göra om söt till salt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gurra G
    • September 2007
    • 131

ok tack så du menar alltrå att om jag skulle sätta en "vanlig" lamp över akvariet så blir det "vågor på botten"?

Kommentar

• rsoderberg
      • February 2007
      • 954

Svar ja.

Kommentar

• Gurra G
        • September 2007
        • 131

skulle det funka om jag satt in julgransbelysning eller vanliga 15w lampor i den existerande rampen och den köpte till 2st t5 armaturer?

Kommentar

• rsoderberg
          • February 2007
          • 954

Jag skulle välja 2st ramper med 2st rör i varje och nöja mig med dom allra enklaste mjukkorallerna, eller en begagnad metallhalogenlampa om du vill ha mer avancerade koraller. Du tjänar snabbt igen en bra belysning eftersom korallerna är dyra, i min mening så finns det 3 saker som det inte går att spara in pengar på om det inte är begagnat.

1. Levande sten, den skulle jag köpa ny eller begagnad från ett fungerande akvarium.
          2. En bra skummare, ny eller begagnad spelar ingen roll bara den fungerar ok.
          3. En bra belysning om du ska ha koraller, den kan med fördel köpas begagnad men det vill till att lampan byts helst varje år och det är inte helt billigt.

Skynda långsamt om det ska bli bra, spara hellre ihop pengarna under längre tid så det blir schysta prylar. Mina erfarenheter är att genvägar = dyrt, men kolla för all del upp nano akvarier. De vanligast använda är 80l Mollyhotell som modifieras, det finns massor med trådar om det och måste betraktas som mycket överkomligt för den som vill prova på saltvattnets underbara värld.

Kommentar

• Tors hammare
            • April 2007
            • 572

Ursprungligen postat av Gurra G
            skulle det funka om jag satt in julgransbelysning eller vanliga 15w lampor i den existerande rampen och den köpte till 2st t5 armaturer?
            Jag skulle inte bry mig om det. Finns hyfsade "vanliga" saltvattensrör (eftersom du redan har rampen), som du kan komplimentera med till T5 armaturen du köpt. Alltså lysrör som passar till orginalrampen.

I de malawiakvarium jag haft/har använder jag spotslight istället för att få de effekter du pratar om, blir snyggare och bättre. Om du nu inte väljer en Metallhalogenbelysning då får du ju både ett bra ljus och glitter/våg effekten.

Men den stora fördelen med T5 armaturen är att de inte värmer upp akvariet lika mycket som MH belysningen och värmen är det allra största problemet sommartid om man har koraller.
            Själv måste jag använda en kylare för att klara värmen på sommaren, trots att jag har en rejäl fläkt som blåser över vattenytan samt ett rejält tilltaget fläktsystem som blåser ut luften från akvarierummet.
            Senast redigerad av Tors hammare; 05 October 2007, 16:23.
            Mvh Peter

Kommentar

• Gurra G
              • September 2007
              • 131

ok ska kolla runt lite

Kommentar

• Gurra G
                • September 2007
                • 131

ja jag vill ju ha "de där efekterna"

Kommentar

• Gurra G
                  • September 2007
                  • 131

Nu kommer detta att låta tjatigt. om jag skulle sätta spotlights som lyser sammtidigt som lysrören blir det ändå efekter, fast än de lyser sammtidigt?

Kommentar

• Tors hammare
                    • April 2007
                    • 572

Nu kommer detta att låta tjatigt. om jag skulle sätta spotlights som lyser sammtidigt som lysrören blir det ändå efekter, fast än de lyser sammtidigt?
                    Jo, det var så jag hade det i malawiakvarierna jag skrev om.
                    Mvh Peter

Kommentar

• Gurra G
                      • September 2007
                      • 131

jippie va kul det blir så fint då!!!! =)

Kommentar

• Tors hammare
                        • April 2007
                        • 572

jippie va kul det blir så fint då!!!! =)
                        Ja det var från nån gammal artikel i Ciklidbladet jag fick iden om spotlight, som kompliment till lysrören för effekten.
                        Mvh Peter

Kommentar

• Gurra G
                          • September 2007
                          • 131

hehe tidningar är bra.... iallafall enligt morfar (han eldar dem)

Kommentar

• addo
                            • January 2007
                            • 609

Man brukar inte vilja ha någon annan biologiskfiltrering än levande sten och möjligtvis sand, så jag skulle skippa innerfiltret.

Sen tycker jag verkligen du ska vänta i något år innan du börjar fundera på att skaffa symbiotisk anemon! Det fins faktiskt koraller som ser ut som anemoner och som funkar lika bra för clownfiskar, dessa är heller inte hotade eller lika känsliga som anemoner.

Kommentar

• rsoderberg
                              • February 2007
                              • 954

Jag skulle också skippa innerfilter eller ytterfilter för den delen.

Kommentar

• Tors hammare
                                • April 2007
                                • 572

Ursprungligen postat av rsoderberg
                                Jag skulle också skippa innerfilter eller ytterfilter för den delen.
                                Det stämmer.

Men om du envisas med att ha dom, kan du ju alltid fylla filtren med levande sten istället för de filtermedia som man normalt använder.
                                Mvh Peter

Kommentar

Arbetssätt...