vet inte om jag ska ha sump för amma är inte så hip på det men om jag ska så blir det en ytavrinnings box för ingen i vår familj kan borra
göra om söt till salt
Kollaps
X
-
Det finns bra tillsatsmedel och om du byter vatten en gång i veckan så fungerar det hyvsat, utan kalkreaktor.
I 163 liters akvariet som jag länkade till ovan byter jag ca 10 % vatten i veckan och tillsätter Calcium Suppliment också. Det fungerar, men slarvar jag så sjunker KH snabbt.
Skaffa en ny armatur. Den T5 armatur som jag har över 163 liters akvariet är 93 cm långt samt 29 cm djup med 6 st lysrör, borde fungera till ditt akvarium.Mvh PeterKommentar
-
Men det allra första du borde göra är att knalla iväg till en akvarieaffär och köpa boken Saltvattensakvariet skriven av Daniel Knop. Där står det mesta som en nybörjare behöver veta.Mvh PeterKommentar
-
bra tipps, bara en grej var det inte den boken som listade anemoner som nybörjardjur (det är dom inte!), eller har jag blandat i hop det?Kommentar
-
Han skriver att anemoner är lättaoch att nybörjaren skall sikta in sig på de härdigare arterna, som Macrodactyla doreensis.
Det sista håller jag med om att de härdiga anemonerna inte är några större problem, dvs i ett specialakvarium där allt är "specialkomponerat" för anemoner.
Sprung, Deelbeck, Tullock nämner också att det går utmärkt att hålla anemoner så länge som man håller sig till de härdiga arterna som Macrodactyla och Condylactis.
Men som sagt det finns ju flertalet släkten bland havsanemoner som inte borde hållas i akvarium överhuvudtaget.Senast redigerad av Tors hammare; 30 September 2007, 21:14.Mvh PeterKommentar
-
Kommentar
Kommentar