Charlies änglar. The Dennerle saga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    Shrimpsoilen är sjukt dammig man får hälla på vattnet försiktigt som fasen. Det skall tydligen vara lite närings fattigt med funderar på att mosa i lite jbl kulor för vissa blad på helferin är håliga eller hur man skall säga.
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Det är det som är finessen om jag läst på rätt, att den ska vara näringsfattig för att räkorna inte ska ta skada av ämnen i substratet. Men jag undrar hur den funkar ihop med bottenfilter...?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        Jupp så är det tror nog det är järn som fattas i mitt fall dock. Amanosarna verkar inte påverkas av sera florena och co2. Jag har ju mitt insug under gottenytan och har inte märkt någon skillnad på flödet gentemot det andra vi hade i.
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Bra, då kör jag på in inslagna linje.
          De räkorna som är lite känskligare mot gödning är bla. RC och BC, Amano ska vara lugnt.
          Hade själv körsbärsräkor i mitt förra 960 med co2, PMDD och 30 grader varmt och så många och röda de blev, så var inte det något problem där iaf:..
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            Jupp det blir inga fin räkor i den kuben. Får trycka i lite fisk snart tror jag måste bara hitta någon fräck liten gynnare.

            Blir det co2 och bra ljus i någon av de nya dennerle kuberna?
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Nope, jag testade i den kuben som är igång med co2 och dubbel belysning med det lysande resultatet med trådalgsodling. Jag fick ingen bukt med detta innan jag rensade ut all växtlighet och i princip startade om karet. Nu med Amanoräkor i, finns det inte tillstymmelse av alger annat än lite kiselalger....
              Finräkor ska jag minst ha i den ena kuben tänkte jag, men det blir inte med Shrimpsoilen utan med korallgrus och steninredning. Och lite Elefantsnäckor.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • lillfrasse
                • February 2002
                • 2228

                Ok inte så lyckat resultat då jag har blandat resultat med denna gången går det bättre frågan är om det är ytterligare ljus som krävs.

                Hm korallgrus har jag en hel säck någonstans hmm dnnerles 60 kub med det och lite kardinaler ihop med lite sten och crypto och anubias kanske hmmm.
                Simma lungt..
                Lillfrasse..

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Se till att växterna tål den lite högre tempen som Kardinalerna vill ha, annars blir det mycket döda växtdelar för dem att mumsa på...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Lite uppdatering.
                    Jag gjorde en liten groda när jag beställde de tre nya kuberna, i min enfald trodde jag det var en 20-litare jag redan hade hemma, och beställde således 1x20 liter och 2x30 liter men när jag kollade var det nu 3x30 liter jag nu har.
                    Som tur var så är MaxB sugen på en sådan så han tar över den 20-litaren medans jag beställer en ny kub som mer passar in i harmoniskt bland de tre övriga kuberna.
                    Som tur var så fick jag en Slimline-platta över som passar till bakgrunden, men nu är frågan om jag inte köper en 60-liters kub och har längst in i hörnet...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • lillfrasse
                      • February 2002
                      • 2228

                      Du har så stora problem anders he he.
                      Simma lungt..
                      Lillfrasse..

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Oja...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18957

                          Ja, håhåjaja - det är såhär man jobbar; väntar in polarens misstag (köpa ett för litet kar gentemot de andra...), vänta in polarens estetiska missnöje, ta över karet och voilà - bakgrund av senaste slimlinesnitt, färdigmonterat och allt - nu är det bara räkor som fattas... Och lägger golv gör han också, jojomensan!

                          Nääää, Ansjomannen - skojar bara! Klart jag köper ditt kar som var för litet - jag får användning av det - såklart! Du köper ett nytt som passar dina planer - all's well!

                          Kommentar

                          • Oskar Ahlner
                            • August 2010
                            • 90

                            Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag invaderar tråden med det här helt orelaterade inlägget. Jag kan inte hitta den där tråden där folk visar upp sina akvarium! Tråden är grym och jag har tappat bort den, vet inte vad den heter! Kan ni hjälpa mig?

                            Tack!

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              Ursprungligen postat av MaxB
                              Ja, håhåjaja - det är såhär man jobbar; väntar in polarens misstag (köpa ett för litet kar gentemot de andra...), vänta in polarens estetiska missnöje, ta över karet och voilà - bakgrund av senaste slimlinesnitt, färdigmonterat och allt - nu är det bara räkor som fattas... Och lägger golv gör han också, jojomensan!

                              Nääää, Ansjomannen - skojar bara! Klart jag köper ditt kar som var för litet - jag får användning av det - såklart! Du köper ett nytt som passar dina planer - all's well!
                              storsurfare! hur mkt pengar får ni egentligen...??!!!

                              "tror detta karet är för litet, men mats du kan la ta denna burken, så köper jag en ny"
                              "jamen det går bra...den passar med den nya diamantpläterade guldställningen jag köpte från chile, den flygs hit med privat-jet"
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18957

                                Ursprungligen postat av karrokaja
                                storsurfare! hur mkt pengar får ni egentligen...??!!!

                                "tror detta karet är för litet, men mats du kan la ta denna burken, så köper jag en ny"
                                "jamen det går bra...den passar med den nya diamantpläterade guldställningen jag köpte från chile, den flygs hit med privat-jet"
                                Ja... jag vet inte riktigt, men det blir ju lite över om man håller sig till att bränna golvbrädor och hopkrattat klippt gräs för att värma huset och äta kokta tapetbitar som man river av i sansad takt - då blir det pluringar över till viktigare ting!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...