Det går bra att hålla sjöhästar i akvarie men det är inget för nybörjare börja med ett vanligt saltvattens kar ett par år innan du ger dig på det.
nu förtiden finns det ganska mycket svensk odlat inom sjöhästar så det tar inte på reven om man inte ska ha en speciel sorrt vill säga.
Nu kan jag ingenting om saltvatten, men jag har hört att sjöhästar är svåra att hålla liv i eftersom dom behöver mat hela tiden och bara äter när maten simmar förbi munnen. Dom hade några magra stackare i affären där jag hörde det.
Ja det är väll det som är det största problemet att sjöhästar tar bara maten som kommer förbi munnen på dom så man får mata ganska rejält minst ett par gånger om dagen vilket resultera i sky höga nitrit värden vilket dom dör av.
i saltvatten behövs det mycket hög vatten cirkulation för att vissa ämnen inte skall skjuta i höjden. vid detta vatten flöde kommer dom stackars sjöhästarna att flyga runt som vantar. dom måste ha väldigt lugnt vatten och då blir det fel i övriga karet.
1*245 sköldpaddor, 1*165 salt, 1*110 sött, 1*120 sött, 10*60 sött, 1*19 sött och mer kommer nog =)
1*245 sköldpaddor, 1*165 salt, 1*120 sött, 1*110 sött, 1*98 sött, 10*60 sött, 1*19 sött och mer kommer nog =)
Har man bara ett art akvarium med bara sjöhästar så är det inte så svårt.Det att de skulle uppstå några större problem på grund av förlite sirkulation tror jag inte heller på. Det beror nog mer på mängd matning och belastning av karet.Man kan stänga av en del av pumparna när man matar.Har inte hästarna någon konkurens av för snabba fiskar så upplever jag inte dom som svåra.Ett kar med levande sten kalerpa och ett par innerfilter reker bra.
Kommentar