Apistogramma & pmdd?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

(För ett akvarium med 300 liter vatten ska du en gång i veckan:
    1) göra ett 50% vattenbyte, dvs byt 150 liter vatten
    2) dosera 30 ml från var och en av flaskorna (10 ml/100 liter)
    Det kanske blir klarare om man förstår varför man gör såhär. Man förutsätter att alla näringsnivåer under en vecka dalat mot i princip noll-nivåer medans DOC-nivåerna från firrarna ökat och skapar oreda bland tillgängligheten för eventuell kvarvarande näring och den näring som kommer doseras.

Därför gör man ett stort vattenbyte (i det här fallet 50%, men hade kunnat vara 90% eller vad du vill) så man sveper bort DOC:en och sedan tillsätter näring för hela akvarievolymen (10 ml per 100 liter blir 30 ml av varje flaska i 300-litrare).

Vi skräddarsydde istället ditt recept för 10% vb varje dag. Eftersom doseringen är en 10 ml per 100 liter blir det således att dosera 3 ml av varje flaska vid varje vattenbyte.

Du kommer således använda en helt annan väg för att uppnå en känd halt näring utan att behöva använda tester.

Du kommer sakta dag för dag asymptotiskt gå mot näringsnivåer motsvarande en fulldospuls - istället för att som normalt sett svepa bort allt med ett stort vattenbyte och dosera en fulldospuls (10 ml per 100 liter) som kalkylatorn på pmdd.se förespråkar.
    http://www.defblog.se

Kommentar

• psandstr
      • October 2005
      • 137

OK,

Tack for hjalpen, nu ar allt solklart.

MVH/ Per

Kommentar

• brams
        • June 2003
        • 891

vill bara tillägga att jag tidigare körde, Ap. agazissi och Ap. Cacatuides. Låg då som nu på Ca 40-60 ppm No3, ca 3 ppm Po4 och 0,2 ppm Fe.
        Det funka fint!
        Så det är npg bara å köra på!
        C.Brams

Check out:
        brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

Kommentar

• psandstr
          • October 2005
          • 137

Hej igen,

Nu har man kört på en vecka med vissa modifikationer:
          De dagliga vattenbytena har jag ökat från 30- 40l/dygn,
          pmdd doseringen har jag ökat från 3ml-4ml/dygn.
          CO2 har jag ökat till ca 40 bubblor/min.

Resultatet har blivit att jag har "bytt" alger från gröna trådar till mer brunaktiga trådar samt en ökning av svarta/mörkbruna, korta alger på bladkanterna.
          Vallisnerian har börjat att röra på sig så sakteliga,
          svärdsplantorna har tagit sig,
          vattenpesten gillar inte miljön varken förr eller nu,
          sagittarian, hornsärven och sessifloran har alltid växt bra och har kanske ökat en aning i tillväxt.

Jag har även inhandlat ett nytt KH-test och kommit fram till att jag nu har KH 4 i kranen och något lägre i akvariet, detta leder mig till följande fråga:
          Vid KH 4 så skall CO2 nivån ligga på 24 och detta innebär ett pH-värde på 6,7.
          Jag vill dock ligga på ett lägre pH, vilket är det bästa sättet att hamna på omkr. pH-6.0?
          Sänka KH? i så fall med vad?
          Öka CO2? Den torde bli skadligt hög eller?
          Andra möjligheter?

MVH/ Per

Kommentar

• defdac
            • January 2002
            • 12751

Vid KH 4 så skall CO2 nivån ligga på 24 och detta innebär ett pH-värde på 6,7.
            Varför just 24? 30 ppm är det man brukar rekommendera dvs pH 6.5.

Krausetestet med KH 4 skulle isåfall ge dig ett pH på 6.3. Stämmer det? Det ger dig isåfall ett bra riktmärke på vilket pH som du max bör trycka ner med CO2-anläggningen utan att firrarna blir alltför flåsiga - och sen kan man ju undra om dom blir pilskare av 6.0 jämfört 6.3. Jag tvivlar starkt på det?

Kommentar

• psandstr
              • October 2005
              • 137

Jag har gått efter en tabell/ länk som jag fick av"petnym" :http://www.pny.se/akvariedagbok/co2table.html

Denna kanske inte är korrekt?

Jag glömde att tillägga att Hongsloi hanen har lekt av två av sina honor och en av dem har nu frisimmande yngel så pilskheten är nog inte problemet, snarare då att få ynglen att överleva.

