Camallanus cotti 2024

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • J-G
    • September 2023
    • 17

Camallanus cotti 2024

Camallanus cotti

Vilket preparat är att föredra, har googlat runt och läst i forumet. Men oftast gamla trådar.
    jag tänker främst på eSHa-ndx och Flubenol 5%

finns det något annat?
    tack på förhand
  • MikBac
    • September 2012
    • 41

Inget liv i denna tråd.

Blev nyligen varse om att några av mina kar hade sjuka fiskar av Camallanus cotti

idag började jag behandligen med eSHa NDX
    1 droppe per liter vatten.

Tömde tre akvarier och la fiskarna i IKEA 70 L plastbackar med ca 50 liter vatten vardera. Droppade 50 droppar NDX i vardera plastbalja, där 2 baljor innehåller guppy och den tredje baljan med Corydoras.

Nu har det gått 6 timmar sedan jag droppade i NDX, än så länge inga döda fiskar. I guppy baljorna är det en hel del mindre yngel, så jag räknar med att det ska dö en del.

Akvarierna har jag sanerat; tömt - och rengjort ordentligt. De får stå utan vatten ca 3-7 dagar medans behandlingen i baljorna körs. När det gått 24 timmar skall man enligt anvisningarna antingen byta 20% av vattnet; om man använder aktivt kol. Det kommer jag inte göra, utan istället följa anvisningarna om att byta 80% vatten.

Sen ska man upprepa behandlingen om 14 dagar för att utrota ej ännu kläckta ägg - och då tänkte jag göra det i akvarierna.

Är det någon som tycker jag ska göra något annorlunda?

Kommer hålla tråden i liv och uppdatera kontinuerligt tills det är "klart".

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

Va synd att du redan gjort dig allt detta besvär Jag har behandlat med NEMATOL i dubbel dos och man behandlade karet som det var med fiskar och filter... jättesmidigt och det funkade jättebra!
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...