Hej jag heter gustav och tängte göra om mitt sötvattens akvarium till satl. Några tips???
göra om söt till salt
Kollaps
X
-
-
Vad har du för storlek på akvariet och vad är det för belysning ?Mvh PeterKommentar
-
Om du vill ha koraller så måste du skaffa en bättre belysning, T5 armatur eller metallhalogen förslagsvis 250 w. Fördelen med T5 är att de inte värmer upp akvarievattnet som halogenbelysningen, vilket är det största problemet sommartid.
De allra lättaste korallerna fungerar (tex Discosoma) även med vanlig lysrörarmatur, men du kommer snabbt att vilja ha mer krävande koraller.
En skummare tycker jag är ett måste för en nybörjare.
Det är den teknik jag tycker är nödvändigast.
Här har du ett exempel på ett upplägg:
Här har du ett exempel på ett mycket enkelt upplägg med enbart en anemon, vilket har en mycket liten belastning. Något orginelt upplägg kanske
Ej nödvändigt med rekomenderas:
Skaffa en sump under akvariet, du borrar enkelt hål i akvariet med en multislip och diamant borr för 150 kr tex från jula postorder. Se till att du har kontinuelrligt med vatten där du borrar annars så sliter du ut diamantborren på en gång.
I sumpen kan du ha skummaren och annan teknik, fördelen är även att vattnet sysresätts också effektivt när det rinner ner till sumpen. Du kan även tömma sumpen på vatten (vid vattenbyten) och blanda nytt vatten där och när det har rätt salthalt är det bara att pumpa upp det igen.
Ett exempel på sump, dock inte saltvatten men utförandet är det samma:
Skummare och belysning kan du köpa beganad.
Leta här:
Finns även en del på de butiker som för saltvattenstillbehör http://www.saltvattensakvariet.se/index.php?page=links
Kopparbandsfjäril - Chelmon rostratus
Den hade jag för att äta glasrosor (en liten anemon som kan bli en plåga), det gjorde den men den åt även på de hjärnkoraller som syns i bakgrunden, som dog.Senast redigerad av Tors hammare; 30 September 2007, 15:19.Mvh PeterKommentar
Kommentar