Mina Dennerle nanokar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo
    • August 2009
    • 13001

Ursprungligen postat av ansjo
    Inte en chans att jag ångrar mig, det enda jag ångrar i det fallet är de tusenlapparna jag gett för soilen...
    Ja, sånna grejer är aldrig kul..men man får se det lite på den positiva sidan med, du hittade roten till problemet med att du inte fick några räklingar och det var ju bra Annars är det sånt som gör att man lätt tappar glöden och intresset..och det vill vi ju inte att du skall göra

Funkar den soilen i ett växtkar? Då kanske du kan starta ett till sånt kar
    /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Kommentar

• ansjo
      • November 2005
      • 29967

Jo, där funkar den bra men jag ser ingen anledning att ha soil och som då begränsar invånarvalet. När jag bytte ut soilen sög jag ut det med slang rätt ut i rabatten:P...
      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

Ut med shrimpsoilen nu vet vi vad det är, dyr köpta lärdomar men men mest synd att man handla massa dyra räkor som sakta tynade bort.
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

Kommentar

• PiaJo
          • August 2009
          • 13001

Anders, innan du åker till varmare breddgrader så kan du väl ta lite kort så att vi som är kvar i vinterkylan och mörkret har nåt att gotta sig åt ....

Hur går det med räkorna, har de fått mer räklingar?
          /PIA

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Jodå, det ska jag nog hinna med.
            Riliräkorna har inte släppt sin rom ännu, men där är en 5-6 st som går med rom så det lär bli en hel del när de gör det.
            De gula körsbären börjar bli många nu, plus att fler honor är på tjocken, likaså de orangea körsbären, 3 honor med rom som snart släpps.
            De röda är många de med, och den första kullen börjar också bli könsmogna nu så det lunkar på ganska bra i dessa karen.
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Mats Bryzell
              • February 2007
              • 18959

Anders! Jag tror du hade helt rätt i dina aningar om att soilen var "boven i dramat" ang. räklingarna. Såg i går kväll cirka 10 stycken pyttesmå gula sakura-räklingar i 60-Dennerlekuben. Två kärringar med rom nu, och några av de andra har alltså släppt. Så, det verkar banne mig funka!

Kommentar

• ansjo
                • November 2005
                • 29967

Jäkligt gott att höra!
                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Ason
                  • November 2010
                  • 107

Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Anders! Jag tror du hade helt rätt i dina aningar om att soilen var "boven i dramat" ang. räklingarna. Såg i går kväll cirka 10 stycken pyttesmå gula sakura-räklingar i 60-Dennerlekuben. Två kärringar med rom nu, och några av de andra har alltså släppt. Så, det verkar banne mig funka!
                  Hej Anders och Mats!

Era erfarenheter gör mig lite bekymrad. Jag har funderat på att skaffa två nanos med antingen walstadbotten eller någon sorts shrimpsoil (Ebi, Shirakura, ADA...) eller sand/grus (Råda, Dennerle, Eheim...). Förstår jag det rätt har ni båda problem med Ebi shrimsoil och era räkor, medan den uppenbarligen fungerar utmärkt för andra.

Vad har ni för värden på vattenledningsvattnet som ni använder?

Är det enbart Neocaridina heteropoda som ni har problem med eller gäller det också Caridina cf. cantonensis?

Vattenvärdena här är enligt kommunen mätningar ungefär pH 7,9 - 8,1 och dH 1,5 - 4,0 - tydigen beroende på tidpunkt och varierande mix av vatten från kommunens vattentäkt Kåsjön och importerat göteborgsvatten.

/Bengt
                  allting hänger ihop - frågan är bara hur

Kommentar

• Mats Bryzell
                    • February 2007
                    • 18959

Ursprungligen postat av Ason
                    Hej Anders och Mats!

Era erfarenheter gör mig lite bekymrad. Jag har funderat på att skaffa två nanos med antingen walstadbotten eller någon sorts shrimpsoil (Ebi, Shirakura, ADA...) eller sand/grus (Råda, Dennerle, Eheim...). Förstår jag det rätt har ni båda problem med Ebi shrimsoil och era räkor, medan den uppenbarligen fungerar utmärkt för andra.

Vad har ni för värden på vattenledningsvattnet som ni använder?

Är det enbart Neocaridina heteropoda som ni har problem med eller gäller det också Caridina cf. cantonensis?

