Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

Visst är de fina!

Jag håller även med Helena, kul med en annan vinkel!

Om det är mat som flyter omkring som diskusarna inte tar så förstår jag definitivt behovet med pansarmalar. och snäckor för all del, de äter rätt mycket de med.

Jag hade ju "snäckfobi" i början, (förstod inte grejen) men insåg sedan värdet av sandsnäckorna och nu känns det otänkbart att jag kände så förr.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

Kommentar

• Bluewing
      • August 2012
      • 10522

När jag filmade så hade jag precis lagt i några kuber med frysta vita mygglarver. De upptäcktes sekunderna innan jag startade kameran. Diskusarna gör ju ibland så som många ciklider gör att de tar en tugga och sedan vänder och plaskar till. Då blir det ett moln av mygglarver i karet. Diskusarna tar de flesta. Kardinalerna en del. Malarna får knappt några. Har satt cirkulationen så att strömmarna flyter i en 8 i karet. Så de mygglarver de missar i första varvet, tar de i nästa.
      Men Diskusarna äter smått kopiöst, vilket de också behöver.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

Kommentar

• Triumph
        • September 2008
        • 295

Grymt skönt kar!

Kommentar

• heba
          • September 2013
          • 847

Härlig film
          Hur många snäckor är det - ser man dom flesta i filmen? Jag har inte vågat mig på sandsnäckor utan kör med äpplen och posthorn, men håller med om att snäckor är suveräna renhållningsarbetare
          /Helene

180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

Kommentar

• Bluewing
            • August 2012
            • 10522

Det är närmare en miljon om jag räknar lågt Men ser inte bekymret egentligen. Jag har ju en del mulm på botten och de har en del att leva på. För mig är sniglar enbart bra. Sedan dog det ju mycket fisk i karet tidigare och sniglarna såg ju till att vattnet ändå var ok ändå.
            De syns mot kvällen och är osynliga annars.Tycker jag att det blir för mycket släpper jag ner några Helenor så syns det skillnad på några månader. Hade en hel del i mitt 180 hade i 4 Helenor. 6 månader senare hade dessa Helenor utrotat allt och började då att svälta ihjäl. Så det finns egentligen inget snigelproblem. Bara snigellösningar. Risken med Helenorna är ju att de så småningom tar bort allt i snigelväg.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

Kommentar

• Likan
              • April 2012
              • 2611

Drömmen om ett Discusakvarium

Dessa är till dig Heba. Här hemma börjar de dyka upp en stund innan det är matning. Ja, de kan uppenbarligen klockan! Och sedan väller de fram. :P Jag försökte få någon bra bild men de var väldigt utspridda idag och de brukar vara många fler än dessa. Men så här kan de se ut vid matning. Mest det jag ville visa.

Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1408047589.413183.jpg
Visningar: 1
Storlek: 339,7 KB
ID: 2162789

Namn: ImageUploadedByTapatalk1408047600.273951.jpg
Storlek: 337,1 KB
ID: 2162790
              (Jodå, det var säkert snäckorna som jag ville visa på nästa bild. )

Namn: ImageUploadedByTapatalk1408047698.219726.jpg
Visningar: 2
Storlek: 212,7 KB
ID: 2162791

Namn: ImageUploadedByTapatalk1408047710.918949.jpg
Storlek: 353,4 KB
ID: 2162792

Namn: ImageUploadedByTapatalk1408047719.150795.jpg
Storlek: 334,6 KB
ID: 2162793

Johnny, förökar sig dina helenasnäckor när du har flera av dem?
              Jag hade bara en förut då jag inte vågade skaffa fler med risk för ännu en snäckinvasion.
              Senast redigerad av Likan; 14 August 2014, 22:24.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

Kommentar

• Bluewing
                • August 2012
                • 10522

Ursprungligen postat av Likan
                Dessa är till dig Heba. Här hemma börjar de dyka upp en stund innan det är matning. Ja, de kan uppenbarligen klockan! Och sedan väller de fram. :P Jag försökte få någon bra bild men de var väldigt utspridda idag och de brukar vara många fler än dessa. Men så här kan de se ut vid matning. Mest det jag ville visa.

Jag hade bara en förut då jag inte vågade skaffa fler med risk för ännu en snäckinvasion.
                Helenasnäckor förökar sig men där är det hona och hane som gäller för att få fler. Det är ju inte som med hen-malajer. Förökningstakten på Helenorna är dessutom mycket långsam. När malajerna minskar så börjar de också svälta så smått. Vill du ha malajer kvar kommer du så småningom att behöva plocka ut de Helenor du har eftersom de tar ca 3 st. byten per dygn och snäcka. Tar bytessnäckorna slut så svälter dina Helenor ihjäl successivt.