MVH/ Per

Kommentar

• defdac
                • January 2002
                • 12751

Det har säkert petnym ett jättebra sarkastiskt svar på 8)

Kommentar

• psandstr
                  • October 2005
                  • 137

Har defdac några tankar om utvecklingen av alger & växter månne?

Kommentar

• defdac
                    • January 2002
                    • 12751

Svarta mörkbruna alger på bladkanterna kommer försvinna om du får bra tillväxt på växterna, liksom dom andra.

Att vattenpesten inte tar sig + toffsalger på sidorna av bladen känns lite konstigt om du kör med kontinuerlig stabil CO2-tillförsel.

Påvilket sätt ser vattenpesten dålig ut och hur ser förloppet ut? Är det dom gamla eller nya delarna som blir risiga först, klarar den sig bättre ju närmare ljuset den kommer osv..

Kommentar

• psandstr
                      • October 2005
                      • 137

De svarta algerna kommer mest på svärdsplantorna och sagittarian som ändå växer ganska bra!?

Vattenpesten växer litegrann men både nya delar och längre ner så bildas det bruna/slemmiga trådalger, jag har aldrig sett denna typ av alger förut!

MVH/ Per

Kommentar

• defdac
                        • January 2002
                        • 12751

De svarta algerna kommer mest på svärdsplantorna och sagittarian som ändå växer ganska bra!?
                        Ojoj, då har du inte upplevt ett EI-akvarium ännu 8) Där växer det ganska bra =)

Vattenpesten växer litegrann men både nya delar och längre ner så bildas det bruna/slemmiga trådalger, jag har aldrig sett denna typ av alger förut!
                        Okej, jag behöver mer detaljer om hur bladen ser ut och vilket förlopp det har för att kunna ställa en mer exakt diagnos men spontant gissar jag på för dåliga/hoppiga CO2- och nitrathalter (eftersom det oftast är där det tryter först och jag vet att du är alldeles för försiktig med nitratet).

När ett ogräs som vattenpest inte funkar kan man vara hyffsat säker på att man kör akvariet för rent.

Kommentar

• psandstr
                          • October 2005
                          • 137

OK,

Jag skall testa att öka doseringen lite till och samtidigt koppla in pH-controllern och se om det hjälper.

Tycker du att jag skall öka endast KNO3 eller även NutriSI och KH2PO4?
                          Hur mycket?

Jag har ju en tidig indikator på om det blir "för mycket" i och med Hongsloi-ynglen!

MVH/ Per

Kommentar

• defdac
                            • January 2002
                            • 12751

Kör mer av allt isåfall typ från 4 till 8 ml av varje flaska men med fortsatt 40 liters vattenbyte. Då hamnar du asymptotisk mer på en nivå jag själv försöker upprätthålla.

Iom att du bara doserar för det isatta vattnet så kommer förändringarna ske ganska sakta och därmed borde du ha gott om tid att reagera på hälsan hos dina små indikatorer.

Kommentar

• psandstr
                              • October 2005
                              • 137

Ok, tack för hjälpen

MVH/ Per

Kommentar

• psandstr
                                • October 2005
                                • 137

Hej igen,
                                Jag var för 2 veckor sedan tvungen att tömma akvariet på vatten pga. fisk bakom bakgrunden och i samband med detta så bytte jag strategi från dagliga vattenbyten till 50%-60% vattenbyte varje vecka, jag bytte även ut alla växter.

Nu har jag problem med alger och dålig tillväxt på de flesta av växterna (har aldrig haft bra tillväxt).
                                Algerna är någon form av bruna, tunna trådar som lägger sig som "ludd" på framför allt papegojbladen och javamossan men även en del på cabomban och limnophilan. Jag har även sett några små fläckar av cyano samt lite grönalger på glaset.
                                De växter som trots allt växer visar lite olika teckken på brist av något slag, saggitaria: lite bleka, en växt som jag tror är Rotala macrandra växer mycket på höjden men bladen blir väldigt tunna och skrynkliga, crinumlökarna verkar att ta sig ganska bra.

Jag har lite misstankar pga cyano att det skulle vara en för hög fosfathalt, kan det stämma?
                                Det skulle kanske också kunna var lite för klent ljus, 2*36W i vitmålad ramp??

Vad tror ni? Förslag?
                                Kanske skulle satsa på andra växter? Förslag?

MVH/ Per

Kommentar

Arbetssätt...