280L Kubakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #91
    Nejdå, vallisneria är inte svärdsplantor. Det är låååångt gräs som förökar sig som O-gräs. Här är jättevalla a'la zoopet: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=66&SOK=1

    Personligen har jag aldrig kokat en rot utan bara gjort precis som du säger; använt varmt vatten och skubbat som rackarn! Inte så mycket för att roten egentligen är 'smutsig' eller kan vara skadig på något vis.. men för att få bort dammet och en del av missfärgningen.
    Man får ändå räkna med tevatten förstås. Just hur mörkt det blir beror på hur gott tålamod du har med att låta roten ligga i badkaret... och med tanke på det du redan sagt har jag en käsla av att du vill stoppa ned den Idag, right? ; )
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #92
      Jag köpte en jättestor "stock" med grenar *hahaha* vad bra jag är på att förklara...Jag vet inte riktigt hur jag ska göra rent den innan jag stoppar den i karet. Läste nånstans att folk kokar sina rötter, ska denna också kokas? Jag letade fram den största kastrullen jag har och den får inte plats...Räcker det om jag skrubbar rent den i hett vatten med en diskborste (har en bara till akvarierna)? Ska lägga in ett kort på den så fort jag kan...[/QUOTE]

      Var beredd på att rötter oftast färgar en hel del. Det är väl inget som är farligt vad jag har hört men kan se väldigt trist ut. Senast jag köpte en rot skrubbade jag av den lite lätt med en borste och sedan stoppade jag ner så mycket jag kunde av den i en hink och hällde på med riktigt hett vatten. Vände på roten och bytte vatten i hinken ett antal ggr under ett dygn innan jag stoppade ner den i karet. De första gångerna jag tömde hinken var vattnet kolsvart men sedan blev det mindre färgat för varje gång. När jag sedan satte roten i karet efter ett dygn färgade den inte nämnvärt. Visst är det trist att vissa saker ska ta så lång tid när man vill att allt ska hända med en gång?
      Senast redigerad av Dexter; 01 March 2010, 10:11.
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      • Asynja
        • February 2010
        • 622

        #93
        Haha...Ja, ni, jag vill helst ha ner roten (blev det rätt nu) i karet helst idag, eftersom jag hade tänkt släppa ner platysarna ikväll, vill ju att de ska ha nåt att "leka" med...Nej, men karet är ju rätt tomt och jag antar att de vill ha nåt att "gömma" sig bakom/inuti...

        Ojojoj, jag får allt kolla växter lite närmre, jag köpte iaf. 2st svärdplanta, på affären sa hon att de blir höga, sen köpte jag en svindyr lökväxt som också blir hög. Sen köpte jag en planta med ngt slags gräs (det kanske var den du syftade på pickles? Jag ska kolla korten på vallisneria snart) och en snabbväxande växt...Alla växterna är iaf från olika delar av amerika (där har ni mitt tema).

        Visst är det kul att ni får en dum blondin att skratta åt här på zoopet?! Allting blir så mycket roligare då, eller hur *s*?
        /Åsa

        60L Fisksoppa, 280L kub under construction

        Kommentar

        • Asynja
          • February 2010
          • 622

          #94
          Nu har jag tittat på valisnerian och kommit fram till att det måste ha varit den där svindyra (som jag kallade lökväxt) växten. Just nu ser det lite futtit ut med växterna, men de måste ju få växa till sig också...
          /Åsa

          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            #95
            Ursprungligen postat av Asynja
            *ler* Ja, när Åsa är i farten ska allt fixas helst igår . Jag är ganska sprudlande hela jag när jag får hålla på med något som gör mig lycklig!

            Jag har köpt växter nu och jag hoppas det blev bra. Tror att jag köpte 2 vallisneria faktiskt (är det det som är svärdsplanta? Jag är dålig på namn). Nej jag har faktiskt ingen koll alls, det är därför jag frågar så mycket. Jag har läst massor...om fiskar...men växterna är det värre med.

            Jag har en lite akut fråga dock (jag har faktiskt för en gångsskull INTE kollat om det kanske står nånstans här på zoopet). Jag köpte en jättestor "stock" med grenar *hahaha* vad bra jag är på att förklara...Jag vet inte riktigt hur jag ska göra rent den innan jag stoppar den i karet. Läste nånstans att folk kokar sina rötter, ska denna också kokas? Jag letade fram den största kastrullen jag har och den får inte plats...Räcker det om jag skrubbar rent den i hett vatten med en diskborste (har en bara till akvarierna)? Ska lägga in ett kort på den så fort jag kan...
            Valisneria ser ut så här: http://en.wikipedia.org/wiki/Vallisneria.

            Rötter brukar jag bara skrubba av i rent vatten. Om den sjunker direkt ska du vara glad annars för du lägga den i blöt ett tag eller fästa en sten vid roten så att den håller sig på booten. antar att du vill ha den där.

            //Roger
            Discus for life

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #96
              Ursprungligen postat av Asynja
              Nu har jag tittat på valisnerian och kommit fram till att det måste ha varit den där svindyra (som jag kallade lökväxt) växten. Just nu ser det lite futtit ut med växterna, men de måste ju få växa till sig också...
              Om den har lök så kan det vara en sådan här: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=10

              Blir riktigt höga också.

              //Roger
              Discus for life

              Kommentar

              • Asynja
                • February 2010
                • 622

                #97
                Jag ska lägga ner roten i badkaret nu och skrubba rent den...Den här missfärgningen ni pratar om, är det ngt som kommer färga hela tiden, eller är det nåt som lägger sig så småningom?
                /Åsa

                60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                Kommentar

                • lofstrog
                  • November 2009
                  • 989

                  #98
                  Ursprungligen postat av Asynja
                  Visst är det kul att ni får en dum blondin att skratta åt här på zoopet?! Allting blir så mycket roligare då, eller hur *s*?
                  Fattar inte Åsa. Dum och blondin är väl inte synonymt med dig. Visst blondin, men inte dum. Då är ju så pass klok att du vågar fråga om allt som du inte känner att du behärskar. Tycker jag tyder på rätt stor klokhet.

                  //Roger
                  Discus for life

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    #99
                    Ursprungligen postat av Asynja
                    Jag ska lägga ner roten i badkaret nu och skrubba rent den...Den här missfärgningen ni pratar om, är det ngt som kommer färga hela tiden, eller är det nåt som lägger sig så småningom?
                    Att roten färgar vattnet går över efter ett tag. Inget att oroa sig över.

                    //Roger
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • hawkse
                      • December 2009
                      • 781

                      Ursprungligen postat av Asynja
                      Nu har jag tittat på valisnerian och kommit fram till att det måste ha varit den där svindyra (som jag kallade lökväxt) växten. Just nu ser det lite futtit ut med växterna, men de måste ju få växa till sig också...
                      Om du har en lökväxt (alltså med rotknöl som en lök) som ser ut som vallisneria så tror jag nog du fått med dig en Crinum thaianum hem.

                      Inga problem att plantera framför insuget som sagt men passa dig för att sätta bredbladiga plantor för nära (t ex svärdsplantan) så att inte ett av bladen täpper till hela insuget.

                      Värt att tänka på för just svärdsplantorna är också att de utvecklar rejäla rotsystem så de blir glada om du stoppar i lite bottengödning i form av t ex lerkulor (finns på zoobutiken).

                      Kommentar

                      • Asynja
                        • February 2010
                        • 622

                        Ursprungligen postat av lofstrog
                        Om den har lök så kan det vara en sådan här: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=10

                        Blir riktigt höga också.

                        //Roger
                        Jag vet faktiskt inte vad det kan vara...Jag sökte på lökväxter och hittade ingen som liknade den jag köpte. Den har supertunna blad, mer som tunna "rör" och så växer den nästan som i spiraler...som tunna grässtrån (du vet såna man gjorde kyckling, höna eller tupp med när man var liten, fast om man struntar i toppenfjunen).
                        /Åsa

                        60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                        Kommentar

                        • lofstrog
                          • November 2009
                          • 989

                          Ursprungligen postat av Asynja
                          Jag vet faktiskt inte vad det kan vara...Jag sökte på lökväxter och hittade ingen som liknade den jag köpte. Den har supertunna blad, mer som tunna "rör" och så växer den nästan som i spiraler...som tunna grässtrån (du vet såna man gjorde kyckling, höna eller tupp med när man var liten, fast om man struntar i toppenfjunen).
                          Kan vara skruvvalisneria också men då har den inte en kraftig lök utan vanliga rötter.



                          //Roger
                          Discus for life

                          Kommentar

                          • Asynja
                            • February 2010
                            • 622

                            Ursprungligen postat av lofstrog
                            Fattar inte Åsa. Dum och blondin är väl inte synonymt med dig. Visst blondin, men inte dum. Då är ju så pass klok att du vågar fråga om allt som du inte känner att du behärskar. Tycker jag tyder på rätt stor klokhet.

                            //Roger
                            Tack Roger! Jag är ju gammal vettu och har lärt mig med åren att det är smartast att fråga om man inte vet något, annars blir det pannkaka av alltihopa Men jag antar att vissa kanske kan tycka att det är dumt att ge sig in i ett sånt här pass stort projekt utan att veta allt...men det får iof stå för dem, hur ska jag kunna veta allt innan jag har skaffat mig erfarenhet av det?
                            /Åsa

                            60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                            Kommentar

                            • Asynja
                              • February 2010
                              • 622

                              Ursprungligen postat av lofstrog
                              Kan vara skruvvalisneria också men då har den inte en kraftig lök utan vanliga rötter.



                              //Roger
                              Ja, på bilden liknar min iaf de smala spiralfomade bladen...de andra ser för platta ut.
                              /Åsa

                              60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                              Kommentar

                              • Asynja
                                • February 2010
                                • 622

                                Vad skitigt det blev i akvariet när jag planterade växterna! Vattnet är helt dimmigt, hoppas det lägger sig snart, kan ju inte ta en juste bild ens.
                                /Åsa

                                60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                                Kommentar

                                Arbetssätt...