Sådär ja, då har jag läst klart hela tråden från start igen, såg att jag förra gången fastnade på sidan 21. Men nu är jag online.
Jag säger bara kortfattat, fan vad läckert. Räcker så
En sak jag ser, som jag även sett i andra saltkar är att det ofta finns fler arter och färre av avrje fisk än i sötvatten, något speci. med detta eller bara tillfällighet?
När det gäller saltfiskarna kan det bero på flera saker att man ser färre av varje sort. En av enledningarna är att vissa arter är svåra att hålla fler av om det inte är ett stort kar. Det är aggressiva fiskar vi pratar om här. Hittar du ett par så kan de funka, i annat fall slutar det med att en jagar ihjäl den andra. Jag fick samma kön på mina kardinaler och det tog bara två dagar så var en borta.
Men visst går det att hålla flera av en del arter, men i mitt fall är det helt enkelt så att jag vill testa på så många arter jag kan i mitt förhållandevis lilla saltkar. Kör jag tex 10 anthias så kan jag inte köra så mycket annan fisk då belastningen är känslig i saltkar.
Kul att ni gillar det, mycket mer disco är svårt att få. Saltvatten är en farlig genre inom akvaristiken, det finns så otroligt mycket spännande. Fiskar, koraller och lägre djur (sniglar, eremiter, sjöstjärnor, sjöborrar mm). Trodde aldrig jag skulle säga det men skulle nog faktiskt kunna tänka mig att göra om mitt 720 till salt. Men det kommer dröja, 250 liter får räcka och jag måste hålla på ett antal år innan jag vågar starta ett större projekt.
För er som saknar sötvattnet så har jag faktiskt beställt fisk till stora baljan. Inte introducerat någon fisk sedan augusti. 6 Peru-Altum skalarer är beställda från Tjeckien. Ska bli kul att se hur de är.
Skulle testa en ny kameraapp till telefonen men den fungerade inget vidare på sötvatten, lättare till saltet. Här kommer några dåliga bilder på mina hongsloiyngel som jag dragit upp. De börjar färga lite nu.
Tjena, har inte varit i denna tråden på ett bra tag nu. Ser att du hunnit med en hel del sen sist. Håller själv på att snickra en bänk till ett 720 nu, och efter att ha ögnat igenom din tråd är jag nu mållös. FAN vad snygga kar du har, perfekt balanserade! Sjukt inspirerande. Och saltkaret, shit... Det kliar verkligen i fingrarna nu, btw, hur var det att starta upp saltkaret? Måste vara en del att sätta sig in i?
Kommentar