Mina sandsnäckor är extra mycket på ytan nu antagligen för att de svälter efter sommaren då det varit extremt lite föda för dem.
                Men det börjar bli i mesta laget faktiskt så jag funderar också på att köra med en Helena-kur ett tag.
                Juwel Lido 120

Kommentar

• Bluewing
                  • August 2012
                  • 10522

Ursprungligen postat av Triumph
                  Grymt skönt kar!
                  Kul att du gillar det.
                  Juwel Lido 120

Kommentar

• heba
                    • September 2013
                    • 847

Ursprungligen postat av Bluewing
                    Det är närmare en miljon om jag räknar lågt Men ser inte bekymret egentligen. Jag har ju en del mulm på botten och de har en del att leva på. För mig är sniglar enbart bra. Sedan dog det ju mycket fisk i karet tidigare och sniglarna såg ju till att vattnet ändå var ok ändå.
                    De syns mot kvällen och är osynliga annars.Tycker jag att det blir för mycket släpper jag ner några Helenor så syns det skillnad på några månader. Hade en hel del i mitt 180 hade i 4 Helenor. 6 månader senare hade dessa Helenor utrotat allt och började då att svälta ihjäl. Så det finns egentligen inget snigelproblem. Bara snigellösningar. Risken med Helenorna är ju att de så småningom tar bort allt i snigelväg.
                    Oh, en miljon! Just av den orsaken har jag inte vågat mig på dessa snäckor. Nu har ju jag Posthorn i alla karen och stoppade jag i Helenor så blir jag väl av med dessa också, eller hur?
                    Nja, får ta mig en funderare, men det vete sjutton om jag vill ha dessa sandsnäckor även om jag inser nyttan av dom

Ursprungligen postat av Likan

[ATTACH]70338[/ATTACH]
                    [ATTACH]70339[/ATTACH]
                    [ATTACH]70340[/ATTACH]
                    [ATTACH]70341[/ATTACH]
                    [ATTACH]70342[/ATTACH]

Wow, snäckor som kan klockan
                    Jag är ingen snigel/snäckvän utan har dom enbart pga nyttan, och tanken på att det väller upp en arme från sanden Läbbigt!
                    /Helene

180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

Kommentar

• ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

Om johnny blåvinge skulle kunna tänka sig att ta med ett gäng snäckor skulle jag bli lycklig om det inte är besvärligt som tusan då..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• Bluewing
                        • August 2012
                        • 10522

Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                        Om johnny blåvinge skulle kunna tänka sig att ta med ett gäng snäckor skulle jag bli lycklig om det inte är besvärligt som tusan då..
                        Det kan jag tänka mig att göra. Nu ska du veta att dessa snäckor är listiga som få. Tror de läser tankar ibland. Så när jag står där med håven för att ta några nävar gissar jag att alla är puts väck. Det har hänt förr. Tänkte rensa ur några dl tidigare, men då var de borta. De är lite som huvudpersonen i Hajen filmerna men i mycket extrem slowmotion så att säga. Attackerar underifrån. Eller annars har de ett inbyggt stealth-mode. Så kan det vara. Men jag ska göra mitt bästa för att få med mig några feta sandjägare.
                        Juwel Lido 120

Kommentar

• Bluewing
                          • August 2012
                          • 10522

Ursprungligen postat av heba
                          Oh, en miljon! Just av den orsaken har jag inte vågat mig på dessa snäckor. Nu har ju jag Posthorn i alla karen och stoppade jag i Helenor så blir jag väl av med dessa också, eller hur?
                          Nja, får ta mig en funderare, men det vete sjutton om jag vill ha dessa sandsnäckor även om jag inser nyttan av dom

Wow, snäckor som kan klockan
                          Jag är ingen snigel/snäckvän utan har dom enbart pga nyttan, och tanken på att det väller upp en arme från sanden Läbbigt!
                          Helenorna tar bara mindre snäckor (har jag hört)ungefär deras egen storlek och nedåt och då tar de alla sådana. Minst en per dygn.
                          Min fru tycker malajerna är heläckliga när de kommer upp hela bunten. Men å andra sidan så har jag aldrig Cyano o framkanten i de karen. De vänder ju på sanden hela tiden så cyanon längst fram trivs inte efter ett tag. Så för botten så är de som daggmaskarna i jorden. Men min fru tycker de är äckliga också
                          Så jag kommer och släppa in några snigeltorpeder som får dra ner beståndet en hel del från och med ikväll. Men sedan plockar jag ur Helenorna så jag får ha en del malajer kvar.
                          Senast redigerad av Bluewing; 15 August 2014, 10:23.
                          Juwel Lido 120

Kommentar

• Bluewing
                            • August 2012
                            • 10522

Nu är 6 st. Slowmotion-Tigrar isläppta. Nu är det inte kul att vara malaj.

Namn: ImageUploadedByTapatalk1408130597.689170.jpg
Storlek: 259,5 KB
ID: 2162801
                            Juwel Lido 120

Kommentar

• ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

Skitfränt sedan om de förökar sig.
                              Du kommer att hitta fyrkantiga små ägg på inredningen, och inte se när de kläcks innan de är ca 0,5 cm stora. Skulle tro att de lever i sanden under dagarna, och kommer fram under nattetid.
                              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Inger H
                                • December 2008
                                • 11248

Varför har du släppt i Tigrar?

//Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

Arbetssätt...