Hur mycket syre bidrar akvariets alger med

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsonandy
    • October 2023
    • 61

Hur mycket syre bidrar akvariets alger med

Kastar ur mig en fråga som jag funderar på, jag är säker på att det går att få ett hum om hur det fungerar om man plöjer vetenskapliga artiklar, något som jag inte riktigt är mogen att göra ännu.

Man menar ju allmänt sett att det är bra med växter i ett akvarium eftersom dom producerar syre som andra levande organismer inklusive akvariefiskarna konsumerar. Alger gör samma sak. Det finns massor av olika saker att ta i betraktande för att komma fram till ett svar, tillgängligt ljus, tillgänglig näring osv, så frågeställningen görs i grova drag.

Hur mycket syre producerar alger i ett akvarium? Jag utgår ifrån att om inte akvariet är totalt mörklagt finns det alger som producerar syre där, även om man inte ser dom. I mitt akvarium har jag ibland sett syrebubblor bildas på bottensubstrat några timmar in i belysningsperioden och jag utgår från att det är alger som producerar det syret.

I ett växtakvarium, producerar alger eller växter mer syre? Och i ett akvarium utan växter, hur mycket alger behövs för att producera tillräckligt med syre?
  • Sleaper
    • September 2008
    • 2894

Egentligen behövs varken växter eller alger för att förse akvariet med syre, kan man kanske börja med att säga. Gasutbytet (syresättning) sker i huvudsak via den öppna vattenytan. I ett växtakvarium är det växterna som producerar syre, alger blir i stort sett utkonkurrerade av växterna om allt fungerar optimalt. Viss mängd av alger förekommer visserligen alltid även i ett växtakvarium, men oftast i mindre eller i försumbar mängd. Mängden syre som bildas genom fotosyntesen beror på till gången på näring som du säger, speciellt tillgången på CO2 (kolsyra eg.). Men belysningens effektivitet påverkar också. Det är ju kombinationen av ljus och CO2 som driver fotosyntesen.
    Så svaret på frågan om hur mycket alger som behövs för "producera tillräckligt med syre" får väl bli, inga alger alls.

Kommentar

Arbetssätt...