600-liter Tanganyika.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    • November 2004
    • 1478

Ja jo du kan ju ha rätt när det gäller Calvus, har tyvärr inte haft nöjet att hålla sånna. O o andra sidan har ja inte haft Petros heller, men det mesta som skrivs om den firren verkar vara lite knepigt.
    Har du grunnat nått på vilken Cyps du vill ha??
    Tycker att Kitumba verkar vara ett rackans grannt alternativ.
    Larry
    Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
    http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

Kommentar

• Mats Bryzell
      • February 2007
      • 18959

Ursprungligen postat av LN
      Ja jo du kan ju ha rätt när det gäller Calvus, har tyvärr inte haft nöjet att hålla sånna. O o andra sidan har ja inte haft Petros heller, men det mesta som skrivs om den firren verkar vara lite knepigt.
      Har du grunnat nått på vilken Cyps du vill ha??
      Tycker att Kitumba verkar vara ett rackans grannt alternativ.
      Är det kitumba-jumbon du menar? Eller paracyprichromis brieni kitumba?
      Båda är ju snygga - så vi får se vad som kan tänkas dyka upp!

Kommentar

• 127bubbel
        • March 2007
        • 1133

Ja, nu simmar det lite tanganyika-ciklider här hemma igen. Det blev en mjukstart med 4 st Julidochromis Ornatus och 3 st Altolmprologus Calvus "Black Zaire". Jag köpte dom som Compressiceps men är ganska övertygad om att det är Calvus. Har inte fått några bilder på dom än då dom start bland all inredning hela tiden, men senare kanske det kan bli lite bilder.

Nästa art som står högst på listan att skaffa är ett gäng Callochromis Pleuropilus, en vacker sandlekare som jag haft förr.

MVH/Freddan

Kommentar

• Mats Bryzell
          • February 2007
          • 18959

Ursprungligen postat av 127bubbel
          Ja, nu simmar det lite tanganyika-ciklider här hemma igen. Det blev en mjukstart med 4 st Julidochromis Ornatus och 3 st Altolmprologus Calvus "Black Zaire". Jag köpte dom som Compressiceps men är ganska övertygad om att det är Calvus. Har inte fått några bilder på dom än då dom start bland all inredning hela tiden, men senare kanske det kan bli lite bilder.

Nästa art som står högst på listan att skaffa är ett gäng Callochromis Pleuropilus, en vacker sandlekare som jag haft förr.

MVH/Freddan

Låter riktigt bra! Ornatusen är en favorit! Fick du en rejält gul och fin sort?
          Skall bli kul att se bilder längre fram på inredning och fiskar!

Kommentar

• 127bubbel
            • March 2007
            • 1133

Ja, jag valde Ornatusen då det är en lagom snäll eller vad man skall säga om man skall jämnför med övriga Julidochromis-arter. Dom har inte fått så mycket gult på sig än, men det kommer antar jag. Lite inrednings bilder skall jag kunna ordna och även på fiskarna förhoppningsvis. kommer lite bilder senare.

MVH/Freddan

Kommentar

• LN
              • November 2004
              • 1478

Menar Jumbo-Kitumban.

Ja har Callochromis Pleuropilus. Hannarna är riktigt granna särskilt vid lek.
              Men dom blir rackarns aggro just vid lek, då kan en relativt liten hanne ta hela akvariet som sitt revir o bankar på med innevånarna regält.
              Larry

Kommentar

• Mats Bryzell
                • February 2007
                • 18959

Menar Jumbo-Kitumban.

Ja har Callochromis Pleuropilus. Hannarna är riktigt granna särskilt vid lek.
                Men dom blir rackarns aggro just vid lek, då kan en relativt liten hanne ta hela akvariet som sitt revir o bankar på med innevånarna regält.
                Aha, jumbon där ja! Jo, den är fin! Jag skall leta lite och kolla vad som finns att få tag på.
                Callochromis pleurospilus är riktigt fräna - dessa passar dock inte i mitt T-kar då jag har lite för grov sand... men, man blir ju sugen på att starta ett långt, lite lägre kar med finkornig sand, och några stenar lite skönt utplacerade - och ett gäng sådana i.

Kommentar

• LN
                  • November 2004
                  • 1478

Ja har hållt dom i grov sand helt utan probs, dom blir dessutom 8-10cm o då skyfflar dom nästan vad som helst. Har sett en hanne hos Arnold (Åleds) som vart minst 10 om inte större.

Ämnen som rör akvariet och dess tillbehör, akvarievatten, foder, sjukdomar och övrigt akvarierelaterat.

Här är en bild på mina en bit ner på sidan

Javisst ett kar me enbart Call. o hästnosar vore hur grymmt som helst.
                  Senast redigerad av LN; 22 September 2009, 14:34.
                  Larry

Kommentar

• Mats Bryzell
                    • February 2007
                    • 18959

Ja har hållt dom i grov sand helt utan probs, dom blir dessutom 8-10cm o då skyfflar dom nästan vad som helst. Har sett en hanne hos Arnold (Åleds) som vart minst 10 om inte större.

Javisst ett kar me enbart Call. o hästnosar vore hur grymmt som helst.
                    Ja, skall jag köra på dessa blir det helt klart ett nytt kar, finkornig sand över nästan hela bottnen - och så skulle man ju peta in en sån där Aquaterra Tanganyika Rock, sedan fylla på med lite bumlingar mot bakgrunden och dra i lite hästnosar... hmmm... nu börjar det spinna i skallen igen....

Kommentar

• LN
                      • November 2004
                      • 1478

Just det surret i skallen är det bästa med hela akvariehobbyn
                      Larry

Kommentar

• Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

Hey Mats! Du har inte fått för dig att stoppa ner en råttfälla i karet nära en rot för att locka ut en av dina "gamla" agressiva gula fiskar?
                        -Tror jag drömde om ditt kar inatt och om just en råttfälla...visst vare en dröm!"
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

Kommentar

• macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

kan inte förstå det, kvittar vilken projekt du drar igång så blir det alltid skitbra! alla dina trådar är fyllda med helsköna inlägg från allt folk och det är positivt och roligt att läsa .

keep up with that så blir jag en godtrogen läsare av dina projekt .
                          MVH macke_fisk

Kommentar

• Mats Bryzell
                            • February 2007
                            • 18959

Ursprungligen postat av macke_fisk
                            kan inte förstå det, kvittar vilken projekt du drar igång så blir det alltid skitbra! alla dina trådar är fyllda med helsköna inlägg från allt folk och det är positivt och roligt att läsa .

keep up with that så blir jag en godtrogen läsare av dina projekt .
                            I will!
                            Härligt att du tycker det känns positivt och kul att läsa! Det är änna det som är meningen - att vi skall babbla, ha kul och byta erfarenheter - samt kolla på sköna bilder och filmer - mina och andras!

Kommentar

• 127bubbel
                              • March 2007
                              • 1133

Ja, det rullar på i tanganyika-karet, men inte fått till några bra bilder ännu då dom fortfarande är skygga. Men dom börjar känna sig mer hemma då Calvusarna började att spänna sig för varandra idag, så med lite tur så blir det bilder ikväll.

MVH/Freddan

Kommentar

• Mats Bryzell
                                • February 2007
                                • 18959

Ursprungligen postat av 127bubbel
                                Ja, det rullar på i tanganyika-karet, men inte fått till några bra bilder ännu då dom fortfarande är skygga. Men dom börjar känna sig mer hemma då Calvusarna började att spänna sig för varandra idag, så med lite tur så blir det bilder ikväll.

MVH/Freddan
                                Ös På!

Kommentar

Arbetssätt...