Jennifers tråd

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

Jennifers tråd

Eftersom jag har fått låna en digitalkamera och är guldmedlem känner jag att jag måste lägga upp lite bilder på mina kar och ställa lite frågor och be om lite tips

Kar 1: 110 liter, 10 kardinaltetror, 5 otocinclus, 6 pansarmalar (4 julii, 1 schwartzii, en aeneus), okänt antal platys (uppskattningsvis 10-15 st), okänt antal körsbärsräkor (uppskattningsvis 1-2 miljoner ) Tar gärna emot lite tips vad som kan förbättras!
    Klicka på bilden för större version

Namn: kar1_1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 254,9 KB
ID: 2180130

Alla sorter på samma bild! Lägg märke till att den höggravida ljusa platyn är en hane. De kanske får lite för mycket mat...?

Namn: kar1_2.jpg
Storlek: 199,5 KB
ID: 2180134

Kar 2: 250 liter, 3 scalare, 10 vitfenad rosentetra, 7 corydoras aeneus, 5 fjärilsciklider (2+3)
    Här behöver jag massor med tips. T ex hur man döljer slangen till strilröret Sen har jag problem med partiklar i vattnet. Filtret är ett Fluval 4 plus vilket väl är lite i underkant. Jag funderar på om det är nån idé att byta till en finporig filtermatta i det eller om jag måste skaffa ett till filter.
    Stenröset längst fram är väl inte så snyggt men stenarna är från Gotland så de har affektionsvärde

Namn: kar2_1.jpg
Storlek: 216,9 KB
ID: 2180131

Och varför heter det maltabletter???

Namn: kar2_2.jpg
Storlek: 208,1 KB
ID: 2180132

Nån som vet vad det är för snäcka? De blir en-två cm stora, förökar sig lite ibland men inte så det stör.Klicka på bilden för större version

Namn: snäcka.jpg
Storlek: 66,4 KB
ID: 2180133

Hälsningar
    Jennifer
  • Broddan
    • February 2007
    • 536

Fina fiskar och akvarium. Snygg rot i det stora.

Svårt att se men visst sitter strilröret på bakrutan? Antar att du vill ha det lugnt pga scalarerna.
    Köp en grön slang till att börja med (finns svart?). Om strilröret sitter på bakrutan kan du väl korta av slangen så strilröret sitter närmare pumpen?
    Om du inte vill investera i nya dyra pumpar har jag ett tips som min sambo kör med (hon har också fluval innerfilter). Köp en bit filtermatta, grövsta eller kanske näst grövsta (jag menar innefilter måste man ju ändå krama ur rätt ofta kanske en aning finare matta kan fungera bra?). Ta ur botten på pumpen och töm den på orginal filtermedia, klipp/skär till filtermattan så den passar plus är lite längre. Om den bra är aningen för stor så sitter den kvar alternativt klipper du den så du kan sätta på locket igen i vilket fall får du in bra mycket mer filter media.

Hoppas du förstod vad jag menade? Känner att det blev lite rörigt.

Dokumentera gärna mer runt dina akvarier, alltid kul att läsa!
    Hälsningar

D

Kommentar

• ansjo
      • November 2005
      • 29967

På det första karet finns inte mycket att tillägga, kanonfint!

Det andra karet kan jag säga ett par saker. Först är det tyvärr inte Vitfenad rosentetra du har utan det är vanlig rosentetra.
      Slangen finns inte så mycket att göra åt om du inte har växter som kan dölja den såsom Vallisneria eller tex Limnophila sessiflora. Eller så kan du faktiskt kapa av den så det bara är en kort slangbit för att kunna fästa strilröret mot pumpen.
      Att du har bös i vattnet beror troligen på att det är för dålig kapacitet på din pump, kanske ett byte framöver skulle funka. Så länge blir det nog bara att gilla läget då en finare filtermatta inte gör saken så mycket bättre.
      Snäckan är en Physa, gör en sökning så får du mååånga svar.
      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• jenmad
        • March 2009
        • 579

Ursprungligen postat av Broddan
        Fina fiskar och akvarium. Snygg rot i det stora.
        Tackar!

Svårt att se men visst sitter strilröret på bakrutan? Antar att du vill ha det lugnt pga scalarerna.
        Köp en grön slang till att börja med (finns svart?). Om strilröret sitter på bakrutan kan du väl korta av slangen så strilröret sitter närmare pumpen?
        Bra idé! Fattar inte att jag inte kom på det själv? Men det är ju det som är bra med att få lite input från andra!

Om du inte vill investera i nya dyra pumpar har jag ett tips som min sambo kör med (hon har också fluval innerfilter). Köp en bit filtermatta, grövsta eller kanske näst grövsta (jag menar innefilter måste man ju ändå krama ur rätt ofta kanske en aning finare matta kan fungera bra?). Ta ur botten på pumpen och töm den på orginal filtermedia, klipp/skär till filtermattan så den passar plus är lite längre. Om den bra är aningen för stor så sitter den kvar alternativt klipper du den så du kan sätta på locket igen i vilket fall får du in bra mycket mer filter media.

Hoppas du förstod vad jag menade? Känner att det blev lite rörigt.
        Jag tror jag förstod Har faktiskt redan petat in vanlig filtervadd i mitten av filtret utan resultat. Får väl investera i ett nytt filter så småningom.

