagade den också om den kom nära dem, verkar inte som den fattar att gömma sig heller.
Är detta någon sjukdom?
Kollaps
X
-
Jo jag tänkte ta å byta in den i butiken jo. Ska försöka flytta över den till det karet hade jag tänkt, frågan är om den kommer försöka att käka upp Glödbandstetrorna som är där i ännu. Hade tänkt vänta med att flytta dem till stora karet så att jag kan ta några till Dennerlekuben samtidigt.Kommentar
-
Det är nog inga problem, Nyckelhålscikliden är ganska harmlös av sig och har du bara en liten rot den kan stå och tjura bakom, så gör den nog det.
Men tror du att den får vara ifred tillräckligt kan du alltid vänta tills efter helgen så du får igång kuben./Anders
Medlem i NCS - givetvis!Kommentar
-
Ska hålla lite koll på dem, är faktiskt inte ens helt säker att det är den som inte har lekt som är med jagad nu heller. De har ju precis lekt nyss och igår var äggen borta, verkar vara rätt arga mot varandra alla tre. Innan har de i alla fall låtit den tredje vara ifred och har simmat ihop alla tre utan problem.
Kanske kan ta och släcka ljuset lite tidigare idag så blir de ju lugnare allihop.Kommentar
-
Verkar vara rätt skygg i karantänkaret, men bröstfenan såg bättre ut redan igår, fast den är ju ca hälften så stor som den andra. Vad jag däremot blev lite fundersam på igår när jag mitt i pysslandet med bakgrunden till Dennerlekuben såg att en Glödbandstetra i karantänkaret plötsligt saknade hela nedre delen av stjärtfenan. Kan det vara så att Nyckelhålscikliden har nafsat på den, för de borde väl inte gå så fort annars? För på söndag kväll när jag flyttade över Nyckelhålscikliden så såg alla fenor bra ut på Glödbandstetrorna nämligen.Kommentar
-
Visst kan den ha blivt avnafsad av nyckelhålen, men det kan lika gärna vara en annan tetra som gjort det.
Nyckelhålscikliden ser jag som en av de snällaste fiskarna jag haft i min ägo, och jag tror aldrig jag har sett dem jaga undan någon annan fisk./Anders
Medlem i NCS - givetvis!Kommentar
-
Så beter inte sig mina nyckelhålsciklider De är ganska framfusiga av sig och jagar iväg fiskar som kommer nära dem. Innan jag bytte bort mina Gibbiceps så knyckte Nyckelhålscikliderna maltabletterna av dem. Nu snor de de sjunkande tabletterna som jag försöker mata Corydorasarna med iställetKommentar
-
Haha, ibland går det inte riktigt som man planerar när man har med djur att göra!180l Sällskap:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
60l Asien:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663Kommentar
-
Så beter inte sig mina nyckelhålsciklider De är ganska framfusiga av sig och jagar iväg fiskar som kommer nära dem. Innan jag bytte bort mina Gibbiceps så knyckte Nyckelhålscikliderna maltabletterna av dem. Nu snor de de sjunkande tabletterna som jag försöker mata Corydorasarna med istället
Andra, mindre fiskar bryr de sig däremot sällan om, om de inte kommer för nära ynglen.Senast redigerad av Shepard; 11 January 2011, 13:46."You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
Min profil
Mitt galleriKommentar
-
Nu blev det en snabb räddningsinsats ikväll, efter att jag hade startat upp min Dennerlekub och flyttat över de växterna som skulle vara där från karantänkaret så blev Nyckelhålscikliden sugen på att äta Glödbandstetror. Vet inte om den hann få i sig någon, men en hade den bitit i huvudet så att ena ögat skadats. Håvade i alla fall upp dem och koppade in dem i de karet de skall vara i, den med skadat öga fick åka ner i den nystartade kuben, så får den i alla fall vara ifred. Får se om den klarar sig där eller inte.Kommentar
-
Va tror ni, kommer den här Glödbandstetran att klara sig, vill ni inte se en fisk som blivit biten över huvudet av en Nyckelhålsciklid så kolla inte på bilden:
Kommentar
Kommentar