penselalger? tofsalger?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kramMiiis
    • August 2004
    • 106

penselalger? tofsalger?

Hej igen!
    sitter här och funderar på vad jag ska göra med mitt kar, har ju fått dessa f-bannade algerna,som sätter sig som fina korta trådar överallt på mina växter och även filter. I början var de ljusa men efter ett tag så vart de svarta. Lite fakta om karet. 180 liter, 2x25 watt med aquaglo och powerglo+reflektorer. har tänt ca 10 timmar per dag och göder med 20 ml TMG var vecka, i samband med 30%igt vattenbyte.
    Min fråga är: Ska man slita upp och slänga alla växter och hälla i algmedel eller,ska man behandla växterna på ngt annat sätt( har läst om klorinmetoden dvs 1del klorin och 19 delar vatten).
    Eller ska man riva ut allting och börja om från början med allting??
    Snälla hjälp mig!!
  • platylover
    • November 2004
    • 5

Hej,
    Jag är definitivt ingen expert, men har dock lyckats få undan just dessa alger. Svaret för mig var tipset om en Siamesisk algätare, vilken inköptes (ca 5cm, dvs köp inte den allra minsta) och efter ca två veckor så var algerna borta. Den är toppen! Kemikalier i all ära - jag tror på fiskarnas egen förmåga :-)
    I övrigt har jag bl a platy och ancistrus, men de är ju helt ointresserade av dessa alger.
    Lycka till!

Kommentar

• Guz
      • December 2004
      • 12

Hej.

20 ml låter i överkant vad gäller TMG. 180l jag gissar 150-160 liter vatten? Har haft sama problem när jag ökat dosen av TMG. Prova minska till 10-15 ml. i veckan. 2*25W för 180l är i underkant. Siamensis fungerade inte för mig fast mina är små dock.

Lycka till.

/Gus

Kommentar

• kramMiiis
        • August 2004
        • 106

JA lysrören kanske är i underkant.. men jag har inget val. hela rampen kom ju med i priset på karet. det är ett rubinkar med bänk och armatur.

Kommentar

• HQI
          • November 2004
          • 207

Kör du belysningen på timer? Gör då ett avbrott på 2 timmar mitt på dagen och minska vattenbytena till 20-25% var tionde dag. Jag förutsätter att du inte har ett "kraftfilter" som pumpar för mycket, det är gynnsamt för algerna som mörknar. Sedan kan man ifrågasätta rören,vet inte om det är en bra kombination? Kan hända när man haft utnötta rör och byter till nya,men dina verkar inte särskilt starka. För många år sedan släppte jag i 10 svärdbärare i ett 310L kar och de rensade allt,men ibland får man försöka hitta den felande länken. Lycka Till!
          HQI

Kommentar

• heeke
            • April 2003
            • 5033

Den "felande länken" är nog kväve och till viss del också fosfor, dvs nitrat (NO3) och fosfat (PO4).

Algerna klarar mycket lägre gödningsnivåer än växter och om växterna får för lite kväve och fosfor så kommer "alla" TMG att gå till algerna eftersom alla gödningsämnen måste vara i "rätt" propotion till varandra för att växterna ska må bra.

Lagom av allt, men framför allt jämna nivåer. Växterna hinner inte med om det svänger för mycket, och då passar algerna på.

Tyvärr är ju toffsalger lite extra besvärliga eftersom det är svårt att se när man lyckats trimma in alla nivåer. Dom sitter nämligen fast som berget även när dom är döda.

Jag hade en dust med toffsar förut och min lösning var dosering av KNO3 (för nitrat) och KH2PO4 (för fosfat).
            Jag fick avlägsna alla algangripna blad och stenar som var helt täckta vände jag så att toffsarna kom ner i gruset och fick förmultna i lungn och ro.

