Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Sedan Tommy. Att det går så bra för dig är ju för att du är så uppmärksam på dina diskusar, så dina råd är utmärkta till andra nyfikna på Diskus.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Nog pratat om min favorit fisk, detta är en discus tråd
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ok då, Pia. Nu var ju det citationstecken runt alla. Men förstår vad du menar.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Sedan Tommy. Att det går så bra för dig är ju för att du är så uppmärksam på dina diskusar, så dina råd är utmärkta till andra nyfikna på Diskus.
          "En klapp på axeln", nu åker jag till kontoret lite extra glad, tack
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Ok då, Pia. Nu var ju det citationstecken runt alla. Men förstår vad du menar.
            Jag förstod att du skulle förstå
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
              "En klapp på axeln", nu åker jag till kontoret lite extra glad, tack
              en annan har varit på kontoret över en timme redan
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • heba
                • September 2013
                • 847

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Eller så gör man precis tvärtom man går ut "försiktigt" och tar lite mindre krävande fiskar i början för att liksom lära sig utan att det kostar en "förmögenhet" men alla gör ju som de vill och det är ju förbaskat bra för vad tråkigt om alla skulle gilla apistogramma som jag
                Håller nog med PiaJo här efter att själv ha börjat den akvaristiska banan med discus, det är inget jag kan rekommendera!
                Jag tror att det är bättre att "övningsköra" ett mindre avancerat kar/fisk för att känna sig för och läsa in sig på ämnet, annars är det lätt att man tappar sugen när problemen dyker upp (och det gör dom ju på ett eller annat sätt i större eller mindre form).
                Hur som helst - lycka till med vad du nu bestämmer dig för Henke the rookie
                /Helene

                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  Nu tycker jag alla verkar lite negativa :P klart att det inte är "bästa" o börja med Discus men om man verkligen läser på , ställer frågor innan man gör så ska det gå utan större problem , det är ingen raketforskning så länge man kollar upp allt innan man börjar?

                  farbrorns första akvarie var med Astronotus ocellatus (påfågel,oscar ciklid) och då var han 12 år gammal ~~ gick hur bra som helst och dem är inte lättaste fiskarna för en 12 åring:P

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Vet inte om det har varit negativt Har egentligen ingen åsikt vad man ska eller inte ska börja med för art utom att man bör ha en kunskap som gör att man kan hyggligt förstå den specifika artens behov. Vem av oss kan avgöra det?
                    Vet inte om man faktiskt kan läsa sig till en komplett startkunskap för en avancerad art? Innan jag vet det så får jag ändå förutsätta att det går. De som kör fast gällande Diskus upplever jag inte läst på ordentligt utan tänker att arten är enkel. Medan en ny person i Zoopet som t.ex. nu Tommy ger järnet på att sätta sig in i arten och tycker han tänker rätt och är nyfiken. Så jag tänker att man med rätt attityd och inställning säkert kan närma sig denna arten också. Även en guppy är svår för en person som inte förstått guppyns behov eller har baskunskap om ett kars vardagsskötsel.
                    Så även om det som blaze1337 inte är raketforskning det handlar om så är diskusarten svår att hålla och det är diskusen som är den som betalar för det vi missar.
                    Om ni ser så finns det massa smådiskus till salu men inte så många vuxna välvuxna sedan. Det beror ju helt enkelt på att de flesta smådiskus dör eller blir deformerade innan de är vuxna. Det är nog så. Men med en uppmärksam attityd och uppmärksamt sinne kan nog flera nya klara Diskusar. Det tror jag nog.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • woodlund
                      • December 2011
                      • 666

                      Jag är en som började med Diskus , jag visste inte speciellt mycket om arten mer än att dom krävde rent och bra vatten .

                      Började med att köpa 8st smådiskus på 5cm , det har varit många misstag på vägen fram till idag men allihop har givit mig den lilla kunskap jag har om arten idag , det har varit en del brustna hjärtan på vägen fram men faktum är att vi fortfarande har 4st kvar av de ursprungliga 8 och den största är runt 17cm som dessutom fått yngel en gång.

                      Med andra ord , det är inte omöjligt att starta med diskus om man vågar fråga folk med kunskap och ta åt sig av de råd man får .
                      1900Liter Diskusvatten


                      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11248

                        Morrn Johnny, vilket lysrör är det du har tillsammans med "high-light day? Du vet ju, att jag tycker det blir för kallt ljus med bara "day", så i dom andra karen har jag ett Sylvania Aquastar + ett day. Men nu verkar inte Aquastar ha längden till 350-liters, så då måste jag gå på Juwels egna rör.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          God morgon. Har beställt PMDD men väntar fortfarande på leverans. Såg ett behov förra veckan av att tillsätta näring så denna köptes in på rekommendation av den butik jag tror besitter mest kunskap om växter i Göteborg.



                          Har du någon erfarenhet av denna produkt? Hur skiljer sig denna åt från tex PMDD?
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Morrn Johnny, vilket lysrör är det du har tillsammans med "high-light day? Du vet ju, att jag tycker det blir för kallt ljus med bara "day", så i dom andra karen har jag ett Sylvania Aquastar + ett day. Men nu verkar inte Aquastar ha längden till 350-liters, så då måste jag gå på Juwels egna rör.

                            //Inger
                            Jag bytte ut det främre "day" mot Juwels Colour. Från mitten och ned så får fiskarna härliga färger men i övre delen av karet tycker jag nästan att det blir för mycket, ser nästan fejk ut om du förstår vad jag menar. Alltså inte helt nöjd men osäker på vad jag borde testa istället.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Efter ett tag så vänjer du dig. Daylight-röret är ett fantastiskt rör egentligen då det lyfter fram färgerna på ett proportionerligt sätt. Nu är du van vid Daylight ljuset och det röd/blå påslaget från color ser väldigt annorlunda ut jämfört med daylight. Men det gäller i stort sätt alla andra rör också. Det som skiljer color från t.ex. aquastar är att det går aningen starkare i röd/blått. Men aquastar är mycket svagare i ljusutbytet än color och skillnaden är rejäl mot Daylight. Så aquastar känns 30% ljussvagare. Har denna kombon i mitt 180. Alla rör ser fejkade ut i början jämfört med Daylight.
                              Det jag kan märka är att växterna tog fart med color. Så spektrat i det röret känns mer växtanpassat än vad jag trodde. Det blev en glad överraskning mera.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Morrn Johnny, vilket lysrör är det du har tillsammans med "high-light day? Du vet ju, att jag tycker det blir för kallt ljus med bara "day", så i dom andra karen har jag ett Sylvania Aquastar + ett day. Men nu verkar inte Aquastar ha längden till 350-liters, så då måste jag gå på Juwels egna rör.

                                //Inger
                                Jag har color i ett av rören i både främre och bakre rampen på mitt 450. Men det är mer blå/rött än aquastar. Men det blir mer tryck i ljuset jämfört med aquastar också. Det tar någon dag att vänja sig vi d skillnaden. Däremot som jag skrev i förra svaret så är växternas respons på color överraskande bra.

                                Här har jag ju denna kombo:
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...