Akvariestugan
Kollaps
X
-
Ett överfall är väl när nägon hoppar på dig och klubbar ner digKommentar
-
Det skulle ju också kunna betecknas som ett anfall av en person som fått ett infallKommentar
-
Jag har talat med min bygghjälp och fått en möjlig förklaring till "överfallet".
Vi tror att Simpson menar att glasrutan bör förses med en list, ett överfall, på insidan, som liksom "håller" rutan på plats då det inte finns vatten bakom som, så att säga, trycker rutan ut mot framsidan.
Detta behövs dock inte då vi falsar rutan i ramen, som sedan den är siliconad ligger i "flush" med ramen. Ramen i sig får samma behandling med epoxy och duk som själva karet får, innan rutan sätts på plats i ramen. När ramen med rutan är klar limmas och skruvas denna fast i karet, och sedan epoxas och dukas alla skarvar in ytterligare.
Rutan sitter härmed hermetiskt till- och innesluten i ramen och är helt tät runt om och kan inte "falla in" i karet - inget överfall behövs, med andra ord.
I och med att det är en så stor och tung glasruta siliconar man den gärna i ett liggande läge, alltså; ramen läggs på ett arbetsbord, och glasrutan läggs i ramen - inga stående och tunga moment, förutom det kritiska läge när rutan skall lyftas och läggas på plats i ramen.
Som sagt, jag tror rubbet kommer att klarna när vi ser bilder på processen!
Kommentar
-
Ni pratar om en tråd på ciklid.org som låter intressant - har dålig koll på den sidan så kan ni lägga in en länk till den så man kan kolla på den (fram tills att du har kommit lite längre i projekterandet)Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
-
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Aldrig har väl någonsin ett 540-kar sett så litet och pluttigt ut, så förrädiskt likt ett 54-liters med några skifferstenar omlott, nedskickade med vänsternäven.
Bilden tar jag nu, för inom kort kan detta kar inte längre fotograferas eller filmas från några längre distanser, ett annat kar kommer att stå i vägen... det får bli närbilder och detaljstudier fortsättningsvis... Who gives a fuck, anyway?
Kommentar
-
Ja det där lilla akvariet har du ju helkarsbilder på sen innan
Och vi som följer din tråd vet ju hur det ser ut och hur fint det är.
Så när det nya bygget är klart så är jag nog beredd och säga detsamma som du.
Who gives a fuck, anyway!Kommentar
-
Kommentar
-
"Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
Kommentar