Håriga alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimk
    • March 2005
    • 332

    Håriga alger

    Hej

    Håriga alger har exploderat i mitt Malawisoppekar senaste veckorna. Nån som har nån susning på hur man får bort och varför det kommit.

    -Byter 50 % varje vecka
    -Pmdd enligt Granholmarns recept.
    -540 kar med 4 st 36 watts rör
    Bifogade filer
    //Jimk

    Lite bilder
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Är det alger på växterna?

    Det är ohyggligt svårt att göda några få växter i en Malawiburk där man matar firrarna hårt.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Jimk
      • March 2005
      • 332

      #3
      Japp, algerna sitter på kanterna på växterna. Ser ut som när det börjat växa hår på öronen på äldre herrar. Skickar med en bild för att se mängden växter.
      Bifogade filer
      //Jimk

      Lite bilder

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det här tror jag är en nöt för PatrikMalmö eller Tropfrog eller någon annan hugad Riftlake-växt-expert.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #5
          Kan på en gång säga att du måste utrusta dig med tålamod, då du knappast kör CO2 i ett Malawikar. I teorin är det någorlunda enkelt: alger triggas av ammonium, och det får du när du matar mycket. Ett tips är då att utöka filtermassan för biologisk filtrering. Gör att ammonium omvandlas snabbare mot nitrat.

          Jag har "sparkat" igång växterna i mitt Tanganyika genom att använda Estimative index OCH massor med tålamod, då det går långsamt. Estimative index är en gödningsstrategi så att växterna aldrig ska vara näringsbegränsade. Svårt att se på bilden, men du verkar inte ha några bristsymptom - och jag ser inte algerna heller. Kan du fota dem och växterna på hyfsat nära håll?

          Standardtipset jag ger för växter och så lite alger det går i ett sjöciklidkar är annars just mycket bra biologisk filtrering samt tillsats av Tropica Master grow, en microgödning. Med sjöciklider och den matning man gör där blir det nästan aldrig brist på macroämnen. Däremot kan macroämnena komma i obalans, beroende på vilket foder man kör med (ex för mycket fosfor i förhållande till nitrat + ammonium = cyano).

          Möjligen kan du stänga av ett av lysrören också. Växter/alger i sjöciklidkar är svårt, eftersom det oftast växer så långsamt. Återigen - utrusta dig med mycket tålamod på en gång.

          Mer foton, plis.

          Hilsen,

          P
          Senast redigerad av Gäst; 11 September 2005, 20:33.

          Kommentar

          • Jimk
            • March 2005
            • 332

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Kan på en gång säga att du måste utrusta dig med tålamod, då du knappast kör CO2 i ett Malawikar. I teorin är det någorlunda enkelt: alger triggas av ammonium, och det får du när du matar mycket. Ett tips är då att utöka filtermassan för biologisk filtrering. Gör att ammonium omvandlas snabbare mot nitrat.

            Jag har "sparkat" igång växterna i mitt Tanganyika genom att använda Estimative index OCH massor med tålamod, då det går långsamt. Estimative index är en gödningsstrategi så att växterna aldrig ska vara näringsbegränsade. Svårt att se på bilden, men du verkar inte ha några bristsymptom - och jag ser inte algerna heller. Kan du fota dem och växterna på hyfsat nära håll?

            Standardtipset jag ger för växter och så lite alger det går i ett sjöciklidkar är annars just mycket bra biologisk filtrering samt tillsats av Tropica Master grow, en microgödning. Med sjöciklider och den matning man gör där blir det nästan aldrig brist på macroämnen. Däremot kan macroämnena komma i obalans, beroende på vilket foder man kör med (ex för mycket fosfor i förhållande till nitrat + ammonium = cyano).

            Möjligen kan du stänga av ett av lysrören också. Växter/alger i sjöciklidkar är svårt, eftersom det oftast växer så långsamt. Återigen - utrusta dig med mycket tålamod på en gång.

            Mer foton, plis.

            Hilsen,

            P
            Tack för det detaljerade svaret.

            Glömde säga i första inlägget att jag kör med Tropica Master grow.
            Jag har också matat lite mera senast månaden vilket du också misstänker.
            Solen står lägre och med dagsljus kommer in i vardagsrummet där jag har karet. Mera ljus.
            Jag är imponerad av din analysförmåga av min enkla beskrivning och bild.


            Jag har lagt upp en bild på hemsidan där "håret" syns ganska bra.

