Någon sa till mej att man kan köpa blästersand på biltema billigt och att det funkar att ha i ett akvarium, stämmer detta? tacksam för svar
Fin sand i akvariet?? Blästersand från biltema?
Kollaps
X
-
-
Fungerar kanon. Bara att sköja ordentligt innan så man blir av med "sanddammet". Fick iaf jag göra. Men bra blir det. Och billigt är det medJa jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152Kommentar
-
Jag har aldrig sköljt blästersanden, just att slippa det var den största anledningen till att jag köpte den. Men några verkar ha haft otur med dammig sand eller kanske tagit det säkra före det osäkra. Den kostar 49:-/25 kg på Biltema.
Prova gärna att söka i forumet, det har skrivits många spaltmetrar om blästersand.mvh Hasse
Det man inte vet, har man ingen aning om.Kommentar
-
-
Den behöver man inte skölja. Fast ha i ca 10cm vatten när du häller i den i akvariet. Då kan du röra om ordentligt med händerna så du får ut eventuella "luftfickor"ur den.
Och ha inte någon stor fet mal som gräver runt ordentligt. Min ena sprätte upp sand över insuget på ytterfiltret. Sen hade jag hur mycket sand som helst i det också-Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.Kommentar
-
Bläster
Jag köpte 75 kg blästersand, 50 kg grov 25 kg fin. Efter 5 dagar är det fortfarande grumligt, bakgrunden syns inte än. Så om du har lite brottom så rekommenderar jag att du sköljer noga.
Sen en fråga. Nån som vet om ett innerfilter kan ta skada av sanden den suger upp?Kommentar
-
Ursprungligen postat av faebo_tarzanEfter 5 dagar är det fortfarande grumligt, bakgrunden syns inte än.mvh Hasse
Det man inte vet, har man ingen aning om.Kommentar
-
Jag tvättade sanden 2 ggr för sig i en hink, bara hällde i vatten å grumlade runt. Sen hällde i det i akvariet. Då hade jag redan ca hälften fyllt. Nu har jag tagit bort allt vatten samtidigt som jag har grumlat sanden, fyllt på och nu e det klart och man ser igenom.Kommentar
-
Ingen grumling, hälde i 1 säck finast möjliga bläster.. 0.2-1mm eller nått *minns inte storleken exakt* Biltemas finaste i alla fall. Eftersom jag snabbt insåg at om jag bara hälde i allt, skulle det damma värre än fanken, så fylde jag i vatten, runt halva karet först. I med sanden, hälde rakt ur säcken. Ingen pump igång, ville inte blästra pumparna invändigt, kändes dumt. All sanden i baljan, fylde upp med vatten, laddade pumparna med filtermaterial i lugn o ro, möblerade med ett par stockar o en massa sten, i med rör o slangar till pumparna, o igång med skiten.. Vid det laget var vattnet klart.
14 dagar senare köpte jag en säck till, och hälde i ca hälften, även då utan att pumparna var igång, 20 minuter senare slog jag igång pumparna, och vattnet var då klart... Detta för vad, 9-12 månader sedan? Har sedan dess lite ångrat att jag inte valde den något grövre sanden vid en del tillfällen, men just nu är jag väldigt nöjd med den sanden jag har.
B!Kommentar
Kommentar