Kraftig Daphnia och myggnymfinfektion i litet räkakvarium (utan räkor)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • l.c.magn
    • August 2023
    • 1

    Kraftig Daphnia och myggnymfinfektion i litet räkakvarium (utan räkor)

    Hej, har fått en rätt stor insektsinvation i vad som skulle varit ett stängt räkakvarium, bl.a. en massa myggnymfer (har sett 2-3 myggor under locket) vita små som ser ut som daphnior, frågan är hur man får bort djuren innan jag försöker med räkor igen. Ideala vore ju någr guppies eller tetror, men det är för litet. Ideer?

    1/ Hur stort är akvariet?
    - 3 l vatten (4 l)
    2/ Vilken filtrering använder du?
    - ingen, stängd miljö
    3/ När startade du akvariet?
    i juli 2023
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    - för litet för fiskar, försökte plantera in 6 räkor i slutet av juli, men dessa dog samt att jag i mitten av augusti såg både daphnia samt något som ser ut som mygglarver (samt två myggor) i burken. Innan jag planterade in räkorna fanns bara två sniglar som lever i högsta välmående.
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    - tills jag löst "ohyreproblemet" endast mina två sniglar.
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    - Guppygräs som växer som ogräs samt fullt av andmat som jag fick med räkorna (kan vara källan till ohyran)
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Ölandsvatten som jag behandlar med C-vitamin och askorbinsyra samt lite salt. Kokar vattnet, då jag annars får en mjölkvit algdimma.
    - pH ligger kring 7-8 och KH 9
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    - sist jag testade pH/KH som kranvattnet och nitrit negligerbart enligt teststripsen (sniglarna har varit enda livet till de 100-tals jag fått in.
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    - 20% var 14 dag (1 ggr per vecka när jag hade räkor)
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    - 20% för 14 dagar sedan
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    - Fick som sagt med andmat med räkorna för 25 dagar sedan, vilka dog dock rätt fort. inga dafinia eller mygglarver syntes förrän ca 14 dagar senare.
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    - kan inte ha fisk.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    - nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    - ingen mating
    15/ Har du nyligen bytt foder?
    - se nr 14
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    - icke aktuell fråga
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    - räkorna dog inom en vecka, kan ha dött pga miljöshock
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    - ikke aktuell fråga
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    - icke aktuell fråga
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    - nej
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    - alla räkor dog inom 2-3 dagar
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    - tog bort räkorna
  • åheim
    • April 2006
    • 13187

    #2
    Tycker inte du ska sätta in fler räkor utan nöja dig med snäckor och eventuella daphnier
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    Arbetssätt...