Mina Dennerle nanokar
Kollaps
X
-
Chrystalräkor tål inte PMDD, så dessa kan man tokglömma isf. Däremot funkar det med körsbärsräkor utan några problem, jag hade ett 960 liters växtkar för ett tag sedan med en väldans massa ljus, co2 och PMDD samt diskus. Och jag bytte 50% i veckan med dubbeldos PMDD var dag, så du kan lugnt fortsätta med dina veckobyten!
I detta släppte jag i ett gäng räkor för att diskusen skulle få lite levande käk trodde jag. Med alla de växterna så fick räkorna vara ifred och de blev många kan jag lova. Och så röda de blev med, sedan vad det berodde på vet jag inte, kanske värmen eller något annat som de inte hade tidigare...?
Körde du dubbeldos VARJE dag? Kan man göra det? Blir det inte för koncentrerat så fiskar och växter dör? Vattenvärdena kollapsar etc?
Jag har ju tänkt mig ganska så basic, kanske anubias av någon sort, någon ormbunke och lite javamossa så det är ju inte jättekritskt med PMDD men det vore ju bra, samtidigt är det bra om de tål EC i alla fall?
Veckobytena var mer en fråga till hur räkorna tar det eftersom du skrev att det är bättre med fler minre byten istället för ett stort en gång i veckan.
NickeKommentar
-
-
-
Körde du dubbeldos VARJE dag? Kan man göra det? Blir det inte för koncentrerat så fiskar och växter dör? Vattenvärdena kollapsar etc?
Jag har ju tänkt mig ganska så basic, kanske anubias av någon sort, någon ormbunke och lite javamossa så det är ju inte jättekritskt med PMDD men det vore ju bra, samtidigt är det bra om de tål EC i alla fall?
Nicke
Tror inte det finns fler än en sorts "mördarsnäckor". Eller så pratar vi om olika saker, då jag har A.helena i en av kuberna med. A.helena ser ut så här:
11W. Jag kör med mossor och andra växter som inte kräver så mycket ljus. Tänt ca 7-8 timmar per dag./Anders
Medlem i NCS - givetvis!Kommentar
-
Det blir faktiskt inte så mycket alger, skrapar rutorna bara annars får det komma i balans av sig själv.
Tror inte det finns fler än en sorts "mördarsnäckor". Eller så pratar vi om olika saker, då jag har A.helena i en av kuberna med. A.helena ser ut så här:
Bifogad fil 38308//Daniel
110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
23l aqualandscape med dvärgkulorKommentar
-
"Veckobytena var mer en fråga till hur räkorna tar det eftersom du skrev att det är bättre med fler minre byten istället för ett stort en gång i veckan."
Förresten menar du att jag skulle kunna ha i PMDD 2 ggr i veckan utan att det skadar fisk eller växt för att det blir för mkt?
NickeKommentar
-
Okej det var PMDD, men hur var det med:
"Veckobytena var mer en fråga till hur räkorna tar det eftersom du skrev att det är bättre med fler minre byten istället för ett stort en gång i veckan."
Förresten menar du att jag skulle kunna ha i PMDD 2 ggr i veckan utan att det skadar fisk eller växt för att det blir för mkt?
Nicke
Som jag skrev innan, jag hade dubbel dos PMDD var dag och Körsbärsräkor utan några som helst problem, men det är ju inget som förutsätter att det funkar lika bra hos dig trots att jag tror det ska gå bra./Anders
Medlem i NCS - givetvis!Kommentar
Kommentar