Tror jag startar en projekttråd så jag kan spåna, fråga och få hjälp med mitt akvarium. Tyvärr har jag ju inga bilder från starten men det är relativt nytt- startade i juli.
Mitt gamla akvarium fick en nitritchock och många fiskar dog. Detta satte dock igång mitt akvarieintresse till max.
Nytt akvarium inhandlades, ett 350 l med frigolitbakgrund som har filter hela vägen. Ett utblås och ett insug.
Det startades upp och sen flyttade jag över mina stackars överlevande fiskar. Bara en av mina praktbotior överlevde så ett gäng nya inköptes.
Även pansarmalar- fläckig och panda.Har helt klart blivit favoriter.
Mitt förra var på 100 l så nu när det blev ett större köpte jag även scalarer.
Har nu ett tonårsgäng så än så länge är det frid och fröjd. Har fått en akvarieaffär att lova att ta emot några när det börjar lekas och bråkas.
I mitt förra akvarium hade jag stora problem med växterna. Nu kör jag easy carb och Pmdd.
Men min undran- ska man kanske skippa veckobyten och Pmdd varje vecka till vattenbyte ungefär en gång/månad och Pmdd vid behov?
Har hört olika bud.
En bild på karet för några veckor sedan, ska ta ny bild ikväll.
Invånare: (förutom katten)
6 Praktbotior
6 Fläckig pansarmal
6 Panda pansarmal
ca 40 neontetror
5 scalarer
2 Ancistrus (+ 2 överlevande bebisar och nu en ny kull i krukan)
1 Pleco
1 överlevande siamesisk algätare från förra karet. Ska dock inte köpa fler men han får gå kvar än ett tag. Han umgås med en praktbotia.
Mitt gamla akvarium fick en nitritchock och många fiskar dog. Detta satte dock igång mitt akvarieintresse till max.
Nytt akvarium inhandlades, ett 350 l med frigolitbakgrund som har filter hela vägen. Ett utblås och ett insug.
Det startades upp och sen flyttade jag över mina stackars överlevande fiskar. Bara en av mina praktbotior överlevde så ett gäng nya inköptes.
Även pansarmalar- fläckig och panda.Har helt klart blivit favoriter.
Mitt förra var på 100 l så nu när det blev ett större köpte jag även scalarer.
Har nu ett tonårsgäng så än så länge är det frid och fröjd. Har fått en akvarieaffär att lova att ta emot några när det börjar lekas och bråkas.
I mitt förra akvarium hade jag stora problem med växterna. Nu kör jag easy carb och Pmdd.
Men min undran- ska man kanske skippa veckobyten och Pmdd varje vecka till vattenbyte ungefär en gång/månad och Pmdd vid behov?
Har hört olika bud.
En bild på karet för några veckor sedan, ska ta ny bild ikväll.
Invånare: (förutom katten)
6 Praktbotior
6 Fläckig pansarmal
6 Panda pansarmal
ca 40 neontetror
5 scalarer
2 Ancistrus (+ 2 överlevande bebisar och nu en ny kull i krukan)
1 Pleco
1 överlevande siamesisk algätare från förra karet. Ska dock inte köpa fler men han får gå kvar än ett tag. Han umgås med en praktbotia.
Kommentar