Med lite pinnar i framkant så har du en äkta kaosinredning
Akvariestugan
Kollaps
X
-
Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
http://www.youtube.com/user/c90368
/Maths -
Annars är jag sugen på någon mindre jordfräsare, som de med svarta läppar, som Pia har hos sig.
Det kan nog gå någon Apistogramma i karet också - så, helt rätt tänk, Inger!Kommentar
-
Jo, Herrn har tänkt gå tillväga på så sätt att vattnet fylls på under lång tid - så fort någon rot lyfter sig så avbryter jag påfyllningen och låter virket mättas.
Tar, som sagt, lång tid men då kan jag under tiden ändra detaljer och fixa till - och så blir vattnet rena djungel-juicen under tiden.
Senast redigerad av Mats Bryzell; 04 December 2015, 18:25.Kommentar
-
Kommentar
-
Tack skall du ha Jesper!
Jo, Herrn har tänkt gå tillväga på så sätt att vattnet fylls på under lång tid - så fort någon rot lyfter sig så avbryter jag påfyllningen och låter virket mättas.
Tar, som sagt, lång tid men då kan jag under tiden ändra detaljer och fixa till - och så blir vattnet rena djungel-juicen under tiden.
Kommentar
-
Det blir ju så med tid att man liksom lär sig att hålla igen impulsen att få färdigt det hela med en gång.
De jädra pinnarna skall ju ändå mättas och de kan lika gärna göra det successivt, som att de ligger på ytan och flyter.
Men, visst, det tar en förbannad tid och man kommer väl gå bonkers under tiden - men då får man pilla med annat.
Eheim 2250-tunnan skall fram och så skall slangar, doppvärmare o.s.v. monteras bakom stubben.
Kommentar
-
Det blir ju så med tid att man liksom lär sig att hålla igen impulsen att få färdigt det hela med en gång.
De jädra pinnarna skall ju ändå mättas och de kan lika gärna göra det successivt, som att de ligger på ytan och flyter.
Men, visst, det tar en förbannad tid och man kommer väl gå bonkers under tiden - men då får man pilla med annat.
Eheim 2250-tunnan skall fram och så skall slangar, doppvärmare o.s.v. monteras bakom stubben.
Kommentar
-
Kommentar
-
Torrinredningen fortskrider.
Jag brukar filma förändringarna, liksom för att kolla på en mindre bild, och upptäcka detaljer som kan ändras eller justeras.
Slänger in en liten testfilm, så får ni se hur det ser ut.
Jag har funderat på det som Maths och Johnny påpekade, och flyttat fram stubben en bit (blir en fin teknikgömma bakom den).
Sedan har jag "snårat" till det ytterligare - jag vill ha det tätt och snårigt, just i denna set-up.
Nu gäller det att luckra i snårigheten och få det luftigt i de mindre utrymmena mellan alla småpinnar - alltså att man får en "rymd" trots att det ät tätt.
Med sand och sten på bottnen, samt en mindre direkt ljussättning tror jag det kan bli riktigt murrigt och mystiskt.
Funderar på att låta växtlighet enbart appliceras på/mot bakgrunden. Får montera Java på pinnar och grenar och fästa detta längst bak.
Lite pill till så börjar det nog närma sig.
https://www.youtube.com/watch?v=FJXgI0y926UProud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
Härligt att höra, Tommy!
Jag tror det kan bli en murrig, skum stämning när ljuset och en del smådetaljer satt sig.
Trots att det är mycket "ved" i inredningen så är bottnen helt fri, ända in till bakgrunden. Detta ger ett extra skönt perspektiv när man sitter nära och kikar in i baljan. Skall bli gôtt att se ett stöddigt gäng corysar lulla runt på sanden.
Kommentar
-
Det är som alltid spännande att följa Akvariestugan. Du får återigen till en riktigt schysst miljö.
Jag ser ett stilla vattevdrag framför mig, en plats som sällan nås av direkt solljus, lummigt, multnande löv och just "Djungel-juice"(gott uttryck du myntat).
Vilken typ av belysning blir det?/ Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.Kommentar
-
Det är som alltid spännande att följa Akvariestugan. Du får återigen till en riktigt schysst miljö.
Jag ser ett stilla vattevdrag framför mig, en plats som sällan nås av direkt solljus, lummigt, multnande löv och just "Djungel-juice"(gott uttryck du myntat).
Vilken typ av belysning blir det?
Jag har ju hängt upp en MH-ramp ovanför karet, och den kan få göra sitt vid flera tillfällen - men jag kommer att köra någon LED- belysning som huvudljuskälla, typ Maxspect. Men jag skall även lägga på sexton Ikea LED-puckar, dessa är så perfekta att åka omkring med, för att ändra ljusstrålarnas placering.
Kommentar
-
Ahh, Johan, du (också) ser det jag ser!
Jag har ju hängt upp en MH-ramp ovanför karet, och den kan få göra sitt vid flera tillfällen - men jag kommer att köra någon LED- belysning som huvudljuskälla, typ Maxspect. Men jag skall även lägga på sexton Ikea LED-puckar, dessa är så perfekta att åka omkring med, för att ändra ljusstrålarnas placering.
/ Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.Kommentar
-
Puckarna är de enklaste tänkbara, IKEA-puckar för några hundralappar - bara att placera ut på täckglasen, och så får man det ljus man önskar (Java och Anubias växer tokstolligt i puckarnas ljus också, men säg det inte till någon... - kan ju bli helt fel på hela forumet om någon får reda på det... så; shhhhysh).Kommentar
-
Puckarna är de enklaste tänkbara, IKEA-puckar för några hundralappar - bara att placera ut på täckglasen, och så får man det ljus man önskar (Java och Anubias växer tokstolligt i puckarnas ljus också, men säg det inte till någon... - kan ju bli helt fel på hela forumet om någon får reda på det... så; shhhhysh)./ Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.Kommentar
Kommentar