750L och 600L blir 1800L

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

Burken var snygg innan men på bild blir den faktiskt snyggare med det gröna. kanske att man inte ser huvudpersonerna lika mycket då det blir mer omgivning s.a.s... Men på plats kan det ju inte vara annat än läckert. (Vill jag tro.) Fast du har väl skaffat fler växter än de du fick tag på i Örebro? Känns så iaf om man jämför med de första bilderna på det gröna. Eller så är det en synvilla.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

Kommentar

• Bluewing
      • August 2012
      • 10522

Vilket gigantiskt lyft gällande karet. Ser helläckert ut. Häftigt att du valt lite större anubias mm så att det matchar innevånarna. Vattnet ser så där krispigt ut. Gjort något med filtreringen eller är det nybytt? Sedan tycker jag att det är roligt att du bestämt dig för att låta folk få hänga med att se ditt fantastiska kar och få inblick i vilken helseriös akvarist du är J. Ska bli mycket intressant att följa med i dagboken
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

Kommentar

• Inger H
        • December 2008
        • 11248

Jag läser alltid, men är väldigt okunnig om dina invånare - fint med det gröna

//Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

• ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

Tack blåvinge, faktum är att jag mer eller mindre återgått till hur mitt första kar såg ut.. Jag har haft en experimentell period senaste året/åren och testat en lite annan approach än jag vanligtvis har.. Det i kombination med en generell dipp har gjort att den estetiska biten gått på sparlåga..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

Ursprungligen postat av Inger H
            Jag läser alltid, men är väldigt okunnig om dina invånare - fint med det gröna

//Inger
            Kul att veta, ja de är precis som vilka fiskar som helst egentligen.. Bara lite större och vissa rätt listiga..

Kommentar

• Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

Pm...

Kommentar

• ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

Karet ikväll.. Fiskarna har flyttat inredningen till en punkt där alla är nöjda så jag har inte hjärta att flytta rötterna för estetisk effekt.. De har jobbat i 3 veckor och ljuden av ommöblering av 10kg rötter på natten är dessutom nästan sådär för sömnen.. Man vaknar en gång i timmen av att två stumma men jättestora killar brottas i rummet bredvid..

jag tänkte bara säga att jag gillar hur stor del av hushållet akvariet blivit.. På damens initiativ har vi blivit rätt mycket grönare i hushållet vilket innebär att vi också odlar en del grejer hemma.. Det är ju inte på sådan skala att det gör någon skillnad egentligen men iaf tillräckligt för att kunna krydda med osv..

Med det sagt driver karet nu ett litet kretslopp i hemmet.. I droppfiltret växer dadlar, lychee, nektarin, apelsin, citron.. På filtret står det avokado och paprika.. Med vattnet vattnar vi gräslök, basilika, oregano, citronmeliss osv, citron, ingefära och de vanliga krukväxterna/småträd från balkongen (som växer som satan för övrigt)..

Över akvariet växer lite djungelväxter för att dölja filter osv men dessa ska tydligen vara blommande/doftande har jag fått höra vilket lär vara rätt ballt på sommarhalvåret när balkongen ändå står öppen (använder den som uterum/kök då)..

Jag nämner det för dem som bor i lägenhet eller radhus men fortfarande gillar naturen.. det bästa är att det inte tar någon tid, och jag är verkligen ingen hurtig jävel eller poster boy för ett hälsosamt liv som försöker övertyga dig om att 1 timme jogging inte tar någon tid varje dag..

I och med att tjejen kör mycket juicer och grönt nu blir det rätt mycket "spill" på grönt.. En potatis som ser tråkig ut, äppelskrutt, yttre delen av gurka, ofräscha grönsaker..

Bara att kasta över axeln ner i karet, de andra fiskarna tar hand om det man skär bort från fisk och kyckling.. Det är som sagt inte några jättemängder det handlar om varken i in eller ut men det räcker iaf för att få ut den där känslan av "aah, fan vad nice" när man äter något man odlat själv.. Det är helt enkelt som en liten trädgård för folk som bor i stan fast drivet av akvariet och det tar inte mer tid än att ha ikeas krukväxter..

Jaja.. Ett bluewing-inlägg idag då..

Kommentar

• ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

Kommentar

• ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

Kommentar

• Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

Cool bild!
                      350L Diskus

Kommentar

• Webo
                        • August 2014
                        • 1968

Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                        http://www.ladda-upp.se/bilder/cgjqiohkdnrxdr/

Karet ikväll.. Fiskarna har flyttat inredningen till en punkt där alla är nöjda så jag har inte hjärta att flytta rötterna för estetisk effekt.. De har jobbat i 3 veckor och ljuden av ommöblering av 10kg rötter på natten är dessutom nästan sådär för sömnen.. Man vaknar en gång i timmen av att två stumma men jättestora killar brottas i rummet bredvid..

jag tänkte bara säga att jag gillar hur stor del av hushållet akvariet blivit.. På damens initiativ har vi blivit rätt mycket grönare i hushållet vilket innebär att vi också odlar en del grejer hemma.. Det är ju inte på sådan skala att det gör någon skillnad egentligen men iaf tillräckligt för att kunna krydda med osv..

