Akvariestugan
Kollaps
X
-
Just så!
Det blir samma sak i 720-burken.
När 720-karet baxades in i stugan blev jag övertalad att även placera 540-baljan där (jag försökte verkligen ge bort detta kar, men...).
540-karet skall alltså släckas ner och flyttas till stugan. 540-karet skall jag specialinreda för de ciklider som skall gå där - troligtvis Ivanacara adoketa, det är ju en favoritciklid, som jag väldigt gärna vill återvända till.
/PIA
Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
här kommer en film på det jag hade för några år sen
https://www.youtube.com/watch?v=pvjx...rcwi1bk0h00410
/PIA
Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
Kommentar
-
Jojo... Bilder och filmer är inte så poppis på detta forum - men, vi är ett fåtal som ändå gillar denna form av kommunikation trots allt.
Klart som korvspad skall vi dokumentera inredningsprocessen! Vi lägger detta material i Thomas excellenta tråd - där det liksom händer!Kommentar
-
Det kan jag göra
här kommer en film på det jag hade för några år sen
https://www.youtube.com/watch?v=pvjx...rcwi1bk0h00410
Kommentar
-
Kommentar
-
Pia! Grymt fin film!
Adoketorna har ju en alldeles unik stil i sitt rörelsesätt och på det vis de interagerar med varandra - påminner ibland om Julidochromis från Tanganyikasjön - med det där ”korvandet” när de visar upp sig sinsemellan.
Istället för att spänna upp fenorna drar de in dessa och rör sig i vissa fall även simmandes baklänges.
Hanens ”huvudstående” och bleka färg vid lek är ju också häftigt att se. (Finns filmer på detta längre bak i denna tråd - jag kan lägga upp filmerna här i repris vid ett senare tillfälle).
Kommentar
-
Hade ett adoketa-par i ett ”half-way-house”-akvarium ett tag innan de skulle till en 540-balja.
Då bar de sig åt på detta vis:
I första filmen ser vi lekförberedelser. I andra filmen kan vi se hur hanen "står på huvudet". Även om hanen just där inte bleknar och blir ljust beige, är det annars vanligt vid detta beteende.
Detta var första leken, så man ser att de är lite ovana.
Kommentar
Kommentar