            Du nämner å filterytan.
            Jag har 2 st powerhead med 10*10*50 och ett eheim 2028.
            Ska jag ha mera filteryta?

            http://web.telia.com/~u11317128/index.html

            Jimk
            Senast redigerad av Jimk; 12 September 2005, 16:42.
            //Jimk

            Lite bilder

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              Hmm. Nu blev det lurigt. Ser ut som penselalger/tofsalger. Har inte pejl på vad som triggar dem och har inte haft dem själv. Du verkar i vart fall inte ha några bristsymptom på växterna, och algerna är ganska korta - tror att firrarna gnager ner dem lite. Siamesisk algätare ska tydligen också vara effektiv mot dem, men alla firrar har svårt att komma åt just vid bladkanterna. Algerna sitter på de gamla bladen, så en lösning är att helt enkelt knipsa av de gamla bladen samt göra något åt ljusförhållandena på studs. Karet verkar ju ha fungerat bra förut - hur länge? Haft liknande problem innan?

              Har haft mina funderingar kring om dessa alger triggas av järn, men har inte läst något om det och inte testat. En variant är att minska mängden TMG till hälften av rekommenderad dos (om du kör med rekommenderad dos) och se vad som händer. Uppvisar växterna några bristsymptom så får du öka igen. Du bör testa detta under ett par månader kan jag tro, då det som sagt oftast går långsamt med växtligheten i ett sjöciklidkar.

              En variant till du kan prova är att "tillsätta" lite mer CO2 med ökad genomluftning. Se till att något ställe i karet blir fyllt med små luftbubblor. Finns tillsatser till utblåset på filtret som ger sådant.

              Har inte helt pejl på filtervolymen kontra fiskantal - har du stoppat i mer fisk nyligen? Generellt rekommenderar jag precis som ovan, öka filtervolymen/syresättningen om du har problem med alger i sjöciklidkar. Filtren behöver alls inte gå snabbt, det är filtermassa och syrehalt som avgör.

              Hilsen,

              P

              Kommentar

              • Jimk
                • March 2005
                • 332

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                En variant är att minska mängden TMG till hälften av rekommenderad dos (om du kör med rekommenderad dos) och se vad som händer. Uppvisar växterna några bristsymptom så får du öka igen. Du bör testa detta under ett par månader kan jag tro, då det som sagt oftast går långsamt med växtligheten i ett sjöciklidkar.
                P
                Jag kör med rekomenderad dos TMG. Provar att minska vid nästa vattenbyte

                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                En variant till du kan prova är att "tillsätta" lite mer CO2 med ökad genomluftning. Se till att något ställe i karet blir fyllt med små luftbubblor. Finns tillsatser till utblåset på filtret som ger sådant. P
                Körde CO2 i början med mäsk. Ska återuppta CO2 produktionen.

                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Karet verkar ju ha fungerat bra förut - hur länge? Haft liknande problem innan? P
                Jag började med denna hobby i Februari och efter att köpt växter i två månader började på PMDD. Allt har funkat kanon tills nu. Det funkar ju ganska skapligt iofs men man börjar ju undra när det händer något plötsligt.
                Att få problem och lösa dom är ju halva nöjet.

                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Har du stoppat i mer fisk nyligen?
                P
                Nix, hade några små Golden som blev uppätna i somras.

                Återigen tack för svaren.
                //Jimk

                Lite bilder

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  En variant till du kan prova är att "tillsätta" lite mer CO2 med ökad genomluftning. Se till att något ställe i karet blir fyllt med små luftbubblor. Finns tillsatser till utblåset på filtret som ger sådant.
                  I praktiken tillsätts aldrig med CO2 genom genomluftning då man får ett större bidrag från den biologiska aktiviteten i bottnen, och den vill man naturligtvis inte vädra ut.

                  Men tanken är god i ett akvarium utan substrat/filtrering/utan biologiska CO2-bidrag.

                  Det man istället för bubbel bör satsa på är att dra ner det syresatta ytvattnet och trycka ut över bottnen så alla bakterier får schysst med syre och kan andas mer = större CO2-produktion. Eftersom man inte skvalpar runt ytan med luftbubblor så får man mer effekt på det sättet.

                  Om det har varit en häftigare matning på sista tiden så är det helt klart det som överbelastat den biologiska filtreringen och skapat en ammoniuntopp som alger går igång på direkt. I ditt fall råkade det vara toffsalger. Hade det varit väldigt låga kvävenivåer överlag hade det kunnat vara Cyanobakterier istället t ex.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Körde CO2 i början med mäsk. Ska återuppta CO2 produktionen
                    Klart udda att köra CO2 i Malawiburkar 8) Jag misstycker dock inte eftersom jag diggar växter mer än fisk.

