Siamensis med balanssvårigheter!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sockerconny
    • October 2004
    • 2349

Siamensis med balanssvårigheter!?

Igår hände en märklig sak. Jag gick förbi 310:an och såg då en av mina siamensisar ligga ovanpå min Fluval4+, som den brukar göra med jämna mellanrum. Men när den simmade därifrån så "vobblade" den, snurrade runt sin egen axel, för att efter 10 sekunder lägga sig på sidan på botten! Efter ytterligare 10 sek. så började den tokskaka, ungefär som spasmer samtidigt som den "hyperventilerade"!!? 5 minuter senare var den stendöd!!??
    Någon som har en aning vad som hände den?? Har så vitt jag vet inte några problem med nitrit då mina kvarvarande ancistrusyngel lever och frodas (än så länge), och dom ska ju vara extremt känsliga för nitrit så vitt jag vet!

• sockerconny
    • October 2004
    • 2349

Siamensis nummer två

Det har nu gått en ca. vecka sedan min siamensis dukade under enligt det förra inlägget. Nu till de nya problemen:
    Min kvarvarande siamensis har någon sorts problem! Det ser ut som om den har "rest ragg", dvs fjällen står rakt ut!! I övrigt så ser den lite medtagen ut, ligger mest och "flåsar"!
    Något förslag på vad det kan vara och vad jag ska göra, någon...???

Tack på förhand
    //sockerconny

Kommentar

• C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

Har själv vart med om att min guppy reste ragg (för många år sedan) och det fanns någon medecin att ha i akvariet. Minns dock inte vad den hette, men bra zoobutiker vet vad du ska ha i. Min guppy överlevde dock inte. Hon stod precis som du beskriver: flåsande, medtagen och simmade knapt.
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• kentk
        • January 2004
        • 865

Är fisken svullen oxå ?

Bukvattensot ?
        Vision 180L

Kommentar

• sockerconny
          • October 2004
          • 2349

Ursprungligen postat av kentk
          Är fisken svullen oxå ?

Bukvattensot ?
          Ptjaa.....den är kanske lite svullen, lite svårt att säga, den kanske bara ser svullen ut pga de resta fjällen!?
          Hursomhelst, borde jag ta den ur min burk pga smittorisker......??

Kommentar

• C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

Har inget minne av att min "smittade" de andra, men gör det i förebyggande syfte.
            //Camilla

Kommentar

• sockerconny
              • October 2004
              • 2349

Saxat ur ett tidigare inlägg av "Kramfors" i detta forum:

"Bukvattensot förorsakar stark uppsvällning av kroppen, glosögon och utestående fjäll.
              Fisken kan stå och vaggar apatiskt på botten av akvariet eller vid ytan.
              Deras reflex är kraftigt nedsatt eller saknas helt.
              Fisken kan ofta tas upp med handen.
              Drabbade fiskar kan ofta inte hjälpas.
              Sjukdomen är mycket smittsam. Fånga upp och avliva de angripna fiskarna snarast möjligt."

Kommentar

• C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

Hade nog tur att min inte han smitta de andra, eller så gjorde medecinen sitt...
                //Camilla

Kommentar

Arbetssätt...