Clown - fiskhotell
Kollaps
X
-
Du bör nog starta en egen tråd, lite för att ta hänsyn till lasse och så är det enklare att hjälpa dig.
Men tänk på att du måste ha elprylar från ett land med samma typ av elnät som vi har tex tyskalnd. aquapro200 är ett bra företag i tyskland med PC rör och drossel.
//NiXoNKommentar
-
Då var det dags för lite uppdateringar igen. Karet utvecklas så sakteliga, jag har slagits mot lite små angrepp av röd cyano men den är på tilbakagång nu. utsugning och tillsättning varje dag av lite kaliumnitrat har gjort susen. Det har börjat att växa en del, framförallt den ena gröna starpolypen som har fått ett bra grepp på bakgrunden. lite Xenia som jag skördat från mitt större kar och bara slängt ner i Clownhotellet har hittat sina platser och har börjar växa till. Den vänstra är ifrån 16/12 2007 och den högra är tagen idag.
[ATTACH]10021[/ATTACH]
Under är en helbild och därefter kommer en halvbild.
[ATTACH]10022[/ATTACH]
[ATTACH]10023[/ATTACH]
Ricordeor är ganska snygga skivanemoner som är lämpliga i nanokar. Vissa kan bli stora såsom den här Ricordean som troligtvis är R. yuma. den är intressant för den kan ha flera munnar och vill man föröka den så skär man bara itu den mellan munnarna.
[ATTACH]10025[/ATTACH]
Detta är också troligtvis en ricordea och även den är en snygging
[ATTACH]10024[/ATTACH]
MVH Lasse\\
Nybörjare varje dag jag vaknarKommentar
-
Finns det kompaktrör passande till saltvatten som är 2g11 rör?
Hittade nämligen några bra hållare: http://www.svetila.com/eProdaja/prod...oducts_id/4042
Är rören på sidan något att ha:
Kommentar
-
Först till rören. De två sista siffrorna ger Kelvintalet i hundratals grader. 840 är alltså på 4000 K och 860 är på 6000 K. För saltvatten så är oftast även 6000 K för gult. Det finns rör från olika tillverkare i akvarieaffärerna som är bättre - ex Aquatic natures olika rör.
Se http://www.simontorp.se/Shoppen.aspx...&PGruppID=1041
Kontakten passar
MVH LasseJag är inte tillräckligt ung för att veta allt
Kommentar
-
Tack för svaret.
Såg nu att det inte står vilken W holdern tar mest, tror du den klarar 36w?
Förlåt att jag kapar din tråd, men passar inte kompaktrören på Triton också?
Vill även säga att dina trådar är väldigt informativa och jag kommer ta mycket hjälp på av dina trådar när jag startar upp mitt mollyhotell.Kommentar
-
Tack för svaret.
Såg nu att det inte står vilken W holdern tar mest, tror du den klarar 36w?
Förlåt att jag kapar din tråd, men passar inte kompaktrören på Triton också?
Vill även säga att dina trådar är väldigt informativa och jag kommer ta mycket hjälp på av dina trådar när jag startar upp mitt mollyhotell.
Kommentar
-
Hej
Här kommer några uppdaterade bilder. Första bilden är en helbild - inte den bästa men ger ett intryck i alla fall.
[ATTACH]10473[/ATTACH]
Den andra är min gula goby liggandes i en Ricordea yuma
[ATTACH]10474[/ATTACH]
Den tredje visar en snygg Ricordea spp
[ATTACH]10475[/ATTACH]
Kommentar
-
Har länge gått och tittat snett på saltvattenskar ….”dom är ju så snygga men det är inget jag klarar av” har länge varit mitt motto men efter att ha läst på lite och sen råkat snubbla över dina forumtrådar Lasse har min syn ändrats något. Planerar att starta ett litet kar av något slag om någon månad och vill redan nu tacka för förstklassig information. Åter kommer när jag har startat mitt projekt :-)Kommentar
-
Även efter detta så kom det små mikrobubblor från skummare igenom tredje facket och ut i fjärde och de sögs upp av pumpen. Mikrobubblor är ingen höjdare i karet så jag har sätt upp en filteranordning i det tredje facket. Som vanlig använder jag delar från gamla bottenfilter som jag ställer mot fackavdelaren
Det har stått några veckor nu med Live Araonite sand och ca 5 kg levande sten (Bali Cultured rock), så tenkte setta i några eremiter och sniglar nu snart.
Problemet är dock at jag, som flera andra tydligen, sliter med micro-luftbubblor i karet. Har gjort som du skriver ovan, men hos mig kommer bubblorna ut över kanten ifrån facket med skummaren, och jag får inte stoppat dom på annat sätt ann at stupa skummaren helt och hållet. Några tips här?
Hur hög vattenstand ska man ha i dessa egentligen? Måste ju vara så den inte syns väl?? Men da fylls skummaren upp på en gång...
Mvh MartinKommentar
-
När du får belastning i karet så kommer mikrobubblorna att minska.
Din fråga om vattenstånd förstår jag inte helt - vattenstånd var och hur reglerar du det? Jag tror du menar hur mycket luft du skall köra? I början ställer du luften så att bubblorna inte lyfter vattnet över i koppen, ställ den väldigt snålt. Det du vill bli av med bildas som ett litet fastare - gulaktigt skum i toppen på "stigarröret" och skall bara växa till för att sakta trilla över kanten. I början skruvar du åt luftskruven ganska ordentligt så slipper du mikrobubblor också. i och med att din belastning ökar kan öka på luften lite - men den skall alltid ställas snålt. Jag har slängt ut min skummare nu - inte för mikrobubblor utan för att den ville inte fungera helt ut.
Kommentar
-
Okey! Håppas det blir bettre när det kommer igång ordentligt då.
Med vattenstanden, tenkte jag helt enkelt hur mycket vatten det ska vara i det, altså om man ska se ytan frammifrån, eller om man ska ha i vatten tils denna inte syns lengre. Tanker är at det blir så himla fullt om man ska fylla i tils den inte syns, och då fylls skummaran upp med vatten på en gång, även om jeg nestan inte har luft i den, men tror inte mitt akvarie står helt plant, så det är nog problemet
Tack så lenge!
Mvh MartinKommentar
-
Hej Lasse!
Detta är mitt första inlägg på denna community, jag har precis sparkat igång ett likadant hotell och har läst lite. Du skrev på ett ställe att du kastat ut skummaren och UVC,t.
Vill du berätta lite om det: varför, vad ersatte du det med och såvidare.
Dessutom undrar jag hur ofta och hur stora vattenbyten du gör. MVH
NiklasKommentar
Kommentar