Mina Dennerle nanokar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Ursprungligen postat av Big_Sal
    tänkte bara höra hur du gör när du gallrar. Vad använder du för håv och hur får du upp räklingarna? Försökte fiska upp lite körsbärsräkor med håv och fann det nästintill omöjligt då de är tämligen snabba, små och bra på att gömma sig!
    Jag har inte kommit till det problemet ännu, men satt faktiskt och funderade på det idag. Karen är ju inredda med växter,rötter och sten så enkelt kommer det inte att bli. Det finns speciella räkhåvar som är ganska små och smidiga, och har man lite lugn teknik när man fångar dem brukar det inte vara så svårt.
    Det svåra för min del blir att fånga dem utan att behöva lyfta ut all inredning...
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Narien
      • August 2010
      • 181

Every freshwater, dwarf shrimp enthusiast will eventually need to remove shrimp from their tank--be it to cull the population for selective breeding, selling...

Kanske inte funkar till sådana räkor som du har, eller låter dig att gallra bort just de du vill, men kanske kan ge dig lite ideér.

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Ursprungligen postat av Narien
        http://www.youtube.com/watch?v=Xb_k2...x=0&playnext=1

Kanske inte funkar till sådana räkor som du har, eller låter dig att gallra bort just de du vill, men kanske kan ge dig lite ideér.
        Nice, det är så jag fångar kinkiga malar och andra fiskar som man inte får tag i. Varför inte testa den även på räkor vid behov?
        Gott mannen!!
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• ansjo
          • November 2005
          • 29967

Fasen, det här med räkor är mer beroendeframkallande än något annat jag testat tidigare genom åren. Eftersom det verkar dröja lite med Kardinalräkorna funderar jag på att flytta Sakura-räkorna jag har i en av burkarna till ett av karen på övervåningen och försöka satsa lite tid och pengar på lite fler Chrystalräkor i högre klass.
          Är jäklens sugen på att försöka få fram Kink Kong och/eller Ruby Red och då köra en helt annan linje i detta karet: Det finns Chrystalräkor som är 50% av KK/RR men ser ut som vanliga Chrystalräkor. Avkomman från dessa i sin tur kan ge KK och RR lite snabbare och är som en genväg trots att det känns som lite fusk.
          Annars är det att köpa in ett gäng räkor i SSS och SSSS-klass och försöka få fram dem ändå...lite mer sport!
          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• karrokaja
            • March 2006
            • 5388

fan va fint att du är så glad
            Lite räkflippad

tycker du ska satsa på crystal, det finns inte många projekt om räkor på zoopet.
            Sen om du ska ta 50% RR/KK eller köra från start kan jag inte svara på.
            Men det blir nog roligare när du får fram egna RR/KK
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• Broddan
              • February 2007
              • 536

Jag ler för mig själv när jag läser detta. Hög igenkänningsfaktor.

Lycka till!
              Hälsningar

D

Kommentar

• ansjo
                • November 2005
                • 29967

Hmmm, de är ju Chrystal allihop.
                Vi får se hur det blir, men troligen blir det det senare alternativet. Kruxet då är att få tag på högre klassade Chrystal Black något som faktiskt inte är så vanligt om man jämför med Chrystal Red.
                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

Ursprungligen postat av Broddan

Jag ler för mig själv när jag läser detta. Hög igenkänningsfaktor.

Lycka till!
                  Gott!
                  Du vet att du har besök att vänta framöver...
                  /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Broddan
                    • February 2007
                    • 536

Det är lugnt. Jag har 5 st med rom nu...
                    Hälsningar

D

Kommentar

• karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

Ursprungligen postat av ansjo
                      Hmmm, de är ju Chrystal allihop.
                      Vi får se hur det blir, men troligen blir det det senare alternativet. Kruxet då är att få tag på högre klassade Chrystal Black något som faktiskt inte är så vanligt om man jämför med Chrystal Red.
                      tyskland...
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

Ursprungligen postat av Broddan
                        Det är lugnt. Jag har 5 st med rom nu...
                        Kul att höra!

Ursprungligen postat av karrokaja
                        tyskland...
                        Jepp, men det är ju flera månader till dit...och räkfarbrorn vi var hos verkar inte ha så hög klassning på Chrystal som jag är ute efter. Kanske om det blir ett besök i Logemann-brödernas affär man kan hitta något intressant, men det är inte säkert att vi åker dit, tyvärr.
                        Inte mycket till mysig affär längre, men vilka kar de hade där och detta är jag fortfarande förbaskad på mig själv varför jag i hela friden inte fotade...?
                        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7862.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,2 KB
ID: 2129059Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7853.jpg
Storlek: 113,9 KB
ID: 2129058

Namn: IMG_7844.jpg
Storlek: 43,1 KB
ID: 2129057

Här är det snart ett gäng räklingar på väg fram...

Namn: IMG_7840.jpg
Storlek: 56,7 KB
ID: 2129056

"Stringy moss" som jag och Mats köpte i Tyskland, den har nu fått bra fart och det ska bli kul att se vad det blir av den:

Namn: IMG_7837.jpg
Visningar: 2
Storlek: 94,2 KB
ID: 2129055
                          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Big_Sal
                            • March 2008
                            • 470

Ursprungligen postat av ansjo
                            Jag har inte kommit till det problemet ännu, men satt faktiskt och funderade på det idag. Karen är ju inredda med växter,rötter och sten så enkelt kommer det inte att bli. Det finns speciella räkhåvar som är ganska små och smidiga, och har man lite lugn teknik när man fångar dem brukar det inte vara så svårt.
                            Det svåra för min del blir att fånga dem utan att behöva lyfta ut all inredning...
                            Får gärna berätta hur det går och vilken metod du använder dig av när du väl måste ta tag i det...
                            //Salle

Kommentar

• ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

Jadå, troligen blir det en liten håv och tålamod som gäller då det bara blir vissa individer som gallras ur och flyttas på.
                              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Nubi
                                • March 2009
                                • 9026

Det ser riktigt fint ut och grattis! Vad skoj att du är så lyrisk över dina små söta räkor
                                Hur är det med elefantsnäckorna?
                                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                                Fiskbloggen

Kommentar

Arbetssätt...