Ett första steg är deffinitivt att dra ner TMG rejält.
            För att se om man överdoserar TMG kan man köpa ett bra järntest (Fe). Jag skulle rekomendera JBL's Fe test. Om man mäter upp mer än 0.1ppm Fe har man doserat för mycket.
            Tropicas rekomenderade dosering ger 0.07ppm Fe

heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• jackson
              • September 2003
              • 1242

Fast det största problemet är avsaknaden av CO2. Ca 70% av växterna är kol (C), och det ger man i form av koldioxid (CO2). Så för att växter skall må bra, så att de håller efter alger, så måste man göda med CO2. Halten bör vara runt 20-30 ppm för att växterna skall växa optimalt. För att veta hur mycket CO2 man har, så mäter man kH och pH (pH med precsition, +- 0,2 pH, dvs ett vätsketest med omfång ca 6,0-7,5 pH) samt slår upp i en tabell (finns på internet). CO2 i vatten bildar lite kolsyra, som sänker pH. Hur mycket beror på vattnets buffringsförmåga som mäts med kH (om inga andra buffertar finns, dvs inte filtrerat med torv, för då får man ta till andra metoder, fråga).

Sedan skall du se till att växterna har övrig näring. TMG är bra men behöver kompletteras med KNO3 och KH2PO4 för att ge en heltäckande och bra näring (sök på forumet för lämpliga doser). Dvs TMG innehåller för lite K(kalium), N(kväve) och P(fosfor).

Därefter skall man se till att det finns ljus så det räcker. Till nybörjare, så brukar man rekomendera 0,3-0,5 W/l lysrör med reflektor. I ditt akvarium 54W till 90W borde vara bra. Dina 50W är något i underkant, men kan fungera (beror på akvariumets djup och vilka växter som du har).

Om du justerar i denna ordning (CO2, övrig gödning och ljus) så minskar risken för att få alger.

Nu skall du ha "champange" i akvariumet, dvs växterna skall producera syre (O2) så att vattnet blir mättat och syret bildar små¨bubblor.

Detta gör att växterna tar över från algerna, och du kan rensa bort angripna blad allt eftersom att växterna producerar nya blad. Dvs ett "algfritt" akvarium (kommer alltid att finnas alger).

För att veta att man har rätt mängder av gödning i akvariumet, använder man en metod som kallas uppskattningsindex. Dvs man börjar med att ge en sk "fulldos" (eller "fullpuls") gödning. En fulldos är den mängd gödning som går åt till hela akvariumet (som om det var tomt på gödning). Sedan efter en vecka tar man och byter 50% vatten (eller mer), och sedan ger en ny fulldos gödning. Då vet man att av gödningsämnena är det antingen 0% (växterna har ätit allt), och då får man 100% av detta gödningsämne, dvs så mycket som växterna vill ha. Eller så har man 50% av ämnet (antag att växterna har ättit 0% av ämnet, då har man hällt bort 50% av det och har 50% kvar), och får då 150% av ämnet. Då kan man efter några vattenbyten minst få 100% av ämnet, eller 200% av ämnet (aldrig mer). Och då bör växterna, om de får CO2, växa optimalt.

Om ett ämne tar slut, så slutar växterna att växa. Då spelar det ingen roll att alla andra ämnen finns. Men algerna gillar detta läge, eftersom de är duktigare på att utnyttja små halter av näringsämnen.
              Så därför bör man tillsätte en fulldos i mitten/slutet av veckan om det slutar bubbla (dvs när minst ett av ämnena har tagit slut). Detta för att växterna skall växa under hela veckan och få så stabila näringsnivåer som möjligt. För stabilitet är förutsättningarna för att växterna skall växa optimalt. De gillar inte omväxlingar i omgivningen lika mycket som alger.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• kramMiiis
                • August 2004
                • 106

Hej igen! Har nu varit i djuraffären och rådfrågat dem vad jag ska göra. De sa till mig att rensa hela botten, byta vatten och sluta fullt med gödning. Och sen stoppa i 8 st Algo-stop depot.
                vad tycker ni om detta?

Kommentar

• mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

Kanonide ifall du samtidigt vill ta död på alla andra växter också. Möjligtvis fiskarna med eftersom du kommer att få en nitrittopp, då det du gör faktiskt är att starta om hela akvariet.

Kommentar

Arbetssätt...