Schackbräden har jag inte haft men några apistogrammor och även andra dvärgciklider såsom dorsigera. Det är lite olika mellan arterna men om vi håller oss till apistogrammor så funkar det generellt bäst med en ensam hane och en eller flera honor. Min erfarenheten är att det är bättre att ha en eller tre honor, med två blir det lätt så att den svagare honan blir undanträngd. Du har ju rätt stor bottenyta så om du inreder med mycket revirskiljare som rötter, sten och växter ska två olika arter inte vara några bekymmer.
Av de tre du nämner vill jag varna lite för borellin som är väldigt vek så den kan få svårt att hävda sig med mycket sällskap och bör kanske helst gå i artkar eller med få snälla ciklider. De andra två är robustare.
Som sagt finns det andra dvärgar också, kurvciklid, dorsigera, nyckelhål, fjärilar osv. Kan vara en god ide att kombinera in en art som leker öppet tillsammans med apistogramma som leker i grotta, då krockar de mindre.
Av de tre du nämner vill jag varna lite för borellin som är väldigt vek så den kan få svårt att hävda sig med mycket sällskap och bör kanske helst gå i artkar eller med få snälla ciklider. De andra två är robustare.
Som sagt finns det andra dvärgar också, kurvciklid, dorsigera, nyckelhål, fjärilar osv. Kan vara en god ide att kombinera in en art som leker öppet tillsammans med apistogramma som leker i grotta, då krockar de mindre.
Kommentar