                    Tyvärr är väl just toffsalgen den alg som brukar anses blomma upp vid ryckiga/låga CO2-nivåer under 15 ppm, så mäsk kan eventuellt förvärra problemet om du inte har stenkoll.

                    Allt handlar om stabilitet, *stabil*/likformig CO2- och näringstillförsel, där en snabb förändring typ övermatning extremt mycket infallande dagsljus eller något annat gör att ammoniumnivåerna förändras:
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo

                      #11
                      Nja. Den biologiska tillförseln av CO2 i en normal botten (pratar inte Walstadbotten här) är visserligen bättre under de första ljusa timmarna, men den tar rätt snabbt slut om man har lite växtmassa, som ju Jimk har. Som jag ser det får man stabilare förhållanden när man luftar karet sanslöst mycket - visserligen luftar man bort lite CO2 från botten under natten, men på eftermiddagen tillsätter man i stället CO2. Således stabilt.

                      Om syftet dessutom är att få ner mer syre till bakterierna så funkar ordentlig genomluftning med t ex Eheims hjälpmedel attans bra kan jag meddela. Månne borde jag tillägga att den ska sitta i ytan så att ytcirkulationen blir bra.

                      Jag är inte helt säker på att mäsk är "bra" i detta läget faktiskt. Hade testat det andra först, för att kolla. Kräver mer tålamod, men i allafall. Sen är "bra" ett lurigt ord i detta sammanhanget - fokusera på fisken eller växterna?

                      Well. Nu har du ett gäng tips i vart fall - meddela gärna vad du testar och hur det går.

                      Hilsen,

                      P

                      Kommentar

                      • Jimk
                        • March 2005
                        • 332

                        #12
                        Har efter senaste inläggen har jag förstått att det kanske inte är så lysande att starta med okontrolllerad CO2 igen.
                        Jag börjar att med att minska på maten, TMG och lyset.

                        Det har ju funkat bra innan och jag har matat mera och solen "blänker" in genom mina stora vardagsrumsfönster ju lägre den står.

                        Återkommer i denna tråd när jag ser några resultat. Jag har även handlat in 4 Kg tålamod i min lokala akvariebutik

                        Tack för tipsen
                        //Jimk

                        Lite bilder

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Den biologiska tillförseln av CO2 i en normal botten (pratar inte Walstadbotten här) är visserligen bättre under de första ljusa timmarna, men den tar rätt snabbt slut om man har lite växtmassa, som ju Jimk har
                          Om du har en CO2-produktion som överstiger det du kan få ner från luftpumpsbubbel är det fortfarande en dålig idé att lufta ur den. Det bidraget brukar sägas vara runt 2-3 ppm medans du får 0.3 ppm via luften. En faktor 10 i skillnad, även om båda nivåerna är blygsamma så växterna ändå hellre litar till bikarbonatsupptag.

                          Bad idea att lufta ur CO2 således.

                          Om syftet dessutom är att få ner mer syre till bakterierna så funkar ordentlig genomluftning med t ex Eheims hjälpmedel attans bra kan jag meddela.
                          Månne borde jag tillägga att den ska sitta i ytan så att ytcirkulationen blir bra.
                          Japp, brukar som jag sa vara effektivt att få ner ytvattnet längs bottnen. Är det något du testat, eller har du bara kört skvalp mot ytan?
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Maria - Sjöjungfru

                            • January 2004
                            • 4236

                            #14
                            Måste bara säga det Jimk att när jag såg bilden på ditt fina Malwi-växt-kar så väcktes helt plötsligt ett Malawi-intresse som inte funnits där tidigare.
                            Härlig färgkombinatin!!
                            Maria - Sjöjungfru

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Några kommentarer:
                              1) Japp, det är "black brush algae", dvs penselalger. Vet ej vad som triggar dem, men deras släkting hjorthornsalger (staghorn) verkar triggas av ammonium-spikar.

                              2) Penselalger går rätt bra att bekämpa med siamesiska algätare. Och, om man har nerver av stål, väteperoxid.

                              3) Ett alternativ är att bejaka sina alger. Särskilt kanske i ett rift-akvarium, där alger är ett naturligt inslag & många fiskar är algätare.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...