Med det sagt driver karet nu ett litet kretslopp i hemmet.. I droppfiltret växer dadlar, lychee, nektarin, apelsin, citron.. På filtret står det avokado och paprika.. Med vattnet vattnar vi gräslök, basilika, oregano, citronmeliss osv, citron, ingefära och de vanliga krukväxterna/småträd från balkongen (som växer som satan för övrigt)..

Över akvariet växer lite djungelväxter för att dölja filter osv men dessa ska tydligen vara blommande/doftande har jag fått höra vilket lär vara rätt ballt på sommarhalvåret när balkongen ändå står öppen (använder den som uterum/kök då)..

Jag nämner det för dem som bor i lägenhet eller radhus men fortfarande gillar naturen.. det bästa är att det inte tar någon tid, och jag är verkligen ingen hurtig jävel eller poster boy för ett hälsosamt liv som försöker övertyga dig om att 1 timme jogging inte tar någon tid varje dag..

I och med att tjejen kör mycket juicer och grönt nu blir det rätt mycket "spill" på grönt.. En potatis som ser tråkig ut, äppelskrutt, yttre delen av gurka, ofräscha grönsaker..

Bara att kasta över axeln ner i karet, de andra fiskarna tar hand om det man skär bort från fisk och kyckling.. Det är som sagt inte några jättemängder det handlar om varken i in eller ut men det räcker iaf för att få ut den där känslan av "aah, fan vad nice" när man äter något man odlat själv.. Det är helt enkelt som en liten trädgård för folk som bor i stan fast drivet av akvariet och det tar inte mer tid än att ha ikeas krukväxter..

Jaja.. Ett bluewing-inlägg idag då..
                        Där ser man hur ena sak kan leda till så mycket mera. Kul. Ser snyggt ut också.

Kanske du skulle börja en hälsoklubb där istället för motion osv har akvarium och grönsaker som huvudsyfte :-) "Där är pengar i skiten"
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

Kommentar

• ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

Angående fiskarna händer inte så mycket.. Just nu är det ganska odramatiskt.. Alla äter och beter sig som sig bör men karet börjar trots sina nästan 2000l vara litet.. Tack och lov går det långsamt numera, växer de ett par cm per år är det bra.. Inte 10cm i månaden som förr.. L-malar har egentligen varit det enda jag köpt på senaste (late bloomer).. Jag tänkte köpa ett par till och låta dem växa på sig.. Jag har ju planer för ett kar på 10m3+ i ett framtida hus så jag hade en naiv vision om spontan lek osv i den burken om jag skaffar par..

så fort rockorna börjar "producera" valpar blir ju karet helt plötsligt självförsörjande iaf ekonomiskt, med l-malar också kanske karet kan betala för en resa per år också.. Vem vet..

äntligen börjar växtligheten komma tillbaka också efter hårda saltkurer så vardagsrummet börjar vara sig likt.. äntligen känner man inte för att akut förbättra eller åtgärda något i karet utan kan faktiskt luta sig tillbaka och vara lite nöjd.. Det fungerar problemfritt..

Kommentar

• ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

Ursprungligen postat av Webo
                            Där ser man hur ena sak kan leda till så mycket mera. Kul. Ser snyggt ut också.

Kanske du skulle börja en hälsoklubb där istället för motion osv har akvarium och grönsaker som huvudsyfte :-) "Där är pengar i skiten"
                            Haha.. Nja.. Det är verkligen inte någon hipster/låtsasbonde-statusuppdatering på facebook utan det är verkligen lätt och smärtfritt.. Många som har akvarier har ju också ett intresse för både det estetiska och processerna bakom hur man får system att fungera.. Så det här är nog så nära den klubben jag skulle komma

Jag gillar ju den naturliga looken på en burk men rovfisk kommer ju alltid främst med det utrymme en lägenhet erbjuder så det är ju inget mästerverk.. Men jag kanske kommer dit.. tack..

Kommentar

• Apistojohan
                              • January 2014
                              • 265

Gratulerar till ett lyckat kretslopp hemma och akvarieharmoni - och tack för välkomsthälsningen på den "andra sidan".
                              Kul när det flyter på och man kan njuta av ett bra akvarietillstånd. Själv har jag tre överplanterade burkar, mossburkar i fönsterkarmen och tre tomma burkar som "glor" på mig. Får ta tag i det där, men i morgon är det "för-loppis-möte" och så ska man hålla koll på och sysselsätta "ynglet". Ses vi på Vegabaren den 8/2?
                              Haninge akvarieförening

Kommentar

• Bluewing
                                • August 2012
                                • 10522

För mig har du ett av Zoopets intressantaste kar, alla kategorier. Tycker det är riktigt snyggt, intressanta innevånare och ett allt intressantare tänk runtikring karet. Bara det att odla i droppfiltret är ju smått mindblowing men när väl tanken landat så känns den självklar. Tycker det är så häftigt hur du synkar med allt som händer i och kring karet.
                                Kommer ju ihåg hur du berättade när jag var hos dig hur mycket krut du satsade på att fixa sjuka fiskar. Kommer ihåg också hur imponerad jag blev av drivet att komma vidare och att inte ge sig. Imponerande hur jag än vänder och vrider på det.

Om jag svämmar över i tsunamiliknande ordkaskader så är du egentligen ganska minimalistisk i hur du skriver. Jag brukar ofta få läsa ett par gånger ibland för att inse hur mycket du fixat med karet och allt omkring egentligen.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

Kommentar

Arbetssätt...