540l discus SA!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • teden77
    • August 2009
    • 47

540l discus SA!

har köpt ett 540l med BTN för ca 1 vecka sen. Där ska mina discusar gå tillsammans med nyckelhålsciklider, pansarmalar, l-malar, kardinaltetror och kanske några till senare.

lägger in fler bilder imorron på karet. ska i med mer vallisinera och kanske 1 till red melon från mitt 375l som ska tömmas.

Tipsa gärna om ex, jag ska ha mer rötter respektive växter eller mindre av det. har 14 discusar, 70 kardinaler, 4 nyckelhålsciklider, 1 l-106 men ska köpa l-204 och har 6st pansarmalar. är det för mycket eller kan man ha mer?

• Sophia_
    • January 2009
    • 454

Vad fint det ser ut! En liten fråga bara - äter inte diskusarna upp tetrorna?
    www.devons.se

Kommentar

• flygrc
      • June 2006
      • 2755

Helt klart mer växter, jag hade kompletterat med olika svärdplantor, hög och låga.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• teden77
        • August 2009
        • 47

Ursprungligen postat av Sophia_
        Vad fint det ser ut! En liten fråga bara - äter inte diskusarna upp tetrorna?
        nej, inte discus men scalarer och sånna käkar upp dem

Kommentar

• teden77
          • August 2009
          • 47

Ursprungligen postat av flygrc
          Helt klart mer växter, jag hade kompletterat med olika svärdplantor, hög och låga.
          ok vi får se om det blir så.

Kommentar

• battle_royal
            • March 2008
            • 60

Oj det var verkligen olika storlekar på discusarna..blir det inte mkt mobbning?

Kommentar

• teden77
              • August 2009
              • 47

Ursprungligen postat av battle_royal
              Oj det var verkligen olika storlekar på discusarna..blir det inte mkt mobbning?
              jo. men jag har en hane som är mycket större än qalla som håller ihop gruppen och sen så har jag fler honor än hanar ca 1 eller 2 mer honor. När mina discusar var i 375l med en red melon som alfahane och många hanar blev det mycket mobbing och ett par små strök med.

Idag har jag inte gjort så mycket mer än att studerat karet. ska knäppa ett par bilder på hur det ser ut sen blir det väl att ta lite vallisinera från något annat kar och plantera.

Om två stycken discusar leker, ska man ha dem i samma kar som andra discusar då eller ska de över i ett eget kar/kub? öppen för förslag!

Kommentar

• C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

Ursprungligen postat av teden77

Om två stycken discusar leker, ska man ha dem i samma kar som andra discusar då eller ska de över i ett eget kar/kub? öppen för förslag!
                Med tanke på alla tetror och diskus så lär inte äggen/yngel bli kvar. Vill du verkligen driva upp dem så skulle jag satsa på ett eget kar där du kan hålla bättre koll på vattenvärden, matning osv.
                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• teden77
                  • August 2009
                  • 47

Ursprungligen postat av C.Ciklid
                  Med tanke på alla tetror och diskus så lär inte äggen/yngel bli kvar. Vill du verkligen driva upp dem så skulle jag satsa på ett eget kar där du kan hålla bättre koll på vattenvärden, matning osv.
                  //Camilla
                  okej tack
                  ska flytta över mitt lekpar till mitt 375l där de får gå met någon ancistrus och ev någon annan fisk medans jag letar efter kuber

kommer två bilder på lekparet. 1. hanen. Bild2 honan
                  Bifogade filer

Kommentar

• C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

okej tack
                    ska flytta över mitt lekpar till mitt 375l där de får gå met någon ancistrus och ev någon annan fisk medans jag letar efter kuber

kommer två bilder på lekparet. 1. hanen. Bild2 honan
                    Eller så slänger du ur ancistrusen och den ev. fisken och odlar i 375l karet.
                    //Camilla

Kommentar

• teden77
                      • August 2009
                      • 47

Eller så slänger du ur ancistrusen och den ev. fisken och odlar i 375l karet.
                      //Camilla
                      jo jag tänkte det. kan man har grus och någon javaormbunke för att det ska se lite trevligt ut eller ska det vara bara glas?

Kommentar

• teden77
                        • August 2009
                        • 47

min marlboro red i 540litaren
                        Bifogade filer

Kommentar

• teden77
                          • August 2009
                          • 47

bild 1iskusklanen

bild 2:l-106
                          Bifogade filer

Kommentar

• C.Ciklid
                            • February 2005
                            • 12055

jo jag tänkte det. kan man har grus och någon javaormbunke för att det ska se lite trevligt ut eller ska det vara bara glas?
                            Jag har både grus och rötter och har inte haft problem. Men då har jag åxå haft andra med paret och det har slutat med att de är uppätna. Problemet blir väll att det kan bli lite svårt att ha bra vattenkvalité om man har massor av växter osv. men om man är nogrann med slamsugning av bottnen så varför inte. Men lättaste alternativet är ju så klart kalt akvarium.
                            //Camilla

Kommentar

• teden77
                              • August 2009
                              • 47

Jag har både grus och rötter och har inte haft problem. Men då har jag åxå haft andra med paret och det har slutat med att de är uppätna. Problemet blir väll att det kan bli lite svårt att ha bra vattenkvalité om man har massor av växter osv. men om man är nogrann med slamsugning av bottnen så varför inte. Men lättaste alternativet är ju så klart kalt akvarium.
                              //Camilla
                              okej tack hur lång tid tror du att det tar innan de lägger rom från att de kommer i karet?

Kommentar

Arbetssätt...