Hälsningar
        Jennifer

Kommentar

• jenmad
          • March 2009
          • 579

Ursprungligen postat av ansjo
          På det första karet finns inte mycket att tillägga, kanonfint!
          Å, tackar!

Det andra karet kan jag säga ett par saker. Först är det tyvärr inte Vitfenad rosentetra du har utan det är vanlig rosentetra.
          Hm, jag är rätt säker på att det stod vitfenad på karet i affären men om jag jämför lite bilder så har du förstås rätt Det förklarar ju även priset (10 st för 170 kr). Men det gör inget, jag gillar dem ändå.

Slangen finns inte så mycket att göra åt om du inte har växter som kan dölja den såsom Vallisneria eller tex Limnophila sessiflora. Eller så kan du faktiskt kapa av den så det bara är en kort slangbit för att kunna fästa strilröret mot pumpen.
          Ska testa det, det är fler som har kommit med den idén

Att du har bös i vattnet beror troligen på att det är för dålig kapacitet på din pump, kanske ett byte framöver skulle funka. Så länge blir det nog bara att gilla läget då en finare filtermatta inte gör saken så mycket bättre.
          Den är ju bara till för kar upp till 215 liter så det är ju i underkant. Men han i affären (jo tack, jag vet hur mycket man ska lita på dem ) sa att det skulle funka Bra att veta att det inte hjälper att byta filtermatta så slipper jag testa!

Snäckan är en Physa, gör en sökning så får du mååånga svar.
          Ja det var det förstås! Trevliga små krabater men det är deras fel att strilrörsslangen syns så bra, till för ett litet tag sedan var den vackert grön av alger

Hälsningar
          Jennifer

Kommentar

• JacobT
            • January 2009
            • 573

snygga kar du har
            ><(((*>
            *> MVH jacob
            ><(((*>

Kommentar

• Nubi
              • March 2009
              • 9026

Tjihooo vad fint du har fått till det
              Jag älskar stenröset från Gotland En liten brasa framför stenen så kan vi sjunga kumbaja
              Bilderna är jätte fina och karen är verkligen fina =) Gillade rötterna mot kortsidan Får ta och besöka dig ngn dag och inspektera karet lite närmare

Finns det lite fler räkor så vet du vart du kan dumpa av de *ler*
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

Kommentar

• jenmad
                • March 2009
                • 579

En liten brasa? Hm, börjar nog luta åt att ta bort stenröset, det var ingen association jag var ute efter Har ju inte ens några fiskar som vill ha stenrösen...
                Visst finns det räkor men jag är lite tveksam till att frakta dem när det är så kallt ute. Men visst går det, du får väl ta med några när du kommer efter nyår

Hälsningar
                Jennifer

Kommentar

• Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

Jag gillade stenröset men det är ju jag, jag är Fru Annorlunda

Fiskbloggen

Kommentar

• jenmad
                    • March 2009
                    • 579

Men det är ju inte riktigt meningen att man ska tända en brasa i karet och sjunga kumbaja. Speciellt som jag inte kan sjunga Ja, vi får se, det kanske blir kvar...

Hälsningar
                    Jennifer

Kommentar

• Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

Ahaahahah!! inte jag heller ....Stenröste ska vara kvar

Fiskbloggen

Kommentar

• jenmad
                        • March 2009
                        • 579

Jag sitter och funderar på det där med filter. Egentligen vill jag inte ha det mer strömt i karet än det är, dvs scalarerna vill inte det. När jag kortade av slangen till strilröret innebar det ju att strilröret nu sitter i högra delen av karet - och scalarerna flyttade omedelbart till vänstra sidan.
                        Kan jag komplettera mitt Fluval 4 plus med ett mindre innerfilter som kanske inte bidrar med så mycket mer strömning? Eller är det bättre att byta till ett större?

Hälsningar
                        Jennifer

Kommentar

• ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

Om du väljer ett filter med mer flås är det bara att borra upp hålen i strilröret eller rikta det mot bakrutan det sitter mot, så får du ett mycket lugnare flöde.
                          Skalarerna kommer inte att bry sig, de kan simma mot strömmen om de vill.
                          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• jenmad
                            • March 2009
                            • 579

Om du väljer ett filter med mer flås är det bara att borra upp hålen i strilröret eller rikta det mot bakrutan det sitter mot, så får du ett mycket lugnare flöde.
                            Men FÅR man verkligen göra åverkan på nåt som man köpt?? Typ kapa slangen mellan filtret och strilröret? Suck. Jag utgår liksom alltid från att det jag har köpt ska vara som det är och funderar inte ens på att ändra det. Får lära mig att tänka utanför boxen!

Skalarerna kommer inte att bry sig, de kan simma mot strömmen om de vill.
                            KAN kan de säkert, men de verkar vilja ta det lite lugnt. Och om det strömmar vilt i hela karet har de ju ingenstans att ta vägen, stackarna

Hälsningar
                            Jennifer

Kommentar

• ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

Det är det som är trixet, man lär sig lite knep och knåp och gör förbättringar hela tiden på grejerna. Att kapa slangar är absolut inga problem, men att tex borra i filterhuset eller liknande åverkan kan ha skadlig inverkan om man skulle behöva utnyttja garantin!
                              Det finns faktiskt en del Skalarodlare som drar upp ynglen i kar med bra flöde på vattnet, då ska de tydligen bli höga och fina i formen samt stark kroppshållning.
                              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...