Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell
    • February 2007
    • 18959

Ursprungligen postat av Bluewing
    Det blir lätt så att är man lite extra lycklig som idag då spritter det till i associationerna också Nu blir väl tråden inte så seriös direkt när det skrivs så här, men det var den å andra sidan inte innan heller...

Ja 720 känns ju nästan futtigt nu när man insett att 1500-1800 liter är fullt hanterligt och rimligt. Mats blir ju som 2 av detta kar. Fick ju dessutom se en välfungerande sumpanläggning också vilket var väldigt spännande.
    Jag tycker det är riktigt kul att läsa om hur du mysar till det med dina kar, roligt också att ta del av den inspiration du känner efter att ha fått kolla in ettfetts malliga kar - ös på bara, Johnny!
    Det här med akvariets storlek är lite vanskligt, man vänjer sig väldigt fort vid större volymer, men till syvende og sidst handlar det mycket om vad och hur man använder den "spejs" man har tillgång till. Antingen kör man (oftast) lite större fisk, eller så kan man knasa till det som jag tänker göra, med riklig inredning och småfisk. Spelar ingen roll vilket man väljer, men jag kan säga att hade det funnits plats hade jag byggt mitt nya kar dubbelt så stort...
    Men, Johnny, jag tror att det är oundvikligt att du snart börjar fundera på ett skönt 720, eller varför inte ett 960? Hursomhelst är det fint att läsa om hur dina baljor utvecklas!

Kommentar

• Bluewing
      • August 2012
      • 10522

Ja den nojan att allt över 700 är för stort för mig den gick över fullständigt idag. Ditt gigantiska kar känns plötsligt fullt hanterligt hur underligt det än kan låta. Det som var häftigast var ju att se hur Ettfetts droppfilterlösning syresatte vattnet så att det trots runt 27-28 grader hade fiskar som andades hur lugnt som helst. Dessutom var det i stort sett helt befriat från akvarielukt hemma där trots detta gigantiska helt öppna kar. Luktade friskt, inte unket.
      Problemet gällande storlek är egentligen mera utrymmena här hemma. Bor ju i ett radhus och övervåningen har lite rangliga bjälklag. På bottenvåningen finns liksom inga väggar som egentligen rymmer större kar än det jag har. Skulle egentligen behöva ha ett större boende

Trevligt att det som skrivs uppskattas
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

Kommentar

• Likan
        • April 2012
        • 2611

Drömmen om ett Discusakvarium

Jag smygläser och bara ler.

Har många tankar som yr omkring i huvudet, hoppas att jag skriver ner dem någon dag.

Funderar även på om man ska sikta på en västeråstrip på semestern. Sååå långt är det ju inte. Vill se alla fiskar man läser om hela tiden.

Det känns som att jag känner dina diskus bättre än mina egna firrar. :P (En av alla tankar som yr.) Klart man vill se dem IRL då. (Obs, inte tänkt som illa menat.)
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

Kommentar

• Bluewing
          • August 2012
          • 10522

Du vet att du är välkommen Linda. Checka innan i tid bara så jag inte är i annan stad, ute och paddlar etc.

Nu är ju karen inte lika fina i praktiken som det kan se ut på film eller bild. Så kameran ljuger faktiskt. Ungefär som bilden på mig. Jag ser ju ut att vara max 25, men det stämmer inte utan är klart över.

Men står du ut med risigt algrengjorda rutor, Nyckelhål som kommer att glo på dig längst bakom Javaormbunken och alldeles för få L-malar i ditt tycke. Ja då kan det bli riktigt trevligt.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

Kommentar

• Likan
            • April 2012
            • 2611

Låter alldeles bra det.
            Jag blir lätt obekväm i för perfekta miljöer ändå.

Kommentar

• Bluewing
              • August 2012
              • 10522

Ja tyvärr får jag säga att allt som setts av den nya Panaque´n är vänster bröstfena. Jag såg den igår under 30 sekunder. Det var ett stort ögonblick. Han har kastat ut sanden i grottan och bäddat ner sig i en grop. Det syns på all sand som är utanför grottan.
              Ännu en mal som är helt osynlig. Kul och lite annorlunda med L-malar.

Annars så är det större skillnad i karet än vad man kan tro. Alla Diskusar bråkar nästan med alla. Det är som om lunken de var i blev rubbad med ny fisk i karet. De mår inte 100% då flera i gruppen är mörkare än vanligt efter det att jag körde min medicinkur i samband med isättandet. Men så reagerade de vid förra medicinkuren också så det är nog lugnt.
              Däremot äter de som hästar samtliga Diskusar. Inte Havre då utan stora mängder fiskfoder.
              Alla nya malar är över hela karet och Duplicareus hakar på Rabauti. De är pigga och det är en ren njutning att se detta Corydorasmyller över akvariet. Guldancistrus är helaktiva och roliga. De är framåt och extremt underhållande.
              I ett läge så blev det så att det drev in lite artemia i en grotta. Då blev det så att "alla" malar stack dit. Även Guldancistrus. Då visar det sig att in i denna tighta grotta kom min Panaqolus Albomaculatus !? Denna trä-ätare visade sig vara galen i artemia så vitt jag kan se. Så malarna, guldancistrus "flög" ut i alla väderstreck. Sedan gottade han han sig tills grottan var uräten och sedan med en sandkaskad var han borta. Tror Panaque snott Panaqolus grotta helt enkelt. Så han är nog hemlös.
              Juwel Lido 120

Kommentar

• ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

Vilket svin.. Du får tala honom till rätta..

inga nya bilder?
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• Bluewing
                  • August 2012
                  • 10522

