Det här fenomenet genomsyrar hela tråden men kan det inte vara så att kelaterade näringsämnen är svårmätta. Eller som en tidigare diskussion jag och defdac hade så kan anledningen vara att fosfat och järn reagerar och faller ut ur lösningen så att säga. Om växterna kan till skillnad mot algerna kan tillgodogöra sig fosfor från sedimenteringen återstår att utreda.
Det snurras till lite mycket i tråden tycker jag så...
Makro: N, P, K, S, Ca, Mg
Mikro: Fe, Zn, Mn, B, Co, Cu, Mo, Cl
Personligen tycker jag att N, P, K är makro och resten är mikro!
Tack för svaren defdac. Men den där elementaranalysen måste vara lite fel och jag kan tänka mig att det beror på uppvärmningen av växtmaterialet vilket får vissa ämnen att ånga bort. Jag hittar inte svavel i den listan som jag vet att växter behöver!
Däremot så blev jag förvånad att de innehöll så mycket kisel...mycket förvånad......undrar till vad?
Det snurras till lite mycket i tråden tycker jag så...
Makro: N, P, K, S, Ca, Mg
Mikro: Fe, Zn, Mn, B, Co, Cu, Mo, Cl
Personligen tycker jag att N, P, K är makro och resten är mikro!
Tack för svaren defdac. Men den där elementaranalysen måste vara lite fel och jag kan tänka mig att det beror på uppvärmningen av växtmaterialet vilket får vissa ämnen att ånga bort. Jag hittar inte svavel i den listan som jag vet att växter behöver!
Däremot så blev jag förvånad att de innehöll så mycket kisel...mycket förvånad......undrar till vad?
Kommentar