Hannescs 408L Orinoco-tema

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• hannesc
    svarade
    kommer inte hem från jobbet förrens typ 17-18 på kvällarna. skolor stängt på helg. o tvivlar jävligt starkt på att de skulle vilja lägga ner en rotjävel i sina matlagningsgrejjer. haha. men men

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    När vi ändå brainstormar så är ju Island ett alternativ också.

Lämna en kommentar:

• david87
    svarade
    Gå till närmaste skola och fråga om de har en och om du får låna deras :P

Lämna en kommentar:

• hannesc
    svarade
    mm får borra lite hål ikväll.
    har ingen tryckkokare som är 70x30 cm. fan

Lämna en kommentar:

• david87
    svarade
    Bäst borde ju vara om du hade en stor tryckkokare :P

Lämna en kommentar:

• MrH
    svarade
    borra hål på ställen som inte syns så hjälper du vattnet in i trät lite snabbare

Lämna en kommentar:

• hannesc
    svarade
    ja så jag tänkte med. har egen varmvattenberedare så jag kan spola upp rätt rejalt varmt vatten i baljan. ångade på rätt ordentligt förra gången.

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Teoretiskt borde det ju hjälpa med varmt vatten så porer i trät öppnar sig lite och släpper ut luften lättare. Kokar det är det ju ännu flyktigare pga trycket men om det hjälper i praktiken är väl svårt att säga.

Lämna en kommentar:

• david87
    svarade
    Ja jag tycker varmvattnet hjälper lite. Gör att träed expanderar lite och släpper ut lite luft. Men vet inte hur mycket det hjälper

Lämna en kommentar:

• hannesc
    svarade
    ja det funkar bra

jag har beslutat att inte använda den där jätteroten jag fick av ulrik ( gonzo44) i detta karet.

jag gjorde såhär istället.

jag hade ju en stor rot från min 350 kub som ännu inte är igång. DEN la jag i det långa karet istället. blev bra. bilder kommer så småningen.

sen kommer jag använda den roten i kuben istället. efter som den är kapa så kommer jag ställa de två bitarna upp från botten.

änsålänge har den inte sjunkit helt. nått tips på hur man kan göra för att den ska sjunka fortare? hjälper varmvatten?

jag tänkte att jag skulle ta o skruva fast den i en plexiskiva med ett gäng skruvar o sen får sanden hålla nere den. borde funka. så mycket lyftkraft har den inte längre.

Lämna en kommentar:

• gonzo44
    svarade
    ser ut att funka bra dedär du hannes..

Lämna en kommentar:

• Mathias Nilsson
    svarade

Ursprungligen postat av hannesc
    ne det går faktiskt uppifrån i ner rätt mycket. kollade noga igår. jag har en stor filtermattabit som förfilter efter insugen. ( se bild) den går dock inte hela vägen till ytan. så den agerar lite som barriär för vattnet. ser att mycket vatten flödar över den o ut över resten av filtermaterialet.

sen ligger det en påse med kol sen starten längs ner med inna förfiltret som sätter lite stop för vattnet den vägen med. men klart det går den vägen som du säger med mattias. men absolut inte allt vatten.

än så länge inte en tillstymmelse till nitrit faktiskt.
    Ja. Glömmer alltid en sak när vi pratar om detta.

Pumpen är ju stark, den lär säkert behöva dra från hela kammaren..

Lämna en kommentar:

• hannesc
    svarade
    ne det går faktiskt uppifrån i ner rätt mycket. kollade noga igår. jag har en stor filtermattabit som förfilter efter insugen. ( se bild) den går dock inte hela vägen till ytan. så den agerar lite som barriär för vattnet. ser att mycket vatten flödar över den o ut över resten av filtermaterialet.

sen ligger det en påse med kol sen starten längs ner med inna förfiltret som sätter lite stop för vattnet den vägen med. men klart det går den vägen som du säger med mattias. men absolut inte allt vatten.

än så länge inte en tillstymmelse till nitrit faktiskt.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Mathias Nilsson
    svarade

Ursprungligen postat av MrH
    hmm sant de. nå, de ser bra ut i vilket fall
    Det kommer ju aldrig dra från toppen eftersom hålen är placerade som de är, jag skulle tro att typ allt dras genom hålet närmast pumpen och då används ju en liten del av filtret egentligen.

Vi får se om det blir problem i framtiden, mycket ska ju filtreras när fisken blir rejäl. Att pumparna är starka är ju inte hela syftet egentligen

Det märks om allt rasar när det blir mycket skit, då är det ju bara att hänga dit ett ytterfilter

Edit:

Vi snackade mycket om detta i våras minns jag

Lämna en kommentar:

• david87
    svarade
    Jag har ju mitt längst bakkanten i karet och det är lite trist att inte kunna kika in och se hur det ser ut där bakom..

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...