Vad ska jag ta bilder på? Det som händer sker i mörka grottor eller under rötter där jag måste vrida huvudet i obekväma vinklar för att se en glimt samt torka hudfett från akvarieglaset eftersom min näsa (som iofs är ganska stor) tar i glaset hela tiden. Så mina fotoprylar når inte fram till objekten jag ska plåta. Tror Ernst mår utmärkt med en miljon gömställen....
                  Juwel Lido 120

Kommentar

• ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

Haha, tänkte mer på karet i sig.. Det är ju som bekant väldigt trevligt..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• Bluewing
                      • August 2012
                      • 10522

Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                      Haha, tänkte mer på karet i sig.. Det är ju som bekant väldigt trevligt..
                      Det är så du menade Eftersom flera av Diskusarna reagerar på något nu och att jag nog egentligen är en aning orolig trots att jag nyligen påstått att jag är lugn. Så jag är nog inte i ett glatt fotoläge riktigt. De (Diskusarna) är ju (vid sidan av Ernst förstås) lite av huvudpersonerna i karet. Jag känner dem och märker att de reagerar på nåt. Så situationen är lite ny både för dem och för mig.
                      Detta är ju första gången jag släppt i ny fisk sedan jag skaffade Diskusarna.
                      Juwel Lido 120

Kommentar

• Helene&Andreas
                        • January 2009
                        • 1336

Hur går det för dig blåvinge?

Kommentar

• Bluewing
                          • August 2012
                          • 10522

Jo tack. Det går nog bra egentligen. Har varit rejält förkyld några dagar så snoret har satt sig mellan öronen och i fingrarna så det blir liksom svårt att skriva. Blir extremt korkad av att vara förkyld och kan då bara skriva korta ord och meningar och det är ju liksom inte jag direkt
                          Men nu fattar jag att du inte frågar efter min hälsa utan funderar hur det går i karet
                          Det korrekta uttrycket är nog att det är extremt intressant i karet. 6 Diskusar mår utmärkt och flörtar och bråkar en hel del. 4 Diskusar är ofta nattsvarta och står och hänger stilla om nu inte husse är i närheten. Då är alla framme. Men det svarta är ju ett dåligt tecken. Om det beror på att de är utstötta och olyckliga eller om de är sjuka har jag ingen aning om. Samtidigt så äter alla med mycket god aptit. Tittar jag på magarna är alla lite runda efter en matning. Den individen som lätt får prickar är i stort sett ok. Så vore det inte för färgen så skulle jag säga att det är ganska bra. Men alla andas ok. Alla skiter perfekt etc. etc. Så de flesta parametrar är kanon men färgen är fel. Men är jag vid karet så blir ofta alla blå. Tror nog mer det är en ren kärleksbetygelse (eller annars blir de blå när de tror de ska få äta).
                          Den L330 jag har fått från ettfett är väl på sitt sett en personlighet. Han gräver nåt kopiöst. Trodde inte Panaque gräver? Vi får se vad som kommer att hända med min mopanistapel på vänster sida som just nu håller på att undermineras rejält.
                          Jag tror Ernst har ätit då en fläskigt stor Zuccini i stort sett var ett tomt skal en morgon.
                          Alla malar beter sig som om de är i Corydoras heaven. De sprätter omkring lyckligt i stranden och umgås friskt över artgränserna. Ibland är det ett gytter med Guldancistrus, C. Rabauti och C. Duplicareus. Är helnöjd med mina val. Även med Ernst. Han är lite egen och en udda typ i karet.
                          Trots att Diskusarnas färger väcker lite varningsklockor så kör jag på bara med mina rutiner. Så det får rulla på.
                          Har aldrig någonsin haft så intressant kar som detta faktiskt. Skulle unna de flesta att testa Diskus även om det kräver starka nerver och att katastrofen kan ligga om hörnet hela tiden. Utmaningen för mig som är nybörjare på arten är väl att vara lugn och cool och inte göra något överilat. Bra mental träning m a o.
                          Nu blev det snor mellan öronen och jag blir korkad igen. Så där får jag sluta.
                          Juwel Lido 120

Kommentar

• woodlund
                            • December 2011
                            • 666

Om det är så att du har en känsla av att allt inte är 100% med alla dina diskus ska du lita på den för du känner dina fiskar så väl , jag skulle nog trycka till med några tätare vattenbyten för att vara på den säkra sidan men det är jag det
                            1900Liter Diskusvatten

Medlem i NDSS www.diskusforum.se

Kommentar

• Likan
                              • April 2012
                              • 2611

Förutom diskusarna så låter det som att övriga trivs som fisken i vattnet. Hehe. (Kul va?!) Himla kul när det händer lite tycker jag. Även roligt att Ernst strukturerar om lite. Vet inte hur du känner men jag blir ju glad när jag ser malarna gräva i sanden. Hur de bara sprätter till med bakändan och sanden yr. Ser så naturligt enkelt ut. Då brukar jag tänka på alla dem som inte får bo på sand, som inte kan göra så. Men jag glädjs med dem på sand.

Det vore himla kul med film nu när malarna yr omkring. Det kan du väl fixa!
                              Sedan vet jag inte om jag sett "svarta" diskus, så för min del vore det också intressant.

Så pleeeeeease, filma lite!

Kommentar

• Bluewing
                                • August 2012
                                • 10522

Ursprungligen postat av woodlund
                                Om det är så att du har en känsla av att allt inte är 100% med alla dina diskus ska du lita på den för du känner dina fiskar så väl , jag skulle nog trycka till med några tätare vattenbyten för att vara på den säkra sidan men det är jag det
                                Kör nu med 1/3 varannan dag. Tänker du då dagliga byten?
                                Juwel Lido 120

Kommentar

Arbetssätt...