Vattenvärdena här är enligt kommunen mätningar ungefär pH 7,9 - 8,1 och dH 1,5 - 4,0 - tydigen beroende på tidpunkt och varierande mix av vatten från kommunens vattentäkt Kåsjön och importerat göteborgsvatten.

/Bengt
                    Halloj! Jag får låta Anders gå in och svara här - han kan det där vattentekniska...
                    Mina Sualwesiräkor (kardinaler) trivs som fis.. räkor i vatten - och dessa blir allt fler med alarmerande fart. De har dock en "korallsoil" och tycks älska vattnet (som jag tyvärr inte har någon info om vad det gäller värden o.dyl.).
                    Men, de här gula sakuraräkorna har inte lyckats få räklingar som överlever - trots att de går med rom ständigt. Anders hade någon teori om PH-värde o.s.v. och att det kunde bero på soilet. Nu bytte vi och det tycks funka.
                    Nåja, vi får vänta på att Anders tittar in så får du en mycket bättre och riktig förklaring.

Kommentar

• ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

Ja, vad ska jag säga här.... Både jag och Mats är sådana att vi hellre luktar på vattnet än tar till olika mätgrejer men jag fick göra ett undantag nu för din skull.
                      Här är ett väldigt mjukt vatten redan från vattenverket, och det ligger ofta knappt mätbart runt 2 i dH. pH:t runt 8,2 och med det i bagaget är min tanke att vattnet har för dålig buffringsförmåga så ev. pH:t åker jojo i karen.
                      I mina kar utan soil har de tnu skett en markant förbättring i räkläget, iofs lite enklare sorter men tidigare funkade inte ens dessa...
                      Jag har provat både olika körsbärsräkor, Chrystalräkor samt Pearlräkor utan bra gensvar, en del bara försvann en efter en medans en del sorter bara rommen försvann på dem.
                      Där var någon räkling som kläcktes i början, men den försvann lika fort som jag sa pH...
                      Numera har jag bara denna soilen kvar i mitt sovrumskar, och där med White pearl som ibland går med rom, men dels en kort tid och sedan försvinner rommen utan några räklingar kommer till. pH:t i det karet är jäklens stabilt då jag kör med co2-controller (som jag kopplat ur) men den mäter och det ligger på 6,1 dygnet runt trots timer på co2:n.

Så mitt råd är nog att fundera ett par gånger innan man skaffar Shrimpsoil, kan det funka med annan soil/sand/grus kanske...?
                      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• PiaJo
                        • August 2009
                        • 13001

Går det att beskriva ur det skall lukta när det är "bra" vattenvärden? .....eller är det nåt man lär sig efter många år med sniffande på vattenytan
                        /PIA

Kommentar

• ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

Det ska lukta bra, ungefär som att det inte hade varit några problem att ta sig en klunk. Att lukta på vattnet, se på fisken och karets allmäntillstånd räcker länge...
                          Men är man lite nyare i gemet bör man ha ett par tre vattentester hemma för säkerhets skull.
                          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

Nu ska jag förstöra eran seriösa konversation med denna filmen som jag gjorde till Anders och Max...
                            Det är nämligen EXAKT så här dom gör när dom luktar

Vissa mäter sitt vatten med Ph, Nh, Kh, Gh och allt vad som finns!Men akvarierävarna gör så här;)
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• PiaJo
                              • August 2009
                              • 13001

Ok, då har jag varit och sniffat vattenyta det luktar bra i mina kar, inte surt eller så.. en ganska neutral doft
                              Allt ser bra ut i karet och fiskarna är fina och klara i färgerna så det är avbockat med...så jag tror att allt är ganska frid och fröjd hos mig då

Jag har nitrit och ph-test hemma och dessa använder jag bara när du säger till..
                              /PIA

Kommentar

• lillfrasse
                                • February 2002
                                • 2228

Vi är ju en trio med dåliga erfarenheter av shrimpsoil. Eftersom vi bor på olika ställen så har vi inte samma vatten men en gemensam nämnare i väldigt mjukt vatten vilket inte verkar funka med shrimpsoil. I mina andra kar med tiger räkor funkar det bra och har gjort hela tiden där kör jag med annat på bottten. Ett natur grus som jag hämtat själv. Jag håller på att cykla in en burk där jag hade soil och CR/CB som inte funkade och skall snart testa dessa igen för att se resultat.
                                Simma lungt..
                                Lillfrasse..

Kommentar

Arbetssätt...