Nytt 375 liters mix

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

Karet ser riktigt bra ut tycker jag Och Pansarmalarna med såklart

Kommentar

• wallström
      • March 2009
      • 1092

Ursprungligen postat av Enola
      29 spänn!! Det var lite skillnad. Köper du direkt från leverantör eller odlare då? Låter väldigt billigt för att vara butikpris.

Ja, jag är jättenöjd med regnbågarna. Hade inte alls de i tanken när jag skulle starta det här akvariet, men efter mycket spanande hittade jag dom och kunde inte låta bli.

Extra pris på grizzly
      Emil

Kommentar

• Enola
        • November 2007
        • 660

Ok,

Nu har jag börjat få slem på mina rötter, men vad jag har läst på en del trådar så är det inget farligt utan någon typ av svamp och det kommer försvinna av sig själv? Finns det inget att göra för att hjälpa det på traven.
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Enola; 08 September 2009, 17:45.
        Nytt 375 liters mix
        Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

Kommentar

• wallström
          • March 2009
          • 1092

Ok,
          Nu har jag börjat få slem på mina rötter, men vad jag har läst på en del trådar så är det inget farligt utan någon typ av svamp och det kommer försvinna av sig själv? Finns det inget att göra för att hjälpa det på traven.
          Har hört att saltbad kan hjälpa, är dock inte säker.
          jag skrubbade av mina bara.
          Emil

Kommentar

• Enola
            • November 2007
            • 660

Det är lite jobbigt att ta upp och skrubba dom nu när jag har bundit fast javaormbunkar redan, men jag får väl göra det om det blir mer. Nu är det inte så mycket, det gör mest bara att vattnet i akvariet blir en liten aning mjölkigt.
            Nytt 375 liters mix

Kommentar

• Enola
              • November 2007
              • 660

En allmän fråga. Hur djupt skall man plantera löken på denna växt "Crinum Natans"? Just nu är det liksom bara rötterna undertill som är i gruset. Skall halva eller kanske tilloch med hela löken vara under gruset?
              Bifogade filer
              Nytt 375 liters mix

Kommentar

• Enola
                • November 2007
                • 660

Jag hittade växten bland artbeskrivningar. Man skall lämna 2/3 av löken ovanför ytan så jag tänkte rätt. Kan trycka ner min lite lite till bara
                Nytt 375 liters mix

Kommentar

• Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

vilken fin växt! påminner lite om den jag har. Får dina långa låååånga smala sugrörsliknande blad?
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

Kommentar

• Enola
                    • November 2007
                    • 660

Det är första gången jag har den här växten och den är väldigt liten fortfarande men detta är en som får lite bredare långa blad.
                    "Crinum Natans"

Den som jag tror du pratar om är väldigt lik
                    "Crinum calamistratum"
                    Nytt 375 liters mix

Kommentar

• Enola
                      • November 2007
                      • 660

Hur länge bör jag vänta innan jag ploppar i mer fisk?? Jag har ju ändå förberett filtren och kör mett ett nytt och ett redan ingrott som satt i mitt 150 liters kar. Så jag har en hel del god bakteriekultur redan från start. plus att jag tillsatte Nitrivec när jag startade upp. Handlar det om att man skall ta det i omgångar om två veckor eller en månad eller mer?? Är så sugen på mer firrar. På måndag her dessa som jag har gått en vecka. 2 kan jag gärna vänta sedan skulle jag gärna tillsätta fler
                      Senast redigerad av Enola; 10 September 2009, 19:15.
                      Nytt 375 liters mix

Kommentar

• Sophia_
                        • January 2009
                        • 454

Vad läckert det ser ut, fiskarna är jättefina!
                        www.devons.se

Kommentar

• Enola
                          • November 2007
                          • 660

Tackar ><

Här är mer på min Golden Nugget "han" är en snygging. Gullig mage
                          Han är inte så stor änn så länge ca 10 cm
                          Bifogade filer
                          Nytt 375 liters mix

Kommentar

• Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

Det är första gången jag har den här växten och den är väldigt liten fortfarande men detta är en som får lite bredare långa blad.
                            "Crinum Natans"

Den som jag tror du pratar om är väldigt lik
                            "Crinum calamistratum"
                            http://diszhal.info/novenyek/images/...mistratum2.jpg
                            Mycket riktigt! Så ser min växt ut

Fiskbloggen

Kommentar

• Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

Jag skulle vänta en vecka till innan jag dimper ner firrar. Det är jätte bra att du har redan kört igång filtrerna tidigare så de är fyllda med nyttiga bakterier
                              Vänta en vecka till så hinner växterna växa
                              Vad har du för lysrör?

Fiskbloggen

Kommentar

• c90368
                                • September 2006
                                • 5973

Hur länge bör jag vänta innan jag ploppar i mer fisk?? Jag har ju ändå förberett filtren och kör mett ett nytt och ett redan ingrott som satt i mitt 150 liters kar. Så jag har en hel del god bakteriekultur redan från start. plus att jag tillsatte Nitrivec när jag startade upp. Handlar det om att man skall ta det i omgångar om två veckor eller en månad eller mer?? Är så sugen på mer firrar. På måndag her dessa som jag har gått en vecka. 2 kan jag gärna vänta sedan skulle jag gärna tillsätta fler

2009-09-07:
                                Var och köpte några invånare idag.

6 stycken Madagaskar-regnbåge
                                och
                                8 stycken Panda-pansarmal

plus att mitt ciklidpar har fått flytta över
                                Om det vore mitt akvarium så skulle det möjligen tillkomma några enstaka fiskar vecka 40. Sen skulle jag sätta in fiskar allt eftersom och inrikta mig på att ha full fiskbesättning tidigast vecka 44.

Men det bästa är att vänta med nästa fiskar till vecka 44 och full fiskbesättning vecka 48.

Detta pga av att du troligtvis kommer få problem med alger, kring vecka 44. Det är det klassiska att då har det samlats så mycket näring (nitrat, inte nitrit) som växterna inte kan ta hand om så då kommer algexplosionen. Efter vecka 44 ska växterna ha kommit igång och då konkurrerar de ut algerna. Finns hundratals av trådar på forumet om detta.

Så om du har ork att vänta ut denna algexplosion så blir det mycket lättare att komma förbi den om du inte har så mycket fisk i karet.

Jag vet att detta är jobbigt att läsa! Men goda råd är inte alltid roliga Tyvärr!
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

Kommentar

Arbetssätt...