ok tack så du menar alltrå att om jag skulle sätta en "vanlig" lamp över akvariet så blir det "vågor på botten"?
göra om söt till salt
Kollaps
X
-
-
Jag skulle välja 2st ramper med 2st rör i varje och nöja mig med dom allra enklaste mjukkorallerna, eller en begagnad metallhalogenlampa om du vill ha mer avancerade koraller. Du tjänar snabbt igen en bra belysning eftersom korallerna är dyra, i min mening så finns det 3 saker som det inte går att spara in pengar på om det inte är begagnat.
1. Levande sten, den skulle jag köpa ny eller begagnad från ett fungerande akvarium.
2. En bra skummare, ny eller begagnad spelar ingen roll bara den fungerar ok.
3. En bra belysning om du ska ha koraller, den kan med fördel köpas begagnad men det vill till att lampan byts helst varje år och det är inte helt billigt.
Skynda långsamt om det ska bli bra, spara hellre ihop pengarna under längre tid så det blir schysta prylar. Mina erfarenheter är att genvägar = dyrt, men kolla för all del upp nano akvarier. De vanligast använda är 80l Mollyhotell som modifieras, det finns massor med trådar om det och måste betraktas som mycket överkomligt för den som vill prova på saltvattnets underbara värld.Kommentar
-
I de malawiakvarium jag haft/har använder jag spotslight istället för att få de effekter du pratar om, blir snyggare och bättre. Om du nu inte väljer en Metallhalogenbelysning då får du ju både ett bra ljus och glitter/våg effekten.
Men den stora fördelen med T5 armaturen är att de inte värmer upp akvariet lika mycket som MH belysningen och värmen är det allra största problemet sommartid om man har koraller.
Själv måste jag använda en kylare för att klara värmen på sommaren, trots att jag har en rejäl fläkt som blåser över vattenytan samt ett rejält tilltaget fläktsystem som blåser ut luften från akvarierummet.Senast redigerad av Tors hammare; 05 October 2007, 16:23.Mvh PeterKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Man brukar inte vilja ha någon annan biologiskfiltrering än levande sten och möjligtvis sand, så jag skulle skippa innerfiltret.
Sen tycker jag verkligen du ska vänta i något år innan du börjar fundera på att skaffa symbiotisk anemon! Det fins faktiskt koraller som ser ut som anemoner och som funkar lika bra för clownfiskar, dessa är heller inte hotade eller lika känsliga som anemoner.Kommentar
-
-
Kommentar
Kommentar