Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing
    • August 2012
    • 10522

Tack Inger för påminnelsen. När det gäller rötter så är det totalt oklar faktiskt. Ska gå och glo på rötter och se vad jag klickar med.

Har idag köpt en MDF-skiva som jag på frihand gjort en mall till.
    Tanken är att fördelningsskivan underst ska följa glasets och bänkens krökning. Eftersom akvariet inte är här måste jag gissa krökningen.
    Tror jag fick till det ganska väl. Det lär väl visa sig när akvariet kommer sedan.

Ska sedan måla med elementfärg under skivan som fuktskydd så att skivan inte svetsas fast i plastmattan under genom lösningsmedlet i färgen. Kanter och ovansida tar jag vanlig halvblank svart lackfärg på. Sedan får skivan torka innan akvariet kommer.

Djurmagazinet i Västerås har total utförsäljning på allt. Nu är det 25% på rubbet i butiken. Flera akvarier finns kvar. Köpte deras nanobänk till Eheims största nano och den passar på millimetern till min räkkub. Dessutom stod en Eheim Professinal 3 2075 ouppackad på golvet. Priset blev riktigt bra även om 1250 liter/tim. är klent så tror jag det räcker ihop med det inbyggda internfiltret. Då blir det 2750 l/t ihop eftersom jag ska byta den interna powerheaden till 1500 l/t om det visar sig att det behövs. Får hoppas det räcker till lortgrisar-diskus.
    De hade en del akvarier och filter kvar i butiken om någon bor i närheten av Västerås och är intresserad.

Tror jag sätter BTN Amazonas platt mot bakrutan sedan. Tror jag döljer internfilter med rot eller växter. Får se sedan.

Köpte Svart grus till nanot. Ska såga till en egen rot innan. Ska koka den först så jag tar bort eventuella Cladophorasporer i den.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

Kommentar

• Inger H
      • December 2008
      • 11248

Jag har också samma filter och bakgrund.

//Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

• Bluewing
        • August 2012
        • 10522

Ja kan man klicka bättre än så? Nöjd med ditt filter?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

Kommentar

• Einarsson
          • May 2012
          • 2956

Jag hade plastat in filtret också med bakgrund om du ändå ska limma och dona. :-) Jag har iofs tagit ut mitt helt. Jag ska dessutom utöka min filtrering nu. Jag har 1900L/H (Fritt flöde, däremot så är det svagare när det används några veckor etc och blivits måsmutsigt), och jag är inte nöjd med den filtermängden hur som helst.

Så jag har beställt ett FX6 nu för att verkligen få fart på filtreringen. Den mekaniska filtreringen hänger inte med som det är nu tyvärr.
          350L Diskus

Kommentar

• Inger H
            • December 2008
            • 11248

Ja, jag är jättenöjd. Jag tänker komplettera det med ett litet fluval ytterfilter sedan. Hälsa din fruga - hon verkar vara lika ljudkänslig som mig, att det är knäpptyst.

//Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

• Bluewing
              • August 2012
              • 10522

Ursprungligen postat av Einarsson
              Jag hade plastat in filtret också med bakgrund om du ändå ska limma och dona. :-) Jag har iofs tagit ut mitt helt. Jag ska dessutom utöka min filtrering nu. Jag har 1900L/H (Fritt flöde, däremot så är det svagare när det används några veckor etc och blivits måsmutsigt), och jag är inte nöjd med den filtermängden hur som helst.

Så jag har beställt ett FX6 nu för att verkligen få fart på filtreringen. Den mekaniska filtreringen hänger inte med som det är nu tyvärr.
              Vi får se om det blir lika här. Vill ha det så tyst som möjligt och väljer därför eheim som jag också är lite svag för sedan tidigare. Vi får se hur jag gör med bakgrunden. Alla tips tages tacksamt emot.
              Juwel Lido 120

Kommentar

• Einarsson
                • May 2012
                • 2956

Spelar ingen roll vilka filter du väljer, bara du har tillräckligt många eller stora ;D
                350L Diskus

Kommentar

• Likan
                  • April 2012
                  • 2611

Hej!

Vad kul att det nu äntligen händer saker för dig! & va roligt att frugan din har blivit intresserad! Det är ju bara toppen.
                  Förstå sen när du kan ligga och slappa i soffan och titta på karet. Det är riktigt rogivande och bra mindfullness. Även en väldigt bra ursäkt för att lägga sig på soffan en stund. Jag har ju karen åt varsitt håll om soffan så hur jag än ligger, eller sitter för den delen, så ser jag ett kar. Mycket omedvetet välplanerat. & med din kub kommer det bli lika för dig.

Kul! Vad glad jag blev! Nu får jag helt enkelt kika in lite oftare för att se hur det går för dig.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

Kommentar

• Bluewing
                    • August 2012
                    • 10522

Ursprungligen postat av Likan
                    Hej!

Vad kul att det nu äntligen händer saker för dig! & va roligt att frugan din har blivit intresserad! Det är ju bara toppen.
                    Förstå sen när du kan ligga och slappa i soffan och titta på karet. Det är riktigt rogivande och bra mindfullness. Även en väldigt bra ursäkt för att lägga sig på soffan en stund. Jag har ju karen åt varsitt håll om soffan så hur jag än ligger, eller sitter för den delen, så ser jag ett kar. Mycket omedvetet välplanerat. & med din kub kommer det bli lika för dig.

Kul! Vad glad jag blev! Nu får jag helt enkelt kika in lite oftare för att se hur det går för dig.
                    Ja det är kul att dela intresset med sin partner Låter som du har tänkt till i din planering.
                    Juwel Lido 120

Kommentar

• Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

Tänkte på din layout i rummet btw. Tänk på att det kan vara bra att ha karet där det inte springer förbi folk, vilket det ofta gör precis vid igången av ett rum tex. Det kan skrämma diskus väldigt lätt, särskilt på morgonen, då kan de rusa iväg och skada sig etc.

Detta går såklart att vänja dem vid, mina står vid ingången av ett rum och är vana nu och blir aldrig rädda. Men man får "träna" dom ganska länge genom att gå långsamt in och ut ur rummet och lixom "visa sig" sakta så att dom vet att du kommer och inte plötsligt dyker upp som en jätteskugga och skrämmer skiten ur stackarna. ^^

Bäst är ju att ställa det längst in i rummet när det gäller sånt, där är det inget spring, men om man inte väljer att göra det så är det viktigt att bara ha detta i åtanke. Man får vara tydlig med alla att det får gå väldigt långsamt förbi ganska länge så att fiskarna lär sig det här.

Detta kanske du har koll på redan men tänkte jag kunde nämna det. :-)
                      350L Diskus

Kommentar

• Bluewing
                        • August 2012
                        • 10522

Nu är allt upp och ner här hemma gällande Diskuskaret. När jag väl hade gjort en mall för den extra plattan. Så började frun och jag spåna om alternativa ställen att ha akvariet. Just nu är budet som är hetast att vi slänger ut hallmöbeln och att vi låter Diskusakvariet stå i hallen så att det är det första du ser när du kommer in. Då kan jag sitta i soffan och se både mitt 180 och 450.... Vi får se hur det blir.
                        Juwel Lido 120

Kommentar

• Bluewing
                          • August 2012
                          • 10522

Ursprungligen postat av Einarsson
                          Tänkte på din layout i rummet btw. Tänk på att det kan vara bra att ha karet där det inte springer förbi folk, vilket det ofta gör precis vid igången av ett rum tex. Det kan skrämma diskus väldigt lätt, särskilt på morgonen, då kan de rusa iväg och skada sig etc.

Detta går såklart att vänja dem vid, mina står vid ingången av ett rum och är vana nu och blir aldrig rädda. Men man får "träna" dom ganska länge genom att gå långsamt in och ut ur rummet och lixom "visa sig" sakta så att dom vet att du kommer och inte plötsligt dyker upp som en jätteskugga och skrämmer skiten ur stackarna. ^^

Bäst är ju att ställa det längst in i rummet när det gäller sånt, där är det inget spring, men om man inte väljer att göra det så är det viktigt att bara ha detta i åtanke. Man får vara tydlig med alla att det får gå väldigt långsamt förbi ganska länge så att fiskarna lär sig det här.

Detta kanske du har koll på redan men tänkte jag kunde nämna det. :-)
                          He he Jag lade precis in det omvända att Diskusen står centralt i huset så att vi hela tiden rör oss kring akvariet. Men du tror det kan vara svårt att få dem acceptera springet?

Ett av skälen till placeringen i det rummet som syns på ritningen är att övervåningen är i trä och reglarna och golv flexar lite. Men precis vid väggen där det är placerat är reglarna fästa och det är stabilaste delen i rummet. I det rummet är vi inte på morgonen utan först eftermiddagen och kvällen.
                          Juwel Lido 120

Kommentar

• Bluewing
                            • August 2012
                            • 10522

När nu ett slags hybris lagt sig då allt verkade möjligt fick jag hjälp av herr Einarsson att sansa mig. Inser att det finns en stor risk med att ha Diskusakvariet så centralt. Så det är åter igen avslappningsrummet som nu blir Diskusrummet.
                            Har sågat och slipat avlastningsskivan som kommer att ha samma mått som akvariebänken. Lägger just nu andra lagret med elementfärg för att skivan inte ska "limmas" ihop med plastmattan under akvariet. I morgon ska jag måla ovansidan med svart färg i flera skikt. Sedan är det bara att vänta på torkningen blir helt klar
                            Juwel Lido 120

Kommentar

• Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

Att ha det i en dörröppning i ett rum är ändå okej, om man tar det försiktigt i början. Men i hallen är det ändå 10-15x mer trafik om man är en normalstor familj kan jag tänka mig. Särskilt om hallen är den centrala motorvägen mellan alla rummen, så det är nog bäst att undvika. :-)

EDIT: Rolig tajming vi hade där att våra tankar råkade komma samtidigt. Nästan otäckt, haha.
                              350L Diskus

Kommentar

• Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

Sv: Drömmen om ett Discusakvarium

Hej där!
                                Jag har också gått och skaffat diskus, eller cyklade snarare, och har haft dem i snart 3 månader.
                                Det jag vill komma till är att jag hade samma oro gällande akvariets placering och rädda fiskar eftersom karet står just vid entrén till mitt vardagsrum så pass att man går alldeles jämte det.
                                Det visade sig vara onödig oro, diskusarna har stenkoll på vart jag är och möter mig med nyfikenhet och mattiggeri varje gång jag passerar.
                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

Kommentar

Arbetssätt...