Akvariestugan
Kollaps
X
-
Kommentar
-
Aha, det är "fästtråden" LoGeek pratar om - smått trögfattad ibland . Självklart använder vi inte koppartråd.
Nu Mats fattas bara lite flytväxter, hur jag nu ska få tag på det, får kolla lite på nätet
//Inger"Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.Kommentar
-
Annars finns väl en hel del bra forum och sajter där du kan köpa några plantor.
Skall bli spännande att se hur du får till inredningen.
Kommentar
-
Kommentar
-
Några ytbilder. Jag håller på att vänta in javabladen, för att se hur dessa utvecklar sig. Sedan är det dags att "lägga" tunnare grenar bland bladen så man får en bädd utmed ytan - inte heltäckande, men på flera ställen. Den här typen av inredning tar tid, men jag tycker det är kul och spännande att se hur karet sakta men säkert går sin egen väg.
Har inte så mycket att tillägga utöver det.Med vänlig hälsning LindaKommentar
-
-
Halloj!
Jag tänkte fråga alla er som kan växter; för några månader sedan fick jag några små, taniga Cryptocoryneplantor av dom i Z-shopen. Jag satte ner dom på vinst och förlust.
Som vanligt, rör jag inte växterna alls när de blivit placerade. Nu har de alltså stått i några månader och har nyligen dragit igång med nya blad.
De ursprungliga bladen var/är ljust gröna och helt utan vågiga krusningar, men de nya bladen är vackert mörk-brun-röda och krusiga (helt annorlunda utseende).
Ja, jag kan ju inget om växter och tänkte fråga om det här är vanligt på någon eller flera sorter av Cryptocoryne.
Slänger in några bilder där jag hoppas att skillnaden på de gamla och nya bladen syns. Kanske vet någon något om detta..?
Annars fortsätter inredandet av "det femte elementet"; ytan.
Jag har valt ut en hel bunt med fina, tunna grenar som jag skall väva in bland de långa Javaormbunksblad som sprider sig i ytläget.
Så nu väntar jag alltså på att javorna skall sprida sig lite till. Massor av små javaplantor självsår sig på olika ställen, och dessa låter jag etablera sig på naturlig väg.
Det får bli vad det blir.
Ha det nu bäst, alla zoopetare!
Kommentar
-
Det finns många varianter på Cryptocoryne. Det skulle kunna vara Wendtii Brown du har fått. Mycket tålig växt som klarar de flesta vatten så länge man inte fipplar runt med sina vattenvärden, men det gör ju inte du. Den vill vara ifred
Cryptocoryne kan ta månader på sig att anpassa sig till ett nytt kar, men sedan sätter de fart!Kommentar
-
Dina Crypto beter sig helt enligt regelboken, jag köpte en liten kruka en gång...
Enligt mina anteckningar Cryptocoryne wendtii ''green''
Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
http://www.youtube.com/user/c90368
/MathsKommentar
-
Det finns många varianter på Cryptocoryne. Det skulle kunna vara Wendtii Brown du har fått. Mycket tålig växt som klarar de flesta vatten så länge man inte fipplar runt med sina vattenvärden, men det gör ju inte du. Den vill vara ifred
Cryptocoryne kan ta månader på sig att anpassa sig till ett nytt kar, men sedan sätter de fart!
Att växterna vill vara ifred, och att de tar lång tid på sig och att cryptos har en tendens att "smälta" och komma tillbaka har jag fin koll på.
Det var just den där grejen att de nya bladen ser så annorlunda ut.
Kommentar
-
Hade dina plantor helt annorlunda blad (jämna och ljust gröna) som nyinköpta, för att sedan skjuta nya blad som ser ut som de på din och mina blider?
Kommentar
Kommentar