Fina bilder där. Du vet hur man ska ta vara på plats med akvarium^^.
Akvariestugan
Kollaps
X
-
-
Tack skall ni ha, ALLA! Kul att ni diggar stuffet!
Ja, nu är jag inte insmord i honung direkt, utan silicon!
Såhär; Krabbkaret som vi har gaggat om i Karros krabbtråd har fått sig en liten makeover. Jag riggade ett strilande på bakgrunden - den idén ville jag inte släppa, så jag och Anders spånade lite och vi kör nog på liknande grejer.
För att behålla strilet på bakgrunden och inte "soaka" ner hela landdelen så har jag gjort en spalt där strilvattnet kan åka ner, utan att det kommer på landdelen. Vattnet hamnar istället i en avskild vattendel som dessutom blir ett litet miniakvarium med ett bottenfilter.
Vattnet leds under bottenfiltret och upp i en sluten kammare där pumpskallen sitter. På så sätt blir det ett litet slutet vattensysten som porlar och då blir det nog fuktig och bra miljö i baljan också - det blir en vacker strilbakgrund där mossor kan växa uppåt - och ja... det blir bra helt enkelt.
Här är några bilder så kanske ni lättare ser vad jag menar!Kommentar
-
smart
kommer bli jättebra tror jag
ska jag va helt ärlig så vet jag inte hur jag ska göra. ena dagen vill man ha vattendel andra inte..
det blir kanske bara någon liten pöl med en minimal pump som kan röra runt det lite.Kommentar
-
Jaaaa... jag jobbade ju inte så mycket under dagen, såå... att smo in sig i silicon kändes som en bra grej.
Nej, jag fick sådan jävlans feeling bara av att vara i stugan, så jag tyckte krabbkaret kunde få sig en omgång! Det är ju bara ett par veckor kvar tills vi åker till tyskland och krabbjävlarna skall ha det gôtt när de anländer - så det är bara att löda på!Kommentar
-
Visst - och jag blev ju sugen själv... av bara farten!
Om jag skall vara helt ärlig så är jag mest sugen på att skejpa - att krabborna går där (och de skall ha det bäst) är bara en bonus!
I akvariedelen kan det få gå lite små Endlers eller liknande, så kanske krabborna nyper till sig en och annan måltid då och då.Kommentar
-
Ser bra ut! En liten reflektion/ide bara, varför inte snedställa den bit btn som delar av vatten och landdelen i djuplep. På så sätt att du får den att fejsa frontglaset, då får du effekten av synlig bakgrund och en upplevd större vattendel och undkommer ett fyrkantigt intryck. Bara en ide..?Kommentar
-
Ser bra ut! En liten reflektion/ide bara, varför inte snedställa den bit btn som delar av vatten och landdelen i djuplep. På så sätt att du får den att fejsa frontglaset, då får du effekten av synlig bakgrund och en upplevd större vattendel och undkommer ett fyrkantigt intryck. Bara en ide..?
Hade det inte varit för att det ser så tjusigt ut med strilande vatten på bakgrunden (och, som jag har fått för mig, fuktigheten i själva karet) så hade jag skippat vattendelen helt! Nu bildas en lten bassäng - som åtminstone jag kan vrida på huvudet en aning för att inte uppleva som direkt fyrkantig! Är du med mig, Moving?Kommentar
-
Jo jag är helt med, har ju följt tråden så jag hajar din ambition. Tänkte mig bara en vinkling på, låt säga, 5-10cm skillnad från front till bak för att få till effekten. Men som alltid är det svårt att få en känsla för ett kar utifrån bilder, du ser det i verkligheten så kör på vad du gillar. Ville bara lufta iden.Kommentar
-
Jo jag är helt med, har ju följt tråden så jag hajar din ambition. Tänkte mig bara en vinkling på, låt säga, 5-10cm skillnad från front till bak för att få till effekten. Men som alltid är det svårt att få en känsla för ett kar utifrån bilder, du ser det i verkligheten så kör på vad du gillar. Ville bara lufta iden.
Haha, fan, knepigt med projekt ibland!Kommentar
-
Kommentar
-
redan!?! det gick snabbt, dom är ju knappt "vuxna"
kul iallafall, du lyckas med alltKommentar
-
Men, det spelar ingen roll överhuvudtaget - kul att de vill hålla på!Kommentar
Kommentar