29 spänn!! Det var lite skillnad. Köper du direkt från leverantör eller odlare då? Låter väldigt billigt för att vara butikpris.
Ja, jag är jättenöjd med regnbågarna. Hade inte alls de i tanken när jag skulle starta det här akvariet, men efter mycket spanande hittade jag dom och kunde inte låta bli.
Nu har jag börjat få slem på mina rötter, men vad jag har läst på en del trådar så är det inget farligt utan någon typ av svamp och det kommer försvinna av sig själv? Finns det inget att göra för att hjälpa det på traven.
Bifogade filer
Senast redigerad av Enola; 08 September 2009, 17:45.
Ok,
Nu har jag börjat få slem på mina rötter, men vad jag har läst på en del trådar så är det inget farligt utan någon typ av svamp och det kommer försvinna av sig själv? Finns det inget att göra för att hjälpa det på traven.
Har hört att saltbad kan hjälpa, är dock inte säker.
jag skrubbade av mina bara.
Det är lite jobbigt att ta upp och skrubba dom nu när jag har bundit fast javaormbunkar redan, men jag får väl göra det om det blir mer. Nu är det inte så mycket, det gör mest bara att vattnet i akvariet blir en liten aning mjölkigt.
En allmän fråga. Hur djupt skall man plantera löken på denna växt "Crinum Natans"? Just nu är det liksom bara rötterna undertill som är i gruset. Skall halva eller kanske tilloch med hela löken vara under gruset?
Hur länge bör jag vänta innan jag ploppar i mer fisk?? Jag har ju ändå förberett filtren och kör mett ett nytt och ett redan ingrott som satt i mitt 150 liters kar. Så jag har en hel del god bakteriekultur redan från start. plus att jag tillsatte Nitrivec när jag startade upp. Handlar det om att man skall ta det i omgångar om två veckor eller en månad eller mer?? Är så sugen på mer firrar. På måndag her dessa som jag har gått en vecka. 2 kan jag gärna vänta sedan skulle jag gärna tillsätta fler
Senast redigerad av Enola; 10 September 2009, 19:15.
Jag skulle vänta en vecka till innan jag dimper ner firrar. Det är jätte bra att du har redan kört igång filtrerna tidigare så de är fyllda med nyttiga bakterier
Vänta en vecka till så hinner växterna växa
Vad har du för lysrör?
Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter
Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda Fiskbloggen
Hur länge bör jag vänta innan jag ploppar i mer fisk?? Jag har ju ändå förberett filtren och kör mett ett nytt och ett redan ingrott som satt i mitt 150 liters kar. Så jag har en hel del god bakteriekultur redan från start. plus att jag tillsatte Nitrivec när jag startade upp. Handlar det om att man skall ta det i omgångar om två veckor eller en månad eller mer?? Är så sugen på mer firrar. På måndag her dessa som jag har gått en vecka. 2 kan jag gärna vänta sedan skulle jag gärna tillsätta fler
2009-09-07:
Var och köpte några invånare idag.
6 stycken Madagaskar-regnbåge
och
8 stycken Panda-pansarmal
plus att mitt ciklidpar har fått flytta över
Om det vore mitt akvarium så skulle det möjligen tillkomma några enstaka fiskar vecka 40. Sen skulle jag sätta in fiskar allt eftersom och inrikta mig på att ha full fiskbesättning tidigast vecka 44.
Men det bästa är att vänta med nästa fiskar till vecka 44 och full fiskbesättning vecka 48.
Detta pga av att du troligtvis kommer få problem med alger, kring vecka 44. Det är det klassiska att då har det samlats så mycket näring (nitrat, inte nitrit) som växterna inte kan ta hand om så då kommer algexplosionen. Efter vecka 44 ska växterna ha kommit igång och då konkurrerar de ut algerna. Finns hundratals av trådar på forumet om detta.
Så om du har ork att vänta ut denna algexplosion så blir det mycket lättare att komma förbi den om du inte har så mycket fisk i karet.
Jag vet att detta är jobbigt att läsa! Men goda råd är inte alltid roliga Tyvärr!
Kommentar