Svart beläggning på växter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

Svart beläggning på växter

Jag hade fått för mig att några av våra lågväxande växter lider av näringsbrist. De har svarta kanter och fläckar på bladen. Men idag hade jag uppe en av dem och konstaterade att det går att torka av. Vilket jag iofs inte orkar göra för det är massor av miniblad (någon form av lilaeopsis och även en anubias). Men vad kan det vara? Hur blir vi av med det?
    Senast redigerad av rebecka_o; 04 January 2007, 03:21.
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

Det är alger. När jag hade sådär på en del växter så köpte jag några otocinclusar som gärna käka upp det
    Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

• rebecka_o
      • December 2006
      • 348

Ursprungligen postat av Glenn
      Det är alger. När jag hade sådär på en del växter så köpte jag några otocinclusar som gärna käka upp det
      Okej. Vi har två ancistrusar, men de verkar inte käka på dessa småbladiga. Däremot äter de bokstavligen upp våra svärdsplantor... Är det så att otocinclusarna är bättre på att äta alger från småbladiga växter?

Tänkte på en sak till. Bortsett från detta så kan jag inte hitta några andra alger i akvariet, bortsett från lite cyano på vår hålsten. Blir det inte för mycket med både några otocinclusar och två ancistrus när vi inte har mer alger än på ett par små plantor lilaeopsis? Eller räcker det i så fall med att tillföra algtabletter?
      Senast redigerad av rebecka_o; 04 January 2007, 03:32.

Kommentar

